Gå til innhold

Test at Benq-siemens S68

Anbefalte innlegg

Benq-siemens S68

Har nå vært i besittelse av en stk Benq-Siemens S68 en ukes tid.

Enhver ny telefon meg i hende - blir alltid gjennomgått i sømmene. Jeg er ekstremt kresen på mobiltelefoner. Og jeg bruker stort sett å finne det som er av feil og bugs på telefoner. S68 er heller ikke noe unntak. En flott telefon, med et svært tiltalende ytre. Men holder innmaten også mål?

Her kommer mine erfaringer og min opplevelse av telefonen så langt.

Førsteinntrykket:

Telefonen kommer i en innpakning som tydelig appellerer til utseendet på telefonen. I et gjennomsiktig vindu på esken kan du se telefonen i sin helhet. Men telefonens spesifikasjoner står det lite om på utsiden av esken. Ikke tvil om at det er stilen som skal selge S68 for Benq-Siemens.

S68 -er- en svært stilfull telefon. I motsetning til andre tester vil jeg være litt mere moderat med å pøse på med å si at "den oser av kvalitet" som det står å lese på andre tester rund om kring på nettet. Men helt klart - det er imponerende hvor godt sammenskrudd denne telefonen er. Det eksisterer nesten ikke noe knirk. Legg merke til at jeg sier ikke den er knirkefri. Men den er noe av det beste jeg har testet hittil med tanke på det.

Menyene er som man er vant med fra siemenstelefoner. Det har vært endel oppussing i krinker og kroker. Men det er ikke noen revolusjon noen steder. Men for oss som verdsetter Siemens som de er, så er det bare pluss å finne tilbake til et system man er vant med.

Programvaren:

Telefonen kommer programvare versjon 22 installert. Det er desverre bare å slå fast at Benq-siemens -ikke- har lyktes med å gjøre telefonene mindre brysomme hva bugs angår.

Softwaren v.22 er regelrett fullstappet med kritiske feil og mangler. Listet opp under.

- Telefonen låser seg under inngående anrop.

Telefonen fungerte tilsynelatende bra med det samme. Innkommende anrop gikk greit. Men på et punkt skjedde det en endring. Telefonen startet med å fryse allerede før det kom så mye som ett pip ut av høytaleren. Bildet av en ringeklokke og hvem som ringer frøs rett og slett på skjermen. Og telefonen så mest av alt ut som en leketelefon med klistremerke i displayen. Eneste løsning var den klassiske som de aller fleste av oss kjenner - som alle håper det snart blir en slutt på; Av med bakdekslet, og ut med batteriet. Men det hjalp lite på frysningen. Den fortsatte. En ny firmware var løsningen.

- Automatisk tastelås kan ikke justeres i v.22

Man kan stille inn hvor mange sekunder det skal gå før den automatiske tastelåsen slår inn. Som standard er den satt til 1 minutt. På grunn av en bug i v.22 kan ikke dette endres. Funksjonen kan slåes av, men ikke endres.

- Profiler

Av en eller annen merkelig og uforklarlig grunn "fader" lyset et lite hakk ved skifte av profiler. Og justerer seg opp igjen ved tilbakestilling til den forrige profilen igjen. Lite problem, men det legges merke til. Problemet var vedvarende også etter flashing av nå firmware v.30.

- Slår seg av uforvarende

Endel av oss gikk over til andre mobilmerker da det ble kjent at Nokia hadde problemer som ikke gikk an å få skikk på. Nemlig at telefonene slo seg av uten varsel, helt uforvarende. Undertegnede konverterte i sin tid til Siemens ME45 på bakgrunn av dette. Overraskelsen var igrunn stor da min nyinnkjøpte S68 plutselig bestemte seg for å ta seg en middagshvil midt på dagen. Og det skulle vise seg å være behov for mange middagshviler fremover. Nok en gang var løsningen ny firmware v.30.

Det sies at telefonen er lynkjapp og svært responsiv. Det er desverre bare halve sannheten. Desverre er telefonen temmelig treg på noen områder. Og kjapp på andre. I menyene er den generelt helt uten delays eller forsinkelser. Navigering går greit. Men i det du beveger deg inn i meldingsdelelen skjer det store forandringer. For her er det nemlig tregheten ligger. Åpning av meldinger, innboks/utboks etc kan ha opptil flere sekunders forsinkelse. Heldigvis er det ikke treghet i opprettelse av meldinger. Telefonen reponderer behagelig under skriving. Og det er ikke noe problem å opprette SMS/MMS. Min konklusjon er at det er ikke noe problem å leve med denne forsinkelsen når du bli vant med den. Og så lenge det kun er ved åpning og ikke skriving.

Lydkvalitet:

Her er det bare å holde seg fast; Undertegnede som faktisk er halvt døv - opplevde tale og høytalerkvaliteten i denne telefonen som noe av det beste på svært lenge. I forhold til SE750i som jeg var vant med, så var dette en helt annen verden. Alle kamerater og venner som har testet lydkvaliteten under samtale, og den innebygde handsfree-løsningen satt igjen med ett ord på tunga; Wow.. For lydkvaliteten i telefonen er ikke annet enn bare svært imponerende. For man kan selv se hvor tynn telefonen er.

Telefonen i bruk:

En av grunnene til at jeg alltid har likt Siemens er at de gir ikke særlig gode førsteinntrykk. I motsetning til sine konkurrenter med ett vell av imponerende funksjoner og spesifikasjoner liggende bak meny etter meny i et ganske upraktisk hiarki på grunn av for mange funksjoner - så er Siemens-telefoner laget først og fremst for praktisk bruk. Ikke for å imponere deg mest mulig i butikken. Styrken til Siemens-telefoner kommer først og fremst frem når du er lei av å brife for deg selv med alle funksjonene den har - og skal begynne å bruke den som en telefon. Faktisk. Fordi Siemens har tingene og funksjonene der du faktisk forventer å finne dem. Det er ikke hurtigtast for kamera eller Mp3-spiller. Eksempelvis. Derimot finner du snarveier som har med bruk av telefonen å gjøre. For Siemens har alltid forstått at det er faktisk dèt det er; en telefon. Når du haster avgårde og skal bruke telefonen som arbeidsredskap - kommer du til å elske Benq-siemens. Fordi denne styrken er også bevart i S68.

Bluetooth:

Telefonen mangler Ir. Dette synes jeg er en utvikling som bare måtte komme, og jeg er helt fortolig med det. Det er innebygget bluetooth i telefonen. Og denne fungerer rett og slett utrolig bra. I motsetning til SE630/750i så er denne en nytelse å bruke. Fungerer hver eneste gang. Og kobler opp perfekt gang etter gang.

Konklusjon:

Før du kjøper S68, må du være innstilt på at du må oppgradere til ny firmware umiddelbart. V22 er kort fortalt ubrukelig. V30 har også småfeil. Men langt langt færre.

Telefonen er en nytelse å bruke som bruksredskap. Størrelsen og byggekvaliteten, og ikke minst lydkvaliteten gjør denne telefonen til en vinner i mine øyne. Til tross for sine mangler. Og jeg vil ikke nøle med å anbefale denne telefonen.

Noen High-end-telefon er det ikke. Men den har det som forventes av en telefon. Mangelen på IR oppleves ikke som noe problem. Snarere føles det som en naturlig utvilkling. Den innebygde bluetoothen fungerer så feilfritt at man trenger ikke noe annet.

Jeg som er kjent for å være ekstremt kresen velger helt klart å beholde denne telefonen. For de som kjenner meg - er dette et godt tegn i S68's favør.

Anbefales :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En utførlig og god test, spesielt med tanke på bruken. Gode beskrivelser av bugsene, og fint med sammenligninger med andre telefoner.

Heldigvis er Siemens/Benq-Siemens ett av de få merkene der man selv kan oppgradere firmware, men det er det jammen behov for også! Har hatt noen Siemens selv, og tror ikke noen av dem har vært uten bugs. Husker med skrekk M65.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
En utførlig og god test, spesielt med tanke på bruken. Gode beskrivelser av bugsene, og fint med sammenligninger med andre telefoner.

Heldigvis er Siemens/Benq-Siemens ett av de få merkene der man selv kan oppgradere firmware, men det er det jammen behov for også! Har hatt noen Siemens selv, og tror ikke noen av dem har vært uten bugs. Husker med skrekk M65.

6099685[/snapback]

Takk for hyggelig kommentar :-)

Benq-Siemens har nå noe som kalles SOA. Service Over Air.

Det betyr i praksis at du faktisk kan oppgradere fw'en via GPRS. Men om det fungerer det vet jeg faktisk ikke enda.. Men det er der i allefall.. Muligheten.

Lenke til kommentar
Ja tror siemens har endelig klart å skjerpe seg etter fadesen med x65 serien. Men så endte de med å bli solgt pga det.

6099997[/snapback]

Litt synd igrunn. Eller ER det dèt? Vi får se hva som kommer utover året. Hvis B-S fortsetter med det geniale materialvalget sitt, så kommer jeg til å fortsette som Siemens fanatiker. Liker litt solide telefoner.

Lenke til kommentar

Veldig fin test. Grundig og gjennomtenkt. Høres ut som en god telefon. Dette at det er mye feil i firmware på nye telefoner er ikke noe nytt og gjelder ikke bare Siemens. Husker med gru de første SE K750i-ene som slo seg av, hadde problemer med GPRS og filoverføringen med medfølgende kabel som ikke fungerte.

Mobilselskapene pøser ut nye telefoner uten å teste dem skikkelig først, for å tjene mest mulig penger.

Synes selskapene må skjerpe seg stort. Eller ordne noen utviklere som tester firmwaren før den slippes ut. Men i dagens samfunn er tid penger. Må vel leve med det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å oppgradere telefonen via gprs har jeg prøvd det på min m75. Denne telefonen er kjøpt med telenor lås. Derfor var alt av oppsett lagt inn på denne på forhånd. Med noen få tastetrykk begynner den å søke etter nyere software. Hvis det ikke foreligger noe nytt, får du bare svar om at søket ble gjort uten at det ble funnet ny software. Finner den ett nytt software er det bare å laste ned og restarte telefonen. Dette gjøres bare ved å svare ja på spørsmål som du får opp på skjermen. Så jeg har prøvd SOA., og det fungerte fint på min telefon..

Lenke til kommentar

Fikk telefonen for 2 dager sia, og er til no veldig fornøgd, og veldig einig med trådstarter på alle punkt. Synd med bugsa, men er jo fint når ein kan oppdatere firmware over gprs, noke som og fungerer veldig bra.

Fin telefon for oss som kun ringer og sender sms. Og så er den utrulig flott å sjå på.

Ein ting som eg plages litt med er lyden fra tastene. Syns det er litt i overkant "klikke" lyd. Men blir vel ei vanesak.

Forresten noken som har klart å oppdatere til FW:34 over gprs?

Endret av Antipop
Lenke til kommentar
Fikk telefonen for 2 dager sia, og er til no veldig fornøgd, og veldig einig med trådstarter på alle punkt. Synd med bugsa, men er jo fint når ein kan oppdatere firmware over gprs, noke som og fungerer veldig bra.

Fin telefon for oss som kun ringer og sender sms. Og så er den utrulig flott å sjå på.

Ein ting som eg plages litt med er lyden fra tastene. Syns det er litt i overkant "klikke" lyd. Men blir vel ei vanesak.

Forresten noken som har klart å oppdatere til FW:34 over gprs?

6174846[/snapback]

Gratulerer med ny telefon :-)

Ja det er en sexy liten sak det der. Den eneste jeg har hatt som passer inn i den bittelille pengelomma på jeansene mine .-)

Det ser ut til at det er ikke noen oppdatering høyere enn 34 per dags dato. Og SOA fungerer ikke ennå tror jeg.

Jeg måtte oppdatere min via et firma i Sandvika. (Zodiak).

Klikkelyden blir du vant med. Og den blir kanskje litt svakere etterhvert som du bruker telefonen..

Lykke til..

Lenke til kommentar

Jeg fikk oppdatert telefonen med SOA til firmware 30, fikk vekk mange bugs slik :) Men den måtte til syvende og sist sendes til Zodiak uansett for å fikse høyttaler og ødelagt tast.

Telefonen er nydelig, og fungerer ekstremt bra; Det eneste som irriterer meg grundig er klikkelyden, det er nesten så jeg har lyst til å sende den inn på nytt igjen for å få det fikses, klikkelyden er ekstremt mye høyere enn andre telefoner. Ikke bare det, men noen taster klikker høyere enn andre, hadde f.eks alle tastene klikket like lite som #-tasten hadde det ikke vært noe problem.

Men har ikke brukt den lenge nok til å kunne si hvor irriterende klikkingen i tastene blir i lengden..

Lenke til kommentar

Noken som har prøvd å synkronisere telefonbok/kalender mot sider på internet?

Bruker zyb.com, men dei har enda ikkje fått oppsett for S68. Eg har prøvd meg fram sjøl fra "Planlegger --> Fjernsynkronisering" men eg får feilmelding.

Tar gladlig i mot tips. :D

Lenke til kommentar

For en flott og utfyllende teste !

Eg er på utkikk etter en ny mobil etter at eg klarte å søle en flaske vann over min gamle siemens cf110. Elkjøp nektet å gi meg noe igjen for den, så det var de pengene :blush: Men eg tror valget faller på denne telefonen !

Edit: Har bestilt den nå. Venter i spenning og håper at eg slipper å benytte meg av angreretten :)

Endret av InitialC
Lenke til kommentar

InitialC:

kan du fortelle hva du synes om CF110 mot S68 når du får den?

Har vurdert å kjøpe CF110, men har samtidig lyst på S68

Har lyst på CF110 pga:

+ liten (i høyden) og lett

+ samme lader som familien har hjemme

+ ok display i grunn (skarphet og lysstyrke)

+ stilig med skyvemobil

+ god Adressebok (viser ikke SIM-kontakter sånn som S68)

Ikke ha lyst på CF110:

- gammelt menysystem

- lav oppløsning på display (i forhold til S65, der sms zoom gjør smslesing lett)

- ingen IR eller BT

- ikke så/ingen Enhetsomregner (den i S65 er kjempe bra og fyldig, java-version som var med S55 feks var tynn...)

- vekkerklokke uten valg av dager den skal være på

For S68:

+ gode materialer og taster

+ nyere menysystem enn S65 og CF110

+ Bluetooth (til overføring av Adressebok med Outlokk)

+ tynn! og lett!

Negativt med S68:

- ny lader

- viser SIM-kontakter i Adresseboka

- litt høy etter min mening

- Benq-Siemens navnet (hehe)

EDIT: litt flere negative punkter...

Endret av hgk5
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for CF110 var jeg deg.

Det nye menysystemet er ikke så veldig nytt. Lite revolusjoner.

Men fordelen er at du slipper alle disse bugsa som er på 68'n.

For det er mange.

6215517[/snapback]

Er ikke veldig opptatt av nytt menysystem, men det i CF110 er jo gammelt, var jo sånn som jeg hadde i S55. Synes det i S65 er mye bedre, derfor bedre å gå for S68.

Men er ikke bugsa retta på i SW-oppdatering? Kan det gjøres via SOA? Da er den vel okey, eller?

Og er ikke ikke S68 bedre å holde og ta i enn CF110, den siste virker mer løs og knirkete enn S68, eller?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg fikk oppdatert telefonen med SOA til firmware 30, fikk vekk mange bugs slik :) Men den måtte til syvende og sist sendes til Zodiak uansett for å fikse høyttaler og ødelagt tast.

Telefonen er nydelig, og fungerer ekstremt bra; Det eneste som irriterer meg grundig er klikkelyden, det er nesten så jeg har lyst til å sende den inn på nytt igjen for å få det fikses, klikkelyden er ekstremt mye høyere enn andre telefoner. Ikke bare det, men noen taster klikker høyere enn andre, hadde f.eks alle tastene klikket like lite som #-tasten hadde det ikke vært noe problem.

Men har ikke brukt den lenge nok til å kunne si hvor irriterende klikkingen i tastene blir i lengden..

6188830[/snapback]

Jeg har også prøvd zyb.com, men jeg får det ikke til å fungere. Får bare "sync incomplete" og "communication failed". Irriterende egentlig, for jeg begriper ikke hva jeg gjør feil.

En annen ting jeg sliter med er å editere kontaktene lagret på telefonen, med MPM. Den viser kun kontaktene på SIM-kortet, og der kan jeg ikke gruppere kontaktene. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja idag fikk jeg S68'en. Bestilte den på mandagskvelden på MPX.

Artig liten sak, spesielt tynn! Ellers en temmelig forandret meny med nye funksjoner her og der. Uvant at den har slette-knappen til sms på høyre tast (der bytting av ord var på S65).

Håper jeg blir fornøyd med den. Fikk det forresten med sw38!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...