Zerge Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei og hopp! Siden jeg antar at brukergruppen i denne delen av forumet er en del mindre enn andre steder, tenkte jeg at man kunne prøve å få til en god og konstruktiv palttform for å dele og tilegne seg kunnskap. Derfor føler jeg at det kunne vært hyggelig med en tråd om hva de forskjellige bruker eller kunne tenke seg å bruke *BSD/Unix til. Selv har jeg brukt FreeBSD/OpenBSD i omtrent 5 år nå. Valget mitt falt på *BSD fordi jeg rett og slett gikk vill i Linux jungelen, samt at jeg den gang ønsket å være litt 'egen' i venneflokken ved valg av et alternativt operativsystem til Windows. Nå om dagen bruker jeg Windows XP som arbeidsstasjons OS, og *BSD til alle serveroppgaver jeg måtte trenge. Det har nok sikkert mye å gjøre med at det har blitt en vanesak, samt prioritering av fritid. Tidligere driftet jeg norges største spillservermiljø, og da kjørte vel 70% av serverne FreeBSD 4.9-4.11. Ellers må jeg si at jeg har forelsket meg i OpenBSD og de enkelt tilrettelagte mulighetene det gir meg for å sette opp så godt som usynlige brannvegger og VPN servere gjennom PF og OpenVPN. Jeg håper at flere har lyst til å bidra i denne og alle andre tråder som vil komme i denne delen av forumet! Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg ble rett og slett avstandsforelsket i ports, og det endte da med at jeg ga meg ut på å prøve ut FreeBSD. var vel 5.1 som var nytt den gang. Selvom jeg ikke satt inne med noe særlig kunnskap om cli o.l. den gang, så var det rimelig lett, og med håndboken og man så var det lite jeg ikke fant ut av! Har brukt FreeBSD siden. Skal innrømme jeg har dualboot med windows, noe må jeg jo spille på. Men fbsd brukes 95% av tiden, til alt av desktop-bruk og multimedia. Sitter vel med 6.0-release nå. Har brukt fbsd på en liten server jeg har også, er en fornøyelse. Endret 29. april 2006 av Neophus Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) FreeBSD er et kjempebra operativsystem. Bruker det på brannmuren min, og det fungerer ypperlig. Den dagen Slackware dør ut, kommer jeg til å bytte ut GNU/Linux med nettopp FreeBSD. Edit: dessuten, når jeg får penger nok, skal jeg bygge opp en filserver. Denne kommer ikke til å bruke GNU/Linux, men FreeBSD eller Solaris. Endret 29. april 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Mitt første møte med et alternativ OS var NetBSD 1.2 (husker ikke nøyaktig versjon), den største grunnen til at jeg valgte NetBSD var den gode hw-støtten (Amiga m68k). Brukte NetBSD helt til jeg gikk over til x86. Da jeg gikk over til x86 fikk jeg en del problem med maskinvare, noe som resulterte i at jeg gikk over til Slackware. Gikk tilbake til NetBSD på stasjonær da versjon 2.0 kom ut. Bruker Slackware på bærbar og på jobb, men ellers så er det NetBSD som blir brukt. Jeg liker NetBSD veldig godt. Det er kjapt, enkelt og med et veldig bra pakkesystem (som kan brukes på de fleste Unix-/Linux-varianter). Krever en del mer arbeid å vedlikehold en andre alternativ, men det meste kan automatiseres med litt scripts her og der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå