Gå til innhold

enkle kommandoer for terminal/nautilus?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage et lite "script" for å gjøre hverdagen enklere. I ubuntu kan man kjøre script i nautilus, og jeg tenkte å legge til et som kunne åpne terminalen, og så kjøre et program med den fila som er valgt i nautilus. Den må også stoppe etterpå så jeg ser resultatet (altså, den må ikke lukke terminalen). Lar dette seg gjøre?

Jeg får enten bare til at den åpner terminalen, og så ikke gjør no mer, eller så åpner den terminalen, sier noe bubbel jeg ikke får med meg, og så lukker den.

Tror ikke posten har noe i programmering å gjøre, så jeg la den her.

Edit: leif

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe fornuftig til nå. Skal egentlig bare være kommando for å åpne terminal, og så kjøre et program med valgt fil i nautilus.

Dette for å gjøre det enklere å "bruke" filer, slippe å gå i terminalen for hver gang.

Var en som foreslo:

xterm -e "kommando"

og det har jeg forsåvidt prøvd, men da får jeg feilmelding før den lukker seg.

gnome-terminal --execute "program" $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_URIS

hvor "program" er programmet jeg vil kjøre, og denne tenkte jeg å forandre etter behag, og hvor jeg hadde tenkt $nautilus* skulle være fila... får det bare ikke til. Dette er sånn den er nå.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle lage et lite "script" for å gjøre hverdagen enklere. I ubuntu kan man kjøre script i nautilus, og jeg tenkte å legge til et som kunne åpne terminalen, og så kjøre et program med den fila som er valgt i nautilus. Den må også stoppe etterpå så jeg ser resultatet (altså, den må ikke lukke terminalen). Lar dette seg gjøre?

Jeg får enten bare til at den åpner terminalen, og så ikke gjør no mer, eller så åpner den terminalen, sier noe bubbel jeg ikke får med meg, og så lukker den.

Tror ikke posten har noe i programmering å gjøre, så jeg la den her.

Edit: leif

5996534[/snapback]

Legg inn "nautilus-open-terminal" fra ditt pakkesystem :)

Lenke til kommentar

Det la jo til et greit valg, men jeg er fremdeles ikke i mål. :)

Hvis jeg trøkker høyre museknapp på fila og trykker "åpne med et annet program...", og så velger gnome-terminal -e "programmet-med-dets-opsjoner"

så funker det, men altså ikke gjennom den script-delen jeg har i posten over.

Tenkte det kunne spare tid, da det likevel er samme program med samme opsjoner som kjøres, bare med forskjellige filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...