stigfjel Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 En annen interessant utvikling er at gjennom avtalen mellom Intel og Sun, vil Solaris nå bli støttet av Intel på lik linje som Windows og GNU/Linux. Det har nå fått klassifiseringen "mainstream OS". Det er håp også for UNIX. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 BSD - The Dark Horse of Open Source7794146[/snapback] 10. Conclusion 10.1 If the arguments in this paper are correct then we can draw a number of conclusions: (a) the BSD appears to require that modifications be distributed only under the terms of the BSD, and that this requirement therefore cascades down to subsequent generations of code; (b) the license does not appear to permit the relicensing of BSD code under the terms of any other license, at least in so far as any restrictions in other licenses would seem not to be binding; © there may be some scope for arguing that the term “modification” to the code is restricted or limited in some fashion. However, as the license only permits redistribution of “modifications” the BSD does not permit the redistribution of any derivative work which is not a modification; (d) the BSD does not have a requirement for the distribution of source code. It is not clear whether this means there is a deficiency in the Open Source Definition. Jeg har lest gjennom denne artikkelen en halvannen gang, men nå er jeg ingen advokat, ei heller særlig kyndig i lisensieringsspørsmål. Men det virker på meg som at BSD-lisensen kan ha flere begrensinger/krav enn det folk flest er vant til å tenke over. Evt. endelig konklusjon på dette kan vel ikke komme utenom en rettsal... Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Noen som har erfaring med BSD på laptop bortsett fra freeBSD , lurte egentlig litt på NetBSD ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hadde NetBSD på bærbare, men siden den ikke støttet trådløse (krever ndiswrapper) varte ikke NetBSD så lenge (v4 får støtte for ndiswrapper). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe? 7832382[/snapback] FreeBSD vil være et godt valg her. Det er et fint all-round operativsystem som duger bra til både server og desktop. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Har sett litt på diverse *UNIX distroer og OSer, og nå beveger jeg meg over mot BSD for å sjekke. Men så lurer jeg på hvilken *BSD-distro som passer best som desktop. Noen som kan hjelpe? 7832382[/snapback] FreeBSD vil være et godt valg her. Det er et fint all-round operativsystem som duger bra til både server og desktop. 7832656[/snapback] Takker, da lastes FreeBSD ned Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Husk å bruke FreeBSD Handbook. Der står det mye nyttig som du kan få bruk for. Edit: I BSD/UNIX-verdenen finnes det ikke *BSD- og UNIX-distroer, men BSD- og UNIX-operativsystemer. Endret 30. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Husk å bruke FreeBSD Handbook. Der står det mye nyttig som du kan få bruk for. Edit: I BSD/UNIX-verdenen finnes det ikke *BSD- og UNIX-distroer, men BSD- og UNIX-operativsystemer. 7833307[/snapback] Ah, takk for infoen. Forresten, er det en DVD ISO fil til FreeBSD noen steder? Har bare DVDer igjen... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg har ikke sett at FreeBSD kommer på DVD-format. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det er ikke noe problem å brenne ut en cd iso på en dvd plate:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det er ikke noe problem å brenne ut en cd iso på en dvd plate:) 7834435[/snapback] En går greit, men når det er to føler jeg det er veldig bortkastet og kun bruke 700 MB av totalt 4.7 GB av hver DVD Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Må jo si at BSD/UNIX-forumet har blitt bra. I forhold til antall BSD/UNIX-brukere synes jeg det har vært rimelig bra aktivitet her. Det er hyggelig at folk poster her, og jeg regner vel med at BSD/UNIX-forumet har kommet for å bli. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 har også merket oppgangen , å det er bra ved tanke på antall brukere . Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Husk å bruke FreeBSD Handbook. Der står det mye nyttig som du kan få bruk for. Edit: I BSD/UNIX-verdenen finnes det ikke *BSD- og UNIX-distroer, men BSD- og UNIX-operativsystemer. 7833307[/snapback] Tradisjonelt er jeg enig med deg, og FreeBSD, NetBSD og OpenBSD har mer fundamentale forskjeller (f.eks. kjernene) enn linux-distroer. Men i de senere årene har det jo bl.a. dukket opp flere FreeBSD-baserte systemer som kanskje bør kalles distroer? Tenker på PC-BSD, DesktopBSD og live-versjonen FreeSBIE? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Jepp, finnes flere distroer til BSD også. Som nevt er disse basert på FreeBSD. Men hva skal man egentlig kalle DragonFly? Det er jo mer eller mindre FreeBSD med en annen/moddet kernel og pkgsrc istedenfor Ports. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) ports følger med DragonFlyBSD , vertfall 1.6 og 1.7 som jeg har testet . har ikke testet 1.8 DragonFlyBSD er en fork av FreeBSD 4.x , ellers så er den vel som andre BSD'er Endret 4. februar 2007 av ogger Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 pkgsrc har vært standard i Dragonfly siden 1.4. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 ja , men ports er også tilgjenglig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå