_tHokA_ Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hei Det er 2stk 80GB, Sata2 disker på vei til meg ifra komplett nå. Jeg har aldri satt opp raid før, men har hørt mye om det. Så er det noen her som kan ta en grei fremgangsmåte for å få installert raid og det. Jeg har sett at biosen så har man muligheter til å sette raid... regner med at det er første skritt... noen som kan forsette? Jeg har et KN8-SLI hovedkort Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Nja, det er vel forskjellig fra hvert enkelt hovedkort. Poenget er nå iallefall at du setter opp raid FØR windows installeres. Når du installerer windows på raid-oppsettet så "ser" windows en disk på 160 Gb istedet for to på 80. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 takk takk har klart det nå tror jeg... maskinen ser 150GB ca, og alt er bra.. utennnat lagringsdisken min har blitt sjalu på Raid diskene... for før så hadde jeg 55MB/s overføring ifra den disken, nå er den kun nedi 10MB/s.. mens raid diskene er oppi 115MB/s Noen som har et deep scandisk program jeg kan teste på disken? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 takk takk har klart det nå tror jeg... maskinen ser 150GB ca 6009564[/snapback] Det ser ut som du har klart det ja før så hadde jeg 55MB/s overføring ifra den disken, nå er den kun nedi 10MB/s.. mens raid diskene er oppi 115MB/s 6009564[/snapback] Har sett flere poster om problemet, men har ikke selv opplevd dette. Altså: det virker som om det er en bug i windows som gjør at hvis du installerer OS på en sata-disk eller annet raid opsett, så vil eventuelle IDE-disker som står på hovedkortets primære og/eller sekundære IDE-port sløves ned. Det er hva jeg tror. Fint om noen kan bekrefte eller avkrefte det. Men det beste ville jo vært en effektiv måte å fikse problemet på. Vet heller ikke om dette gjelder både for XP og 2000, eller om det kun er XP som har dette problemet. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Før jeg installerte raid diskene så hadde jeg OS på en raptor disk.. Da sto den 300GB lagrings disken min sammen med raptor disken. Da lå både rator disken og 300GB SATA disken på ca 55MB/s (+/-).. men nå som jeg har tatt ut raptor disken, satt inn 2stk sata2 disker i raid0 så er hastigheten på 300GB disken kun nede på 10MB... på alle 3 partisjonene som er på den 300GB.. synes det er litt rart vurderer å teste Win2000 for å sjekke Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Før jeg installerte raid diskene så hadde jeg OS på en raptor disk.. Da sto den 300GB lagrings disken min sammen med raptor disken. Da lå både rator disken og 300GB SATA disken på ca 55MB/s (+/-).. men nå som jeg har tatt ut raptor disken, satt inn 2stk sata2 disker i raid0 så er hastigheten på 300GB disken kun nede på 10MB... på alle 3 partisjonene som er på den 300GB.. synes det er litt rart vurderer å teste Win2000 for å sjekke 6010524[/snapback] Har du undersøkt om Bios instillinger dine vedrårende Sata kanaler er riktig ? contra hvor diskene er koplet på kortet ditt? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Feilen er nå funnet! På enhetsbehandlinga så ligger jo raid kontrollern med sine under enheter. Der inne kan man gå inn å sette hastighetene på vær og enkelt sata kanal. Så jeg satte den på Sata2 igjen og startet maskinen opp og nå er den tilbake til den hastigheten den hadde. Men raid diskene mine kunne jeg ikke bytte hastighet på derifra, men det skjønner jeg jo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå