Gå til innhold

i975X-hovedkort og Conroe-støtte

Anbefalte innlegg

Men for å få litt fakta på bordet og ikke bare diskutere personlige meninger. Hva er det som forårsaker teknisk sett at man må ha nytt chipsett?

Jeg kan forstå at "gamle/før ny cpu" HK kanskje har FSB begrensninger, det er jo tilfelle hos AMD også FSB266, FSB333, FSB400 maks på samme sokkel.

Men hva er årsakene i Intels chipsett?

5996910[/snapback]

i975X-hovedkort må ha støtte for VRM revisjon 11 for å være kompatible med "Conroe":

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96989

Still much speculation and rumor running around regarding Conroe support for current 975x motherboards. Let me take a moment to clear the air for all, once and final. Listen up!

1) Boards based on the 975X chipset, available for sale right now, are NOT Conroe compatable, nor will they be with just a BIOS update. The reason why is that the current boards all have a PWM buck controller that does not support VRM revision 11. At the very least a small revision to the board will need to be made along with a new BIOS. End of story.

2) 965X boards, available for sale soon, will all be Conroe compatable. These are being designed to support Conroe from release. They will most likely arrive in market before comparable 975X boards and well before Conroe is available to the public.

3) If you plan on running Conroe later this summer. DO NOT buy a 975X board now with the hope that a BIOS will be made that makes your Conroe drop-in compatable. Now, if you are buying a 975X board for other reasons, knock yourself out.

I am providing this information to the public so that you don't all buy boards and 2-3 months from now cry your eyes out when you find that you need to buy yet another board.

Let the rumors stop!

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo343: Metoder for dynamisk justering av klokkefrekvenser og driftspenninger har endret seg mye gjennom P4 sin levetid (som tross alt spenner over 4 forskjellige kjerner og 2 forskjellige mikroarkitekturer). Dette (og sikkert mye annet, SMP støtte osv.) medfører selvsagt at en må sette grenser enkelte plasser for å tillate fremdrift på de nyeste produktene. Kompatibilitet er et tveegget sverd. Det er bekvemt, men hindrer utvikling. Intel er nok en klar værsting på inkompatibilitet innad i samme sokkel, men så har de da også beholt de samme soklene mye lengre enn f.eks AMD. I allefall om en insisterer på å sammenligne den lange P4 linja mot den kortere A64 linja. DUH!

Det som irriterer meg er naive AMD fans som kommer å sier: "Jah typisk Intel. De skal bare tjene penger". Det vitner om at en har missforstått minst to ting. Så kan en jo spekulere i om det bare er et unntak med disse to punktene eller en regel. ^^

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er naive AMD fans som kommer å sier: "Jah typisk Intel. De skal bare tjene penger". Det vitner om at en har missforstått minst to ting. Så kan en jo spekulere i om det bare er et unntak med disse to punktene eller en regel. ^^

5996978[/snapback]

AMD fans eller ikke, faktum er at det har vist seg å være mer kostbart å være lojal mot Intel enn AMD i det lange løp. Det bør heller ikke være særlig kontroversielt å påstå at AMD er flinkere til å lytte til sine kunder og deres behov, mens Intel er flinkere til å tjene penger og lytte til aksjonærenes behov. Eller? :whistle:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

5996978[/snapback]

AMD fans eller ikke, faktum er at det har vist seg å være mer kostbart å være lojal mot Intel enn AMD i det lange løp. Det bør heller ikke være særlig kontroversielt å påstå at AMD er flinkere til å lytte til sine kunder, mens Intel er flinkere til å tjene penger. Eller? :whistle:

5997032[/snapback]

Nå har jeg selv vært sterk illojal mot dem begge ved innkjøp så det har jeg ingen førstehåndsinformasjon om, men jeg tar selvfølgelig ditt ord for det uten så mye som et hint av dokumentasjon og råder selvfølgelig alle andre som leser dette til å stole blindt på deg i denne typen saker. :whistle:

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Theo343: Metoder for dynamisk justering av klokkefrekvenser og driftspenninger har endret seg mye gjennom P4 sin levetid (som tross alt spenner over 4 forskjellige kjerner og 2 forskjellige mikroarkitekturer). Dette (og sikkert mye annet, SMP støtte osv.) medfører selvsagt at en må sette grenser enkelte plasser for å tillate fremdrift på de nyeste produktene. Kompatibilitet er et tveegget sverd. Det er bekvemt, men hindrer utvikling. Intel er nok en klar værsting på inkompatibilitet innad i samme sokkel, men så har de da også beholt de samme soklene mye lengre enn f.eks AMD. I allefall om en insisterer på å sammenligne den lange P4 linja mot den kortere A64 linja. DUH!

5996978[/snapback]

Jaja, sammenlikn over et likt tidsintervall da, uansett har intel vært verre på dette EDIT(jeg vil presisere at de har vært verre på det i det siste, ikke i all tid) (om man da ikke velger seg et så kort tidsintervall at amd tilfeldigvis har byttet akkurat innenfor det, og intel ikke).

Om det er det som irriterer deg, så synes jeg mitt innlegg var et dårlig "mål", da jeg ikke har påstått noe om at Intel er mer ute etter penger enn AMD (jeg har tiltro til at begge er villig til å selge morra si for mest mulig profitt :))

Ellers er jeg enig i at det er et tveegget sverd (ihvertfall potensiellt), på samme måte som det meste annet, men en ulempe er det, uansett. Så kan man evt diskutere om fordelene veier opp.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Snekkern:

Du har rett og i det, og det er min eneste lille "bekymring" ved å gå for s939 nå. Men jeg håper og satser på at AMD vil holde liv i CPU delen i minst 1-2 år hvor jeg skal ha den. Ellers har den jo alt, PCIe osv.

TLS1000:

Tror også du har rett i at entusiaster kjøper nye HK når de skal bytte. Men alikevel sitter det sikkert mange med relativt nye Intel hovedkort med de nyeste chipsettene som kanskje kunne tenke seg å sette Conroe på dette. Men det har vel aldri vært sagt at disse vil støtte Conroe heller så det har de sikkert da tatt høyde for ;).

Snorreh:

Veldig oppklarende. Var denne infoen jeg ventet på i denne tråden. Takker :).

Anders Jensen:

Helt enig i at S478 ved siden av SocketA har vært en meget langtlevende plattform. Disse to står vel for rekorden her.

SocketA har vel også hatt minst 4 forskjellige kjerner(også SMP kort, i tillegg til støtte for XP-M(obile) på samme socket), samt 3-4 forskjellige max FSB på hovedkortene. Nye bedre chipsetts osv.

Så det har vært mye forskjellig i begge leire og tar man alderen i betraktning så er det klart det skjer ting :).

Men inntrykket er vel i noen grad at Intel oftere kommer med nytt chipsett pga. CPU, men summerer man alt kan sikkert se at AMD har andre ting som krever nytt hovedkort like ofte.

Det som blir litt spesielt for AMD nå var at de ventet med DDR2 støtte. Men de tar samtidig en ansiktsløfting på flere områder når de lanserer AM2.

Skal man se på levetiden til sokler/behov for å skifte kort etter s478/socketA så tror jeg de stiller gankse likt, men at Intel kanskje skifter pinout sjeldnere. Men totalt sett tror jeg de stiller likt i hvor ofte man må skifte kort av forskjellige årsaker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

5996978[/snapback]

AMD fans eller ikke, faktum er at det har vist seg å være mer kostbart å være lojal mot Intel enn AMD i det lange løp. Det bør heller ikke være særlig kontroversielt å påstå at AMD er flinkere til å lytte til sine kunder og deres behov, mens Intel er flinkere til å tjene penger og lytte til aksjonærenes behov. Eller? :whistle:

5997032[/snapback]

Tja i min tid som P4 eier så kunne jeg kjøre min 2,6. min 2,8 min 3,0 og min 3,2 på samme hk. Så skiftet jeg til 754 og hva skjedde da? Jo etter forholdsvis kort tid kom det ny sokkel og skulle jeg ha noe annen cpu var det versågod å skifte HK.

Viser vel bare at her er det øynene som ser :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

5996978[/snapback]

5997032[/snapback]

Tja i min tid som P4 eier så kunne jeg kjøre min 2,6. min 2,8 min 3,0 og min 3,2 på samme hk. Så skiftet jeg til 754 og hva skjedde da? Jo etter forholdsvis kort tid kom det ny sokkel og skulle jeg ha noe annen cpu var det versågod å skifte HK.

Viser vel bare at her er det øynene som ser :hmm:

5997088[/snapback]

Det viser jo om ikke annet at du sparte endel penger på å slippe å kjøpe nytt HK hver gang, selv som entusiast :)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Skal man se på levetiden til sokler/behov for å skifte kort etter s478/socketA så tror jeg de stiller gankse likt, men at Intel kanskje skifter pinout sjeldnere. Men totalt sett tror jeg de stiller likt i hvor ofte man må skifte kort av forskjellige årsaker.

5997080[/snapback]

Sånn grovt sett så er det min subjetive oppfatning av situasjonen også, basert på hva jeg selv har hatt befatning med og lest om på nettet.

Lenke til kommentar

Viser vel bare at her er det øynene som ser  :hmm:

5997088[/snapback]

Og hadde du kjørt socket A i samme periode og byttet til 478 rett før 775 kom så hadde du fulgt ca samme tidslinje med samme resultat den andre veien. Rart hvordan ting kan snus helt på hodet avhengig av øynene som ser ja ;)

Lenke til kommentar

Viser vel bare at her er det øynene som ser  :hmm:

5997088[/snapback]

Og hadde du kjørt socket A i samme periode og byttet til 478 rett før 775 kom så hadde du fulgt ca samme tidslinje med samme resultat den andre veien. Rart hvordan ting kan snus helt på hodet avhengig av øynene som ser ja ;)

5997152[/snapback]

Men nå gjorde jeg ikke det,jeg kjører jo topprodukter hele tiden og dermed ble ikke min socet A maskin et alternativ til verken P4 med 800 bus og HT eller til A64

:p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

knotete og grautete er det mye av her utgangangsponktet er vell et nytt intel topp hoved kort.

Personlig så synes jeg ver gang det er prat om nye hovedkort eller grafikk kort, så er det omm og gjøre og trekke fremm alt fra en annent Merke både posetive og negative ting mmm er det noe morro da.

Synes fukuset på utgangsponktet har en lett tendens til og gli ut jeg.

Munnhuggeri og sleivespark hører ikke til her.

(skriveleifer)garantert

er ikke dagen fin.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er tilfeller av at brukere enten sliter med korttidshukommelsen eller rett og slett bevisst ignorerer tidligere advarsler.

- Mer off topic blir slettet uten varsel.

- Personangrep, personuthenging eller det minste forsøk på å gå på bruker fremfor det som blir skrevet og man får ferie fra forumet.

- Innlegg hvor man er uhøflig, frekk eller spydig vil bli fjernet uten varsel.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5986144

Dette er riktignok fra en annen tråd som ble stengt for opprydding igår, men så ser jeg her at nøyaktig de samme brukerene er delaktige her som der.

Vær så vennlig, ta dere tid til å lese #1 og #2, de er veldig hjelpsom til at seriøsiteten og stemningen i tråden er bra. Og ikke minst #4, som er til hjelp for at man holder seg til topic i tråden. Det er snakk om diskusjon rundt CPU og hovedkort, utrolig at man skal skape personlig feide ut av noe slikt på et forum. :)

Ikke se bort ifra at man dessverre må reagere overfor enkelte brukere og innlegg kan også bli redigert/fjernet.

Og nei, ikke kommenter dette i tråden, slikt er off topic. Reaksjon på moderering gjøres på pm.

(Nei det er ikke meningen å virke sur, men alvorlig talt....)

Lenke til kommentar
Ærlig talt, du må da være enig i at dette problemet har vært større på p4 enn a64? Jeg regnet det som underforstått at det var snakk om den nyere genrasjon (da jeg spesifikt nevner p4).
Spiller da ingen rolle hvor det er oftes eller ei,så lenge som du som regel må skifte hk for å ha det beste. Ta mitt eksempel da jeg gikk fra Intel til amd. Kjøpte det heftigste 754 systemet, det varte ikke lenge før det kom heftigere saker men da var de ny sokkel 939, nå kommer neste generasjon og hva skjer da?+ Jo ny sokkel igjen :hmm:

5996859[/snapback]

For meg er det ett fett om den manglende bakoverkompatibiliteten skyldes sokkelen, brikkesettet eller andre ting. Intel har da langt flere tilfeller av manglende bakoverkompatibilitet på samvittigheten de siste årene.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, du må da være enig i at dette problemet har vært større på p4 enn a64? Jeg regnet det som underforstått at det var snakk om den nyere genrasjon (da jeg spesifikt nevner p4).
Spiller da ingen rolle hvor det er oftes eller ei,så lenge som du som regel må skifte hk for å ha det beste. Ta mitt eksempel da jeg gikk fra Intel til amd. Kjøpte det heftigste 754 systemet, det varte ikke lenge før det kom heftigere saker men da var de ny sokkel 939, nå kommer neste generasjon og hva skjer da?+ Jo ny sokkel igjen :hmm:

5996859[/snapback]

For meg er det ett fett om den manglende bakoverkompatibiliteten skyldes sokkelen, brikkesettet eller andre ting. Intel har da langt flere tilfeller av manglende bakoverkompatibilitet på samvittigheten de siste årene.

5997436[/snapback]

Kan du ikke bare ramse de opp så vi ser hva det dreier seg om? Siden du vet det er flere "de siste årene" vet du vel hvor mange det er på hver platform også?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5997436[/snapback]

Kan du ikke bare ramse de opp så vi ser hva det dreier seg om? Siden du vet det er flere "de siste årene" vet du vel hvor mange det er på hver platform også?

*nysgjerrig*

5997864[/snapback]

Jeg sa jeg ikke skulle bruke energi på enkelte brukere, men her velger jeg likevel å gjøre dette..

Hvorfor?

Fordi jeg blir litt frustrert over at "moderatorer" av og til engasjerer seg litt vel subjektivt i slike "flame-bait tråder" som jeg vil kalle denne "nyheten/tråden".

Det følger ikke annet enn bråk/personstrider med slikt, og da kan ihvertfall de med rollen "moderator" gjøre sitt til å dempe gemyttene..

Greit:

Er man en engasjert og kunnskapsrik forumsdeltaker kan man slik jeg ser det delta med "liv og lyst" i slike tråder.. og så bør man kunne akseptere ulike syn på både CPU'er/produsenter. Da kan man vel med fordel poste med et annet nick/brukerid?

On topic.. og *subjektiv* fra meg (jeg er en *bruker*):

Ja.. jeg synes det er "dumt" at det kan se ut som Intel denne gang kommer med nye..dyre.. og ikke Conroe-kompatible hk/brikkesett ved nylanseringer.. Det er likevel også ett ansvar å "takle" dette for de hk-produsentene som ønsker å selge "Intel-hk".

Det er da jeg synes f.eks. Asrock gjør en god jobb i og med at de visstnok skal levere rimelige hk som støtter Conroe.. og "alle" gjeldende S775-CPUe'er for de av oss som fremdeles synes DDR1 og AGP er noe vi ikke vil "kaste" ennå.. :)

Lenke til kommentar

5996859[/snapback]

5997436[/snapback]

Hvem som har flest eller ferrest driter jeg egentlig i, det jeg prøver å poengtere er at begge har det og ikke slik som det prøves fremstilt i denne tråden at dette kun gjelder intel :hmm:

Lenke til kommentar

5996978[/snapback]

5997032[/snapback]

Etter egen erfaring så er jeg ikke enig her, fra de "gode" gamle dager da vi hadde socet A var det jo en kjent sak at disse døde som fluer og jeg henvendte meg til produsenten (les AMD) men ble avfeiet kontant hver gang.

Derimot henvendte jeg meg en gang direkte til Intel og fikk en P4 3,0 800 MHz som da kostet rundt 5000 kr her på berget :hmm:

Så hvem som lytter til hvem kan jo diskuteres og er atter en gang øynene som ser .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...