Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til 15K

mck

Anbefalte innlegg

Hei..

Snart er dagen jeg drar å handler anlegg.. Skal bruke 15 000 på det så håper jeg får litt lyd:)

Jeg har en VW Polo 1,4l - 99modell.

Jeg skal kjøpe:

-Spiller

-4" frontsett

-12" sub med kasse

-Forsterker til subb, mono.

-Kabelkitt

Noen som har tips til hva jeg kan kjøpe og slikt?

Hadde vært fint med de siste rådene.

Skal forresten handle på tv-boden i sverige, noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt ville jeg rådet deg til å gå for et større frontsett, evt en mindre sub.. Stor fare for at 4-tommerne ikke vil klare å "holde følge" med 12-tommeren. Mulig du vil synes det er helt ok, jeg gir bare råd ut fra et ønske om en mest mulig homogen og "riktig" lyd. Uansett er bilen din ikke av de største, så en god 10-tommer bør være ok :) Og en forsterker til frontsettet er å anbefale :)

TV-boden har jeg ingen erfaring med, men til 15.000 bør du absolutt få noe som spiller svært bra! Hva med å handle alt her i landet? Prisene er kanskje ikke like WOW som der borte, men som sagt; til 15.000 har du absolutt forutsetning for å få noe som spiller meget bra. Tilbudspriser er ikke alt.

Jeg ville fordelt pengene omtrent slik:

- kabler: maks 2000,- f.eks. Connection Audison fra ICE audio, men Biltema funker også.

- spiller: 3895,- en Alpine CDA-9812RB fra Eltek?

- forsterker: 3995,- Soundstream Lil`Wonder 5-kanaler fra Autocustom.

- høyttalere: 2290,- Focal 100V2 fra Ice Audio

- Sub: 2390,- Focal 27V2 fra Ice Audio

Dette er svært bra komponenter, og riktig montert bør det spille tilsvarende. Jeg ser heller ikke bort fra at du til og med kan sitte igjen med penger til øl når du er ferdig med handlerunden ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

5997920[/snapback]

TV-Boden, er den butikken i Svinesund? Fikk Macrom M2S.40 og Macrom M2S.60 for til sammen 1300 svenske kroner der i sin tid hvis jeg ikke husker feil. Disse ligger på rundt 1700 og 2000 pr sett i Norge de stedene jeg har sett de til salgs. Så sånn sett gjorde jeg jo et greit kjøp.

Om det er like store prisforskjeller på alt annet har jeg ikke lagt merke til.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Hei..

Snart er dagen jeg drar å handler anlegg.. Skal bruke 15 000 på det så håper jeg får litt lyd:)

Jeg har en VW Polo 1,4l - 99modell.

Jeg skal kjøpe:

-Spiller

-4" frontsett

-12" sub med kasse

-Forsterker til subb, mono.

-Kabelkitt

Noen som har tips til hva jeg kan kjøpe og slikt?

Hadde vært fint med de siste rådene.

5997920[/snapback]

Helt ok å handle der, men sjekk priser, kjøpte en MDS forsterker der, bare for å finne samme forsterker 300,- billigere i norge (med kursen så 200,- billigere i Norge)

Ellers så må jeg si som epifant.

4" blir lite. men antar att du ønsker dette, siden den passer rett i polo. dashbordet.

Jeg ville kjøpt komponent sett, og plassert diskanten i dashborde, og 6,5" i døra.

Er ganske kurrant å lage en liten plate som du trekker i skay der den hylla er (trur de fleste polo har hylle i døra)

Og 12" blir stor i polo, velg i tillfelle en som kan plasseres i bitteliten kasse.

Råde til epifant av høyttalere er sikkert ok for mange, men jeg syns dem er skarpe og ganske "kliniske" men så kommer det mye på hva slags musikk du spiller. (har ikke hørt alle modeller fra Focal, så mulig det varierer litt)

Jeg liker Peerless, føler dem som "varmere" i klangen.

Peerless def. er billigere en Focal 1 500,- hos Eltek http://www.dynabel.no

Men fins en jungel av gode frontsett.

Sub 12" Peerless Resolution klarer god tøff bass i 20L lukka kasse, og det hevdes att den liker seg også helt ned til 15L lukka kasse. denne koster også 1 500,- hos Eltek

Men som sagt, det fins mange høyttalere til din pris.

eks: Fra http://www.morel.no

Morel Pulse 6. 6,5" 2-way system. Pris pr. par

NOK 2 090.00

Morel Elate 10. 10" subwoofer, 75mm vc, hybrid. Pris pr. stk

NOK 2 540.00

Epifant nevnte god spiller

3895,- en Alpine CDA-9812RB fra Eltek

Forsterkere: http://www.autocustom.no/index.php

Lil'Wonder LW2.240

2 kanals forsterker, 2x60 watt RMS @ 4 ohm med 3 veis aktivt delefilter, 18dB Bassboost og Tri-Mode Kr1.895,00

og jeg trur denne skulle holde.

Lil'Wonder LW1.350

Mono forsterker, 1x320 watt RMS @ 2 ohm, 1 ohm stabil, 18dB Bassboost Kr2.495,00

ca 13 000,-

Og 2 000,- til kabler, så har du virkelig pen flott lyd, med ganske så bra trøkk også i den polo'n.

Edit: Morel Elate 10. fant ut, skal vist være 200W RMS, så da er den nevnte mono forsterker ok (190W rms 4 ohm)

Endret av Horror
Lenke til kommentar

Peerless er et godt valg det også, absolutt. Evt. Seas, Hertz, osv. Finnes ganske mye bra tilgjengelig i prisklassen din :)

Grunnen til at jeg foreslo Focal er fordi det har en lydkarakter mange ser ut til å like når det spilles "bilstereomusikk" (les trance og slikt) ;)

(PS: jada, jeg vet det finnes deep house, hard house, kommers-trance, psy-trance, goa, og så videre i det uendelige. Jeg generaliserer fryktelig, og jeg vet det)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg foreslo Focal er fordi det har en lydkarakter mange ser ut til å like når det spilles "bilstereomusikk" (les trance og slikt) ;)

6005717[/snapback]

Vet, de fleste på jobben under 25år, skal ha Focal. Og dem syns dem lyter helt topp.

Jeg har selv kjørt Focal, men jeg bytta ut diskanten mot Peerless def. diskanten, og for meg blei det utrolig mye bedre :) Lagde da også nytt delefilter, som jeg følte blei bedre siden jeg brukte annen diskant.

Men tråd starter har jo nå fått veldig gode tips, og forstår att lyden i bilen hans vil bli meget bra for 15 000,-

Han kan kanskje nevne litt om hva slags musikk han spiller, og om det er tøft og hart slående han ønsker, eller meget riktig og detaljert med god bass han ønsker.

Lenke til kommentar

Da, er anlegget kjøpt og montert, er kjempefornøyd :)

Spiller: Clarion DXZ658RMP

Frontsett: Amega Qcomp gold 40

Sub: Kicker L5 - 10"

Forsterker: Phase Linear RS6

+ div. kabler.

Dette trøkker drit bra, holder mer enn masse for en 18 åring :love:

Lenke til kommentar
Hver gang man tok opp ett av di der svenske bilstereo bladene, var det nesten hver gang en eller annen person som brukte Amega. Hvordan er lyden i fra dem?

6022435[/snapback]

Jeg synes det er utrolig ren og klar lyd, bra lydgjengivelse. Det er disse høytalerene bilprodusenten Koensiegg bruker i bilene sine så det sier vel også litt.

Lenke til kommentar

Jeg ville fordelt pengene omtrent slik:

- kabler: maks 2000,- f.eks. Connection Audison fra Autocustom, men Biltema funker også.

6000766[/snapback]

Det er ICE audio som distribuerer Connection ikke Autocustom

Glenn

Lenke til kommentar
mck: at Koenigsegg bruker Amega i bilene sine sier vel egentlig ikke noe mer enn at.. ja.. at de bruker Amega i bilene sine ;)

6029367[/snapback]

hehe, sant så sant.. Sier jo kanskje at det ikke er dritt høytalere også da :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...