Gå til innhold

Nybegyner trenger hjelp til Valg av Kamer.

Anbefalte innlegg

Halo, går med tanker om å kjøpe et speilreflekskamera. Fordi jeg vil ha et kamer jeg kan ha i maaange år.. Men lurer veldig på hva jeg skal velge.

Slik jeg har skjønt det er Nikon D50 og Canon 350D(?) to bra kameraer, og de ligger i den prisklassen jeg har råd til..

Jeg vil bare knipse masse biler av alt jeg ser, og ha det med meg over alt. (nesten)

Det jeg ser på som viktisk er:

- Bra kvalitet.

- At kameraet er såppas bra at jeg kan ha det flere år. (Skal ta bra vare på det)

- At det er godt å bruke, og ikkje har for mange feil.

Ja, så nå oppfordrer jeg alle til å skrive en liten omtale av sitt kamera, vist de gidder. Ta med det bar og det mindre bra eller dårligere..

På forhånd takk.

PS!

Har også skjønt at det er som med bil, mange synest sin er best. Men slik erdet jo bare..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil bare knipse masse biler av alt jeg ser, og ha det med meg over alt. (nesten)

Hei!

Til ditt planlagte bruk er begge kameraene du nevner utmerkete valg, så det du bør gjøre er å gå i en fotobutikk og prøve begge to og finne ut hvilket som passer deg best.

Det er ganske stor forskjell på betjeningen av Nikon og Canon, så det er dumt å handle det ene eller andre kun utifra hva andre mener.

Det er ellers en drøss tråder om dette allerede, så et søk vil gi deg masse svar...

-Torstein

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha speilrefleks da?

Hvis du vil ha det med over alt har du mye større muligheter til oppfylle dette ønsket dersom kameraet kan puttes ned i en vanlig lomme. Det kan du ikke med en speilrefleks. Alle de tre andre punktene dine oppfylles lett av alle kameratyper, kanskje med unntak av de aller minste/billigste? Men, som sagt, en speilrefleks er ikke noe du drar med deg overalt, når du må ha den hengende rundt halsen eller i en bag..

Lenke til kommentar

Takk for svar..

Torstein: kommer til å stikke innom elkjøp..

bjornkn: Hvil ha speilrefleks, fordi jeg har veldig lyst til å ta gode bilder, Og lære meg å bruke manuelle funksjoner.. Kommer ikkje til å ta det med over alt ( alikevell).. Fordi på fester, og mindre turer hit og dit holder det med et mobilkamera for min del. Da er det historien og ikkje selve bildet som er viktig.

Destuen har jeg lært meg Photoshop veldig bra. Og ønsker fine bilder jeg kan ta selv og jobbe med.

Lenke til kommentar
Halo, går med tanker om å kjøpe et speilreflekskamera. Fordi jeg vil ha et kamer jeg kan ha i maaange år.. Men lurer veldig på hva jeg skal velge.

Slik jeg har skjønt det er Nikon D50 og Canon 350D(?) to bra kameraer, og de ligger i den prisklassen jeg har råd til..

Det jeg ser på som viktisk er:

- Bra kvalitet.

- At kameraet er såppas bra at jeg kan ha det flere år. (Skal ta bra vare på det)

- At det er godt å bruke, og ikkje har for mange feil.

Ja, så nå oppfordrer jeg alle til å skrive en liten omtale av sitt kamera, vist de gidder. Ta med det bar og det mindre bra eller dårligere..

På forhånd takk. 

PS!

Har også skjønt at det er som med bil, mange synest sin er best. Men slik erdet jo bare..

5995848[/snapback]

Nikon D50 og Canon EOS350D er to bra kameraer i denne klassen men det finnes flere. Konica-Minolta Dynax 5D, om du fortsatt får tak i det (Sony har overtatt kamera divisjonen til KM og produksjonen av 5D har stoppet), dette er det eneste kameraet med bildestabilisator i denne klassen. Pentax isDL og Olympus E-500 er andre kameraer i denne prisklassen. Stikk innom en fotobutikk og se hva de har inne, prøv hvordan kameraet er å holde se på menyer. Velg det kameraet som gir deg den beste følelsen. Kameraene i denne klassen holder bortimot samme kvalitet uansett hvilket merke du velger.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en D50 som jeg er veldig fornøyd med. Liker grepet på den mye bedre enn det på 350D. (Nå har jo alle forskjellige hender, så du må nesten teste selv). Skjermen er god og lyssterk, kameraet er enkelt og intuitivt å bruke, oppløsningen er god nok (6mp). Kit objektivet til D50 er av høyere kvalitet enn 18-55 som følger med 350D. Men jeg advarer deg; med en gang du har kjøpt kamera og objektiv så får du lyst på så mye mye mer... en god blitz, et bedre objektiv, feks med større brennvidde og stabilisering, stativ osv. Husk å legge til ca 1000 kr i prisen på kamereaet ditt til et godt minnekort, bæreveske og kanskje et uv-filter. Lykke til med ditt nye kamera, uansett hvilket du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...