olear Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg har R5000. 12000 har noen små problemer, men skal fungere. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 10000 er vertfall umulig har jeg lest , ikke at jeg har testa selv . 5000 skal vertfall fungere bra Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Don't know, uansett positivt at skjermkortet nå er mer eller mindre støttet. Kan kanskje bruke den til noe fornuftig Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 hva slags skjermkort er det ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Testet nye Install Check Tool 1.3 (tester mot Solaris 10 8/07) på min Core2-maskin (975X hovedkort med ICH7DH og AHCI aktivert i BIOS). Funker som bare det, Solaris 10 vil la seg installere på et slikt oppsett. Eneste som ikke gikk igjennom var det integrerte lydkortet (Azalia-kodek), men 4Front har vært så snille å frigi OSS-driverne, og OSS har støtte for Azalia som man kan laste ned og installere. Nå begynner hardware-støtten å komme på plass. Mye kan forbedres, men jeg ser absolutt lys i enden av tunnelen. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 vill ikke si jeg er meget imponert enda Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ikke ta dette feil, men Solaris for meg er hvor Linux var for 5år siden. Bare det at den har et eget program for å sjekke om det er mulig å installere OS'et på maskinen sier jo litt. Men den dekker sikkert sin nisje. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Ikke ta dette feil, men Solaris for meg er hvor Linux var for 5år siden. Bare det at den har et eget program for å sjekke om det er mulig å installere OS'et på maskinen sier jo litt. Men den dekker sikkert sin nisje. 9543267[/snapback] Det er faktisk ganske praktisk med et verktøy som sjekker om maskinen er kompatibel med operativsystemet. Har ikke sett noe lignende for GNU/Linux, men det er ikke det samme som at det ikke finnes. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Joda, men sist gang jeg var borti noe som ikke var støttet begynner å bli en stund siden. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Joda, men sist gang jeg var borti noe som ikke var støttet begynner å bli en stund siden. 9543326[/snapback] Det er ingen hemmelighet at maskinvarestøtten til Solaris ikke er på høyde med GNU/Linux, det skal jeg med glede innrømme. Men det har bedret seg ganske bra de to siste årene. Nå som AHCI-støtten er på plass åpner det for støtte for langt flere SATA-kontrollere enn tidligere. Man må se det positive. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Solaris slår meg som et system som i visse tilfeller kan være bedre enn linux på serversiden, mens linux fortsatt er mye mer fleksibelt. På desktopsiden.. vel, jeg ser ikke helt nytten av Solaris der, og akkurat på det området får jeg som olear sier, følelsen av linux for 5+ år siden. Ting blir stadig forbedret, dog, og Sun har mye spennende på gang, men det skal skje mye før Solaris blir et alternativ til Windows på lik linje med linux. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Ser ikke på Solaris som et alternativ til desktop-bruk uansett. Velger jeg Solaris, så er det på grunn av at jeg trenger det til en serveroppgave, som f.eks. en filserver. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Da er vi enige, men var litt usikker på om du mente til desktop-bruk siden du nevnte det lydkortet litt lenger opp. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Da er vi enige, men var litt usikker på om du mente til desktop-bruk siden du nevnte det lydkortet litt lenger opp. 9543606[/snapback] Det var bare et tegn på at også en del lydkort er støttet. Men det er på grunn av serveroppgaver jeg vil ha Solaris. På desktop-fronten går det i GNU/Linux og FreeBSD. Men det har ikke skjedd mye med FreeBSD i 2007. Litt synd, egentlig. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Men det har ikke skjedd mye med FreeBSD i 2007. Litt synd, egentlig. Hvorfor fikse noe som fungerer De har vel samme policy som NetBSD; lanser en stabil versjon i året? Hvis man "kjeder" seg kan man jo alltids bruke noe annet en den stabile branch'en. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Tja, det er litt av hvert å henge fingrene i for FreeBSD. De må blant annet fikse en del mangler med kjernen i amd64 porten for at nVIDIA skal begynne å lage fungerende drivere for amd64. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) litt om hva som kommer i FreeBSD v7.0 http://ivoras.sharanet.org/freebsd/freebsd7.html ZFS Status: Committed to -CURRENT Will appear in 7.0: sure Author: Pawel Jakub Dawidek Homepage: announcement message, commit announcement message Sun's ZFS is in the process of being ported to FreeBSD, with the intention of offering most (or all) features found in the original implementation. It's integrated with FreeBSD's existing features like UFS and GEOM, thus offering the possibility of creating FreeBSD UFS file systems on ZFS volumes, and using GEOM providers to host ZFS file systems. ZFS is an advanced file system (actually, a combination of file system and volume manager) with many interesting features built-in: snapshots, copy-on-write, dynamic striping and RAID5, up to 128-bit file system size (limited to 64 bits in practice even in Solaris - there's no 128-bit integer type in standard C language), and globally optimal I/O sorting and aggregation. ZFS is still experimental on FreeBSD, and it's recommented that users get familiar with FreeBSD ZFS documentation before using it. For a more light-hearted introduction see this presentation by Pawel. Endret 27. september 2007 av ogger Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Har enda ikke fått tid til å prøve Solaris, men er det mye forandring fra tidligere systemer som IRIX? Vet ikke hvor gammelt NetBSD er da, men om det var noen store forskjeller her. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Har enda ikke fått tid til å prøve Solaris, men er det mye forandring fra tidligere systemer som IRIX? Vet ikke hvor gammelt NetBSD er da, men om det var noen store forskjeller her. Å ja, Solaris er det mest moderne UNIX-systemet i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå