ragamuffin Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Film og sensorer finnes jo som kjent i forskjellige størrelser og når man snakker om fullformatsbrikker på et par tre cm registrerer mye mer detaljer enn crop-sensorer, så kan en sette det litt i perspektiv ved å ta en titt på storformat. Her er et galleri med noen landskapsbilder tatt med filmstørrelse 5x7 som tilsvarer 12.7cm x 17.7 cm! Da snakker vi detaljer. Og enda blir dette lite i forhold til 11x14 som også finnes. Da er det nesten A3 størrelse på filmen! Bildene er flotte i seg selv, men ta en kikk på 'Detail' for hvert bilde. Dette er svært små utsnitt av bildet. Max 1-3%.... http://www.largeformatphotography.info/qtluong/ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Bildene er flotte i seg selv, men ta en kikk på 'Detail' for hvert bilde. Dette er svært små utsnitt av bildet. Max 1-3%.... 5996128[/snapback] Vanskelig å ikke være enig med deg, ragamuffin. Det artige er at disse kameraene ikke er så veldig dyre i innkjøp. Man kan kjøpe 100 år gammel brukt optikk, og få resultater som setter våre stakkars dSLR i skammekroken til evig tid. Fin påminnelse. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Javisst Det var mer omfattende enn jeg trodde dette gallriet. Se f.eks storformatbilder fra USAs nasjonalparker. http://www.terragalleria.com/parks/parks-lf.html Eller rett og slett root nivå (men alt er nok neppe SF her) http://www.terragalleria.com/index.html For nytelse og inspirasjon Endret 27. april 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 20*30" (tommer!) polaroid-film er nok ogsaa morsomt. Koster rundt 200 kroner per bilde, fremkalling og forstoerring ikke inkludert. (ikke at man trenger forstoerring da, men whatever ) Er ikke helt sikkert paa at det var 20*30, men var titalls i bredde og hoeyde i alle fall. Er ikke mange fotografer som bruker det til vanlig, for aa si det saann. Har selv et mellomformatkamera til disposisjon, som fungerer, men jeg har ikke film og gidder ikke handle inn. Har ingen motiver som "trenger" den typen detaljnivaa enda. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det er en svak unnskyldning, Herr Brun. Det er ikke bare detaljoppløsningen som er fordelen med større format. Alt s/h blir enormt mye bedre, og stofflighetene i fargebildene blir også helt annerledes. I tillegg oppfører optikken seg annerledes. Du må huske å velge noe mindre blendere, enn du ville på småbildeformat. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det er en svak unnskyldning, Herr Brun. Det er ikke bare detaljoppløsningen som er fordelen med større format. Alt s/h blir enormt mye bedre, og stofflighetene i fargebildene blir også helt annerledes. I tillegg oppfører optikken seg annerledes. Du må huske å velge noe mindre blendere, enn du ville på småbildeformat. 5997473[/snapback] Jeg vet, men et 80 aar gammelt kamera er ikke veldig brukervennlig. Beklager. Det ville sikkert vaert uhorvelig morsomt, men jeg orker rett og slett ikke. Intill for et par maaneder siden levde jeg med et kompaktkamera som absolutt ikke var kjent for bildekvaliteten. Mellomformat holder i lange baner for meg Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Tror han mente du burde løpe ned på fotosjappa og kjøpe noen ruller mellomformatfilm, Hr.Brun Jeg er forsåvidt enig etter en måned med eksperimentering med et halvgammelt mellomformatkamera av typen "Moskva 5". I mitt tilfelle har imidlertid ytelsen vært fraværende da det nok er noe galt med optikken. Jeg har ikke annen digitaliseringsmetode enn å avfotografere negativene over lysbord, men ser lett gjennom lupe at bildene både har lav kontrast (i forhold til det jeg får fra overkommelig priset småformatoptikk) og er sørgelig uskarpe. Dette og dette representerer noen av de mer akseptable resultatene jeg har fått - unnskyld komposisjonene da jeg ennå ikke var kjent med forholdet mellom tunellsøker og virkelighet - og det er ikke akkurat til å skjære seg på fingrene av.. Placeboeffekten av å jobbe med et mer seriøst format er imidlertid definitivt tilstedeværende, og en føler resultatene _minst_ vil være på høyde med det som ble presentert i første post hver gang lukkeren endelig smeller.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Tror han mente du burde løpe ned på fotosjappa og kjøpe noen ruller mellomformatfilm, Hr.Brun 5998309[/snapback] Jeg fotograferer en del med mellomformat, og film har jeg kjoept allerede. Men storformat-film orker jeg rett og slett ikke kjoepe. Er ikke mange steder man faar tak i det, det er dyrt, og jeg orker ikke ta bilder med storformat. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Ser ut for at du har vært uheldig med den russeren, Kjetil. Du får lete opp noe som fungerer. Pentacon Six med 80mm burde kunne skaffes for tusingen + frakt, og for en tusing til får du en litt sliten Rollei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå