SmoPe Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hei. Sitter og lurer på hvorfor ingen produsenter har begynt å lage flash-disker som bootdisker med rask overføring. Er de for trege ennå? For dyre? For få overskrivninger? Er det noen som vet eller har noen betrakninger rundt dette. Tror at dette er noe som kommer til å komme om ikke så lenge. Egentlig litt overrasket over at det ikke er kommet kommersielt ennå, men jeg vet for lite om det. Kom gjerne med fordeler og ulemper med dette konseptet. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=554009&hl= Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Hmm. Burde ha fått med meg dette. Men uansett så virker de som om de har en vei å gå på grunn av lese/skrive-tiden. En løsning her ville vært å sette flash-brikkene i Raid0. Ett annet problem er jo antall overskrivninger med pagefile. Kunne jo slengt på 1GB minne som automatisk ble brukt som pagefile (Cache). Eller er det problemer knyttet til dette som jeg ikke vet om. For å kunn kjøre os og systemfiler så trenger man jo ikke allverdens plass, så synes fokuset bør flyttes vekk ifra størrelsen litt og over til lese/skrivetider samt overskrivninger. Håper og tror at det vil komme en disk som tar rotta på raptor når det gjelder hurtighet. Greit at prisen vil være astronomisk den første tiden, men sikkert noen entusiaster som må prøve det. Tror med dagens pc at det man kan gjøre mest med er hastigheten på harddisker. Virker som om utviklinga når det gjelder Cpu flater endel ut og det samme med skjermkort. Den utviklinga som skjer der på begge hold er at man kombinerer flere kjerner. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Et av mine håp om flashdisker med begrenset levetid er at hver sektor overvåkes og tas ut av bruk når den nærmer seg et gitt antall overskrivinger. Disken vil krympe i størrelse jo eldre den blir, men bruker får god tid på seg til å flytte data til en annen disk. Kontrollert disk-død, med andre ord. Dette burde la seg ordne med enten et program eller innebygd i MFT. Endret 27. april 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Ja det er jo en ide, men synes ikke den løsningen de har i dag er så dårlig. Såvidt jeg har skjønt er det ca 12% av cellene til enhver tid som ikke blir brukt og det blir rullert hele tiden slik at ikke en celle blir brukt opp for fort. 2 scenarior: 1 man har lagret disken nesten full så får man beskjed om at disken skrumper og at man må slette noe på den. Tilslutt blir den så liten at man ikke får utnyttet siste rest 2 man har disken lengre en eksempel 1, men når den dør så er alle cellen døde, må selvfølgelig få besked om dette i god tid før. Egentlig ikke bra noen av disse men med litt ram på hardisken som blir brukt som pagefile så vil disse disken leve så lenge at dette ikke blir noe problem. Endret 27. april 2006 av SmoPe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå