tingo Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Noen som bruker sb_imapfilter fra Spambayes her? Har brukt Spambayes i mange år, men bare pop3-proxyen (sb_server). Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 FreeNAS 9.1.0 er her: http://forums.freenas.org/threads/freenas-9-1-0-release.14094/ 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg sitter og leker med FreeBSD 9.2 og pkgng, men kan ikke finne kde4 i repoet slik det er forespeilet i håndboken. Den er på plass i ports. Er det noen grunner til det? Endret 24. desember 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Da var FreeBSD 10 ute. Noen som har tenkt til å oppgradere, eventuelt skifte? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg gjør som jeg pleier: lager en installasjon på en av testmaskinene, bruker den en stund og så bestemmer jeg meg. Må bare få litt ledig tid først. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 FreeBSD 10.0-stable på en Raspberry PI: tingo@raspberry-pi$ uname -a FreeBSD raspberry-pi 10.0-STABLE FreeBSD 10.0-STABLE #0 r265148: Thu May 1 02:30:58 CEST 2014 [email protected]:/usr/home/tingo/work/crochet-freebsd/work/obj/arm.armv6/usr/src/sys/RPI-B arm brukte crochet til å bygge image. Fra dmesg: tingo@raspberry-pi$ dmesg | head -n 16 KDB: debugger backends: ddb KDB: current backend: ddb Copyright (c) 1992-2014 The FreeBSD Project. Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994 The Regents of the University of California. All rights reserved. FreeBSD is a registered trademark of The FreeBSD Foundation. FreeBSD 10.0-STABLE #0 r265148: Thu May 1 02:30:58 CEST 2014 [email protected]:/usr/home/tingo/work/crochet-freebsd/work/obj/arm.armv6/usr/src/sys/RPI-B arm FreeBSD clang version 3.4 (tags/RELEASE_34/final 197956) 20140216 CPU: ARM1176JZ-S rev 7 (ARM11J core) Supported features: ARM_ISA THUMB2 JAZELLE ARMv4 Security_Ext WB enabled LABT branch prediction enabled 16KB/32B 4-way instruction cache 16KB/32B 4-way write-back-locking-C data cache real memory = 268435456 (256 MB) avail memory = 221478912 (211 MB) Hmm, hva skal jeg bruke den til tro? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Funker det å bygge med crochet på Linux, eller må jeg sitte på FreeBSD? Hva brukte du? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Crochet er laget for FreeBSD, tror kanskje at det kreves litt (mye?) tilpasning hvis du skal ha det til å virke i Linux. Jeg brukte FreeBSD (selvfølgelig) :-) - det bruker ksh (/bins/sh) - det bruker FreeBSD xdev tools til bygging, vet ikke hvor lett det er å bygge dette på Linux - det bruker FreeBSD sin "make world" Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Skjønner. Jeg prøvde litt i Linux før jeg skjønte at jeg ikke hadde snøring og ga opp. Nå prøver jeg i en helt fersk FreeBSD 10.0-RELEASE-p2-installasjon (i VirtualBox), men får først beskjed om at jeg mangler xdev selv om jeg har installert arm-freebsd10.0-xdev-10.0 gjennom pkg. Så derfor fulgte jeg rådet som kom opp og prøvde cd /usr/src && make XDEV=arm XDEV_ARCH=armv6 WITH_GCC=1 WITHOUT_CLANG=1 WITHOUT_CLANG_IS_CC=1 xdevmen den stopper etter hvert opp med feilen ... cc: error trying to exec 'cc1plus': execvp: No such file or directory mkdep: compile failed *** Error code 1 ...Jeg skal innrømme at jeg ikke har snøring på hvor jeg skal begynne å lete, så jeg installerte det jeg fant av arm og gcc i pkg i tillegg til at make toolchains i /usr/src fikk kjøre over natten. Men jeg kommer ikke videre. Har du noen tips? Edit: Med STABLE-branchen gikk det bedre. Bygger arm world, u-boot og masse greier, men stopper når den skal konfigurere u-boot. Hadde egentlig tenkt å slippe u-boot-bygging ved å installere u-boot-beaglebone-eabi gjennom pkg, men den detekterer tydeligvis ikke den installasjonen heller selv om pkg mener at den er installert. Uansett, i u-boot-2013.04/_.uboot.configure.log avslutter den med gmake[2]: Entering directory '/root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/tools' gcc -Wall -Wstrict-prototypes -O2 -fomit-frame-pointer -include /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include/libfdt_env.h -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include2 -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include -I -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/lib/libfdt -I -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/tools -DCONFIG_SYS_TEX_BASE=0x80800000 -DUSE_HOSTCC -D__KERNEL_STRICT_NAMES -pedantic -o gen_eth_addr.o gen_eth_addr.c -c gcc: not found gmake[2]: *** [gen_eth_addr.o] Error 127 ...Meldingen "gcc: not found" finnes haugevis av plasser i log-filen, men det er først der den lager error. Merkelige greier. Edit2: Har installert både gcc, gcc-arm-embedded og arm-eabi-gcc med pkg, men har likevel ikke noe binærfil kalt gcc når jeg prøver where gcc. Edit3: Ah! gcc i pkg installerte gcc-4.7.3 som gcc47. En symlink fra gcc47 til gcc ser ut til å ha fikset det. Blir spennende å se om imaget funker. Edit4: Imaget funker fint. Har forsøkt offisielle snapshot-images tidligere, men det har stoppet opp pga. manglende serial-interface mot kortet og manglende HDMI-støtte i FreeBSD. Imagene har alltid bootet og koblet til nett, men uten terminal-tilgang blir det vanskelig å gjøre noe fornuftig. SSH har fungert, men siden root ikke har SSH-tilgang by default har det også stoppet med det. Det fine mer Crochet er at jeg kan legge inn en ikke-root-bruker under bygging, og dermed få SSH-tilgang til kortet. Litt nedtur å oppdage at pkg ikke er tilgjengelig på arm da, men det er vel FreeBSD i et nøtteskall. Er FreeBSD-brukere virkelig sååå glad i å kompilere ting og tang? Endret 13. mai 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Det er vel mer det at pkg er ganske nytt, og at de pakkene som fantes før pkg kom kun var oppdatert ved hver -release, slik at i praksis så hadde du ikke noe valg; du måtte kompilere alt selv hvis du ville ha noe som var oppdatert og passet til ditt system. Jeg er ihvertfall "vokst opp med" ports, hvor alt kompileres. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 FYI: recoverdisk(1) er et godt alternativ til sysutils/dd_rescue fra ports. Hvordan jeg har klart og overse recoverdisk helt siden FreeBSD 7.0 vet jeg ikke. Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Hva er poenget med PC-BSD, egentlig? Er det noen vits i å ta seg bryet med å installere det? Det har jo helt latterlige systemkrav (50 GB harddiskplass, 2GB RAM). Vurderte å prøve det, men siden det ikke kommer på Live-DVD gadd jeg ikke. Gidder ikke å installere, for å så finne ut at det innebygde WIFI-kortet i Dell'en min ikke fungerer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Poenget med PC-BSD er vel at det generelt er et ork å få igang en desktop på FreeBSD på egenhånd. Hvis en ønsker en moderne BSD med desktop blir PC-BSD stående som omtrent det eneste alternativet. Der har noen tatt på seg oppgaven å gjøre all den kjedelige jobben som jeg (og du?) ikke gidder. Når det er sagt, så har jeg ikke alltid vært imponert over gjennomførelsen i PC-BSD. Hele opplegget fremstår som litt rotete sett i sammenliknet med FreeBSD-miljøet. Spesielt at de fronter sin egen pakkebehandler. Riktignok har FreeBSD ikke hatt en skikkelig pakkebehandler før pkgng nå, så det er kanskje derfor. Men kanskje de er på vei over til pkgng nå som den begynner å bli ganske solid. Jeg har forøvrig aldri brukt PC-BSD seriøst siden jeg ikke har fått taket på det enda. Ikke har jeg brukt FreeBSD til desktop heller. ;-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Riktignok mange år siden jeg prøvde meg på FreeBSD på desktop, men kan ikke huske at det var så voldsomt vrient akkurat. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Ikke nødvendigvis vrient siden håndboken i utgangspunktet går gjennom hele prosessen. Men det er absolutt tidkrevende og knotete. Skal du f.eks bygge hele KDE fra ports tar det evigheter. Og tidligere var det litt tilfeldig hvilke pakker som var tilgjengelig i pkg_add. Med pkgng er det litt enklere, men det er uansett en del valg og konfigurasjon som må gjøres. Lenke til kommentar
t0mm96 Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Blir pfSense forket? Scott Ullrich ser ut til å være i disputt med resten av teamet. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Har brukt pfsense i nokre år nå, har aldri vært heilt fornøgd med det og vurdert heller å bare lære meg å setja opp ein ruter i FreeBSD og CLI. Det har vore massevis av sære bugs og snort får eg aldri til å fungere. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Klarte "Nina" nesten å ta knekken på filserveren min? (Se bort i fra fjaset om 512/4096B) # zpool status pool: storage state: ONLINE status: One or more devices are configured to use a non-native block size. Expect reduced performance. action: Replace affected devices with devices that support the configured block size, or migrate data to a properly configured pool. scan: resilvered 8.68G in 0h3m with 0 errors on Sat Jan 10 21:58:49 2015 config: NAME STATE READ WRITE CKSUM storage ONLINE 0 0 0 raidz1-0 ONLINE 0 0 0 ada1 ONLINE 0 0 0 block size: 512B configured, 4096B native ada2 ONLINE 0 0 0 block size: 512B configured, 4096B native ada3 ONLINE 0 0 0 block size: 512B configured, 4096B nativePoolen er 4 TB stor. Så jeg skjønner ikke helt hva 8.68 GB er for noe. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 resilvered er data den har gjenskapt via paritetsdata. Du har i utgangspunktet ikke mistet noe som helst. Ref: https://pthree.org/2012/12/11/zfs-administration-part-vi-scrub-and-resilver/ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Noe har da gått galt siden den har måttet gjenskape data. Men hvordan kom den på å begynne med dette av seg selv? Jeg tror ikke det var i forbindelse med noe scrub, for det kjører jeg bare manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå