^fmj Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Fordi det er under hans verdighet. Lenke til kommentar
ostov Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Litt gøy diskusjon. Noen sier at nba spillere ikke klarer å holde tempoet til håndball spilerene Sjekk klippet Der bruker de vel 2-3 sekunder på hvert angrep Ball kontroll Den siste var bare for gøy Endret 1. februar 2007 av ostov Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Chuck Norris sparker drithardt, tror jeg da.Er han derfor en über *fotballspiller? *jeg interesserer meg ikke for fotball heller, om noen skulle tro det. 7489012[/snapback] Chuck Norris once roundhouse kicked someone so hard that his foot broke the speed of light, went back in time, and killed Amelia Earhart while she was flying over the Pacific Ocean. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvordan takler basketspillere regelen "føring av ball" ? Lenke til kommentar
ostov Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Hvordan takler basketspillere regelen "føring av ball" ? 7892149[/snapback] De fører ballen hele tida. De får lov til det i nba så lenge det ikke er ekstremt. Før når de spilte for highschool/college så førte de aldri ballen Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Sorry at jeg heller bensin på bålet, men: Jeg tror ikke tilfellet er så ekstremt som trådstarteren sier, men en ting er sikkert: hadde de beste basketspillerene i verden spilt håndball mot de beste i den sporten hadde det blitt veldig, veldig mye jevnere enn om det hadde vært omvendt. Den eneste kvaliteten en håndballspiller trenger mer av enn basketspillere er evnen til å stoppe folk ved kroppskontakt. Basket krever mer presisjon, teknikk, spenst, styrke, dynamikk, talent og forståelse enn håndball hvis man skal bli en spiller i verdenstoppen. Basket har så vanvittig mye større taktomslag i spillet. På noen få tiddels sekunder er du innom fra å løpe i din absolutte maksfart rett frem til å bråstoppe, hoppe så høyt du kan vertikalt med den aller største musklelkraften du kan utvinne og avslutte et skudd med centimeterpresisjon fra flere meters avstand. Dette skal gjøres mens du orienterer deg nøyaktig hvor kurven, forsvareren din og ballen befinner seg og du må tolke all informasjonen du kan samle på ekstremt kort tid. Å gjøre alt dette i verdensklasse krever så ekstreme ferdigheter i det meste av fysiske og psykiske utfordringer idrett kan gi deg. Selv synes jeg basket er en mye mer utfordrende, dynamisk og spennende sport. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller hvis jeg hadde spesialisert meg i tidlig alder, men basket er rett og slett en morsommere sport pga utfordringene og uforutsigbarheten. Endret 11. februar 2007 av @daniel89j Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sorry at jeg heller bensin på bålet, men: Jeg tror ikke tilfellet er så ekstremt som trådstarteren sier, men en ting er sikkert: hadde de beste basketspillerene i verden spilt håndball mot de beste i den sporten hadde det blitt veldig, veldig mye jevnere enn om det hadde vært omvendt. Den eneste kvaliteten en håndballspiller trenger mer av enn basketspillere er evnen til å stoppe folk ved kroppskontakt. Basket krever mer presisjon, teknikk, spenst, styrke, dynamikk, talent og forståelse enn håndball hvis man skal bli en spiller i verdenstoppen. Basket har så vanvittig mye større taktomslag i spillet. På noen få tiddels sekunder er du innom fra å løpe i din absolutte maksfart rett frem til å bråstoppe, hoppe så høyt du kan vertikalt med den aller største musklelkraften du kan utvinne og avslutte et skudd med centimeterpresisjon fra flere meters avstand. Dette skal gjøres mens du orienterer deg nøyaktig hvor kurven, forsvareren din og ballen befinner seg og du må tolke all informasjonen du kan samle på ekstremt kort tid. Å gjøre alt dette i verdensklasse krever så ekstreme ferdigheter i det meste av fysiske og psykiske utfordringer idrett kan gi deg. Selv synes jeg basket er en mye mer utfordrende, dynamisk og spennende sport. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller hvis jeg hadde spesialisert meg i tidlig alder, men basket er rett og slett en morsommere sport pga utfordringene og uforutsigbarheten. 7920709[/snapback] l o l " " Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Jeg vil ha et konstuktivt svar da Olle, det var derfor jeg gadd skrive alt det der. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Sorry at jeg heller bensin på bålet, men: Jeg tror ikke tilfellet er så ekstremt som trådstarteren sier, men en ting er sikkert: hadde de beste basketspillerene i verden spilt håndball mot de beste i den sporten hadde det blitt veldig, veldig mye jevnere enn om det hadde vært omvendt. Den eneste kvaliteten en håndballspiller trenger mer av enn basketspillere er evnen til å stoppe folk ved kroppskontakt. Basket krever mer presisjon, teknikk, spenst, styrke, dynamikk, talent og forståelse enn håndball hvis man skal bli en spiller i verdenstoppen. Basket har så vanvittig mye større taktomslag i spillet. På noen få tiddels sekunder er du innom fra å løpe i din absolutte maksfart rett frem til å bråstoppe, hoppe så høyt du kan vertikalt med den aller største musklelkraften du kan utvinne og avslutte et skudd med centimeterpresisjon fra flere meters avstand. Dette skal gjøres mens du orienterer deg nøyaktig hvor kurven, forsvareren din og ballen befinner seg og du må tolke all informasjonen du kan samle på ekstremt kort tid. Å gjøre alt dette i verdensklasse krever så ekstreme ferdigheter i det meste av fysiske og psykiske utfordringer idrett kan gi deg. Selv synes jeg basket er en mye mer utfordrende, dynamisk og spennende sport. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller hvis jeg hadde spesialisert meg i tidlig alder, men basket er rett og slett en morsommere sport pga utfordringene og uforutsigbarheten. 7920709[/snapback] For det første har du forsvinnende liten kompetanse til å drive å komme med slike bastante påstander. Hva du personlig syns om basketball kontra handball er vel ikke spesielt relevant for denne saken. Du har i alle fall stor tro på deg selv og jeg mistenker at du ikke syns noe om handball i utgangspunktet som sport. Det skinner ganske godt igjennom. Spennende prosjekt å sette opp det norske basketlandslaget mot den norske handballandslaget, i henholdvis handball og basketball. Vanskelig å spå utfallet, men jeg er ikke på noen måte enig med ditt resonnement. Du sier at basketball har et vanvittig mye større taktomslag enn handball, dette har da ingen rot i virkeligheten. Det er bare å se på en handballkontring. Videre så må du nok innse at en handballspiller også må orientere og ta hensyn til mange ting samtidig før han/hun eventuelt spiller inn til strek eller avslutter. Man snakker mye om et godt kollektiv i handball, for å oppnå det er man nødt til å ha full oversikt og vite hvor man har medspillerne sine til enhver tid. Blinde innspill f. eks, krever veldig mye. Uten at jeg er noen psykolog eller har noen som helst kompetanse innenfor området syns jeg det er direkte tåpelig å påstå at basketball krever mer av det psykiske enn handball. Mental styrke er viktig i all type idrett. Du ramser opp en hel del egenskaper som er viktigere i basketball enn i handball, klart forskjellige typer idretter, stiller forskjellige krav til den enkelte utøver. Klart at spenst er viktigere i basketball, har du ikke spenst så er du ferdig på mange vis. Hvordan kan du si at presisjon er viktigere i basketball enn handball? Har du sett en handballkamp!? Jeg lurer virkelig. Har ikke tid til å ta resten av eksemplene dine nå, men skal komme tilbake til det. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 @daniel89j; Selv synes jeg basket er en mye mer utfordrende, dynamisk og spennende sport. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller hvis jeg hadde spesialisert meg i tidlig alder, men basket er rett og slett en morsommere sport pga utfordringene og uforutsigbarheten. Den eneste kvaliteten en håndballspiller trenger mer av enn basketspillere er evnen til å stoppe folk ved kroppskontakt. har du sett mye håndball? kan du mye håndball? Virker som dine uttalelser kommer mye på bakgrunn av dine erfaringer/tanker om hvordan håndball kontra basket er... Basket har så vanvittig mye større taktomslag i spillet. På noen få tiddels sekunder er du innom fra å løpe i din absolutte maksfart rett frem til å bråstoppe, hoppe så høyt du kan vertikalt med den aller største musklelkraften du kan utvinne og avslutte et skudd med centimeterpresisjon fra flere meters avstand. Det sier seg selv at det ikke går ann "på noen få tidels sekunder"..... Det er jo det samme i håndball, man står 100% konsentrert i forsvar, en avslutning av motstanderen kommer, keeper redder, man starter en kontring, og i løpet av 4-5 sekunder har man løpt, mottat ballen, kanskje driblet en forsvarsspiller og scoret mål.. Deretter må du hjem igjen før motstanderen rekker å kjøre kontra på deg.. Begge idretter har til felles at det går/kan gå veldig raskt. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 For å svare dere begge kan jeg vel starte med å si at jeg har helt grei peiling på håndball, ikke noe mer. Sett de fleste kampene Norge har spilt for både kvinner og herrer i de 4-5 siste mesterskapene og kan alt av regler/prinsipper. Å si at jeg har "forsvinnende lite kompetanse" blir vel kanskje litt feil og til dels selvmotsigende, fordi det høres vel ikke ut som dere er de største basketpatriotene selv. For å svare på synet mitt på håndball som sport når vi er i gang så mener jeg håndball er en kvinnfolkidrett. Ikke pga av selve spillet, men fordi det virker mer tilrettelagt for fysikken til kvinner. Jeg synes håndballen de beste mennene spiller blir for voldsom. Målene skulle vært større, banen skulle vært større og avstanden mellom der det vanligvis skytes fra og målet skylle vært større. Ellers er håndball en grei idrett, har absolutt ikke noe imot sporten. Angående taktomslaget var jeg litt uklar. Jeg mente ikke taktomslaget i spillet i sin helhet, men i måten man må kontrollere kroppen på. Det skifter raskere og oftere fra å utvinne maksimal musklelstyrke til å roe helt ned og justere med ytterst maksimal presisjon i basket. Dette omslaget finnes ikke i håndball og personlig synes jeg det er mye mer imponerende enn måten håndballspillere avslutter på. Her er det ikke presisjon på den måten jeg bruker det, det er justering av plasseringen til et skudd hvor du utvinner maksimal muskelkraft som du også gjorde ved tilløpet til skuddet, dvs noe helt annet. Ang. orienteringen. Hvor forventer du å finne forsvarsspillere i håndball? Bak deg? Hvor vanskelig er det å få øye på et 3x2m stort mål malt i svarte og hvite striper på bakkenivå vs en liten kurv hengende 3 meter over bakken? Hvor mange prosent av alle pasninger du mottar i håndball kommer fra en upresset mann 90 grader til en av sidene dine? Jeg er fast bestemt på at du må være mye mer konsentrert og være mer observant 360 grader rundt deg til enhver tid i basket enn i håndball. Mener dere noe annet vil jeg gjerne vite hvorfor. espennyh: Begge idretter kan bytte mellom forsvar og angrep og gå veldig fort opp og ned på banen ja. Hvor har jeg sagt noe annet? Jeg lurer på hvilket felt håndball er en vanskeligere og mer utfordrende sport enn basket og vil gjerne få noen kloke innspill på det. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) For å svare på synet mitt på håndball som sport når vi er i gang så mener jeg håndball er en kvinnfolkidrett. Ikke pga av selve spillet, men fordi det virker mer tilrettelagt for fysikken til kvinner. Jeg synes håndballen de beste mennene spiller blir for voldsom. Målene skulle vært større, banen skulle vært større og avstanden mellom der det vanligvis skytes fra og målet skylle vært større. Ellers er håndball en grei idrett, har absolutt ikke noe imot sporten. Håndball er jo 100 ganger morsommere på herresiden en på damesiden Med større bane, større mål blir jo mye av spenningen borte, og kamper blir fort kjedelige... Det blir jo som fotball da og personlig ...synes jeg det er mye mer imponerende enn måten håndballspillere avslutter på. Her er det ikke presisjon på den måten jeg bruker det, det er justering av plasseringen til et skudd hvor du utvinner maksimal muskelkraft som du også gjorde ved tilløpet til skuddet, dvs noe helt annet. Personlig synes jeg det er utrolig hvordan håndballspillere klarer å avslutte på den måten de gjør.. Ligge i lufta fra nesten død vinkel til målet, og enten klare å vri den rundt keeper, skru den rundt eller plassere den i målet.. Og det med en fart på ballen i over 100 km/t . Men dette blir som både du og jeg skriver, personlige meninger.. Hvor mange prosent av alle pasninger du mottar i håndball kommer fra en upresset mann 90 grader til en av sidene dine? Man skal ta imot 100% av de pasningene. Det skal en basketspiller også klare. Man kan ikke spille håndball/vinne håndballkamper ved å spille pasninger upresset. Da blir man sett på som ufarlig, og det blir passivt etc... Man må gjøre seg farlig, rulle osv. og da blir man dyttet på, taklet, dyttet osv... Ang. orienteringen. Hvor forventer du å finne forsvarsspillere i håndball? Bak deg? Hvor vanskelig er det å få øye på et 3x2m stort mål malt i svarte og hvite striper på bakkenivå vs en liten kurv hengende 3 meter over bakken? I et etablert angrep har man de som regel foran seg, hvis ikke motstanderen spiller mann-mann, 3-2-1, 4-2, 5-1, 3-3 forsvar etc. Da har man spillere rundt seg som i basket. Det spilles også forsjellig forsvar i basket. Uansett....Som sagt: Jeg føler dette blir dumt å diskutere, da noen er for glad i basket her, og noen er glad i håndball (meg inkludert) både basketspillere og håndballspillere ville ha vunnet sin respektive idrett, og det er uvisst hvem som ville ha mestret motstanderens idrett best. Her i Norge er ikke basket akkurat så veldig utbredt, så håndball har et overtak.. Men basket er større i USA f.eks, der håndball ikke finnes.. (så å si) Endret 11. februar 2007 av espennyh Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 "Å si at jeg har "forsvinnende lite kompetanse" blir vel kanskje litt feil og til dels selvmotsigende, fordi det høres vel ikke ut som dere er de største basketpatriotene selv. " Det er ikke selvmotsigende fordi jeg har heller ikke noen spesiell kompetanse innenfor området, derfor driver jeg ikke og kommer med bastante påstander heller. Jeg argumenterer utfra beste evne på bakgrunn av den infoen jeg sitter inne med. Jeg ser liten vits i å dra min forrige post mer ut nå, da espennyh allerede har sagt mye av det jeg skulle si. Lenke til kommentar
einst Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Sorry at jeg heller bensin på bålet, men: Jeg tror ikke tilfellet er så ekstremt som trådstarteren sier, men en ting er sikkert: hadde de beste basketspillerene i verden spilt håndball mot de beste i den sporten hadde det blitt veldig, veldig mye jevnere enn om det hadde vært omvendt. Den eneste kvaliteten en håndballspiller trenger mer av enn basketspillere er evnen til å stoppe folk ved kroppskontakt. Basket krever mer presisjon, teknikk, spenst, styrke, dynamikk, talent og forståelse enn håndball hvis man skal bli en spiller i verdenstoppen. Basket har så vanvittig mye større taktomslag i spillet. På noen få tiddels sekunder er du innom fra å løpe i din absolutte maksfart rett frem til å bråstoppe, hoppe så høyt du kan vertikalt med den aller største musklelkraften du kan utvinne og avslutte et skudd med centimeterpresisjon fra flere meters avstand. Dette skal gjøres mens du orienterer deg nøyaktig hvor kurven, forsvareren din og ballen befinner seg og du må tolke all informasjonen du kan samle på ekstremt kort tid. Å gjøre alt dette i verdensklasse krever så ekstreme ferdigheter i det meste av fysiske og psykiske utfordringer idrett kan gi deg. Selv synes jeg basket er en mye mer utfordrende, dynamisk og spennende sport. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller hvis jeg hadde spesialisert meg i tidlig alder, men basket er rett og slett en morsommere sport pga utfordringene og uforutsigbarheten. 7920709[/snapback] Fy faen! Det er noe av det aller dummeste jeg har hørt! Hva får deg til å tro at basket krever mer presisjon, styrke, talent og forståelse enn håndball?? Hvilke erfaringer har du som gjør at du kan si noe slikt? Basket (i den store verden) er en sport for overbetalte, unge gangstere fra amerika! Som sier "Aaight" "Wazzup!!" o.l... Har ingen problemer med å si at Michael Jordan, Shaq, LeBron og de virkelig store basketspillere gjennom tidene er/var store idrettsmenn. For det er/var de, uten tvil.. Men disse utøverene blir så mye mer eksponert, bedre betalt og sporten får flere tilhengere, grunnet at den er så stor i amerika.. Ser du på håndball derimot, en sport du knapt kan leve (godt) av i Norge. Så er det helt andre ting som gjelder. Det er sport for mannfolk, kropskontakt er ikke regelbrudd Bakspillerne på landslaget for eksempel, de er ikke akkurat kara du hadde turt å yppe med på byen. Svein Erik Bjerkereim er et eksempel på dette, ca 160kg i benk, ca 240kg i knebøy. Sier absolutt ikke at basketspillere er pingler, med sine 2.15m og 130kg++.. Men du må for all del ikke undervurdere håndball som sport.. Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller No way!! Med fysikken din kan du bli en av følgende tre: Cyber-Athlete, Bowlingspiller, eller 3.divisjons basketspiller (i Norge) Endret 12. februar 2007 av einst Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) tviler ikke på at de gutta i NBA med 2,10 m ++ og 120 kg ++ osv. ikke er noen smågutter. Men om de gutta bare har spist grøt er jeg svært, svært usikker på for å si det sånn. Det er ikke til å legge skjul på at det er mye snusk i både NBA, NHL og NFL, og jeg har mye mer respekt for håndball som idrett. Dopingkontrollene der er temmelig lette å passere. Endret 12. februar 2007 av Ole-Magnus Lenke til kommentar
Subbie Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Med fysikken min kunne jeg garantert bli en god håndballspiller No way!! Med fysikken din kan du bli en av følgende tre: Cyber-Athlete, Bowlingspiller, eller 3.divisjons basketspiller (i Norge) 7928748[/snapback] Det synes jeg ikke var noe hyggelig sagt... Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det synes jeg ikke var noe hyggelig sagt... Jeg synes det var helt greit jeg, egentlig litt mer burn av seg selv som har fysikken til nøyaktig det samme minus basketspiller. Lenke til kommentar
einst Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Sensurert, grunnet fordomsfull omtale av basket og håndball! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Nå skal vi ikke la dette bli personlig, eller la det gå utover utseende Kan konkludere med dette: Ballspill hvor man ikke rører ballen med bena er for tvilsome, skeive fyrer som aldri har skjønt seg på sport for MENN! Leve fotballen! Endret 12. februar 2007 av einst Lenke til kommentar
ostov Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) jeg vet lite om taktikk i håndball. Hva slags angrep som blir kjørt. Det jeg vet er at i basket så finnes mange forskjellige typer angrep. Du har for eks. triangelet. Angrepet som brukes av Phil Jackson. Han har vel 9tittler eller noe rundt der. Tringalet pleier å ta minst 1sesong for en spiller å bli vant med. Systemet er vanskelig å lære seg å spille i, men når de lærer det så kan de komme langt (se på bulls dynastiet og Shaq-Kobe perioden) Kort forklaring på wiki Når det gjelder benkpress og den slags så må jeg nok en gang nevne Earl Boykinssom er 165cm og 60kg. Han tar 140kg i benk... einst - De er jo ikke overbetalt med tanke på hvor mange fans idretten har. Håndball spilere blir "dårligt" betalt i forhold, men det er langt ifra så stort Endret 15. februar 2007 av ostov Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 når det nevnes fysikken til basketspiller kontra håndballspillere tror jeg det går litt mer under bordet hva som skjer på bakrommet på treningsstudioene til basketspillerene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå