quarkey Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ok, du kan jo teste med 512k og 1024k bare for å luke det helt ut.. Testet opp til 1MB, leste nettopp loggen jeg skrev. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og så var pfSense 2.0-RELEASE omsider sluppet. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Er det noen her som har prøvd Debian KFreeBSD med ZFS? Er det i så fall merkbar forskjell fra GNU/Linux Debian med ext3/ext4? Liker tanken på å sette det opp, siden jeg er kjent med hvordan jeg setter opp en server i et "GNU"-miljø. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Regner med (les: håper for guds skyld) det vil vær forskjell nr det gjelder initscriptshåndteringen, der jeg mener Debian med derivater lager et helvete av noe som burde være enkelt. Ellers vil jo utvalget av drivere o.l. være noe begrenset, det kan og være greit å være OBS på. Bortsett fra det, er det np egentlig ganske likt å drive en server med FBSD eller en linuxvariant på. Pakkebehandleren/opplegget/filosofien er forskjellig, men ellers er det jo gjerne de samme programmene som har de samme konfigurasjonsfilene. Du kan jo tenke på hvor mye du styrer med kjernerelaterte ting til vanlig i dag. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Så i innlegget mitt at det kom veldig dårlig fram, men jeg lurte først og fremst på ytelsesforskjellen. Jeg skal sette opp en server med kun CLI og med kabla nettverk, så jeg antar at eventuelt manglende drivere for plattformen går greit. Serveren skal vel i første omgang kjøre Samba, backup med rsync og helt sikkert en LAMP (blir det BAMP her? ). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ikke godt å si hva det skal kalles. Aner ingen ting om ytelsen, men vil jo i utgangspunktet tro at ytelsen er rimelig lik den DBSD hadde med samme kjerne Debian-BSD-en ligger vel en del etter i kjerneversjon. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 I tilfelle noen ikke har sett den enda: ZFSguru er et alternativ til FreeNAS. I motsetning til FreeNAS, så er det ingenting som er "trimmet bort" sier de. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Befinner jeg meg i en fantasiboble hvis jeg tror på at jeg kan bruke Pfsense brannmur på en gammel laptop og koble til denne switchen og da legge opp VLAN i Pfsene mot denne, i stedet for å kjøpe flere NIC? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Kjører pfSense på en gammel laptop selv, men jeg kjøpte et USB-nettverkskort på Clas Ohlson til å bruke til WAN-porten. Funker knall på 20Mbit linje, ihvertfall. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Fant den kortet uten videre i oppsettet? I så fall hvilket var det? Jeg har et USB-kort, men det virket ikke som den fant den. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162258986 Dette. Får devicenavn "ue0" i pfSense. Opplevde litt trøbbel når speedstep på CPUen sto på (Pentium M 1400MHz), virket som noe kom ut av sync eller noe, og jeg fikk disconnects iblant, men med speedstep skrudd av har det fungert stabilt i 70 dager (foreløpig oppetid). Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Takk for tips. Skal tenke gjennom og vurdere litt hvordan jeg skal sette det opp. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Ser meg om etter billige PCer som kan brukes til formålet, men se ut som jeg må ut med minst 2000-2500 kroner uansett. Sannheten er at jeg kunne ha klart meg med en PC fra 1996 (vel, nesten i alle fall) for å utføre oppgavene. Lekte meg litt med Pfsense i Virtualbox og tre fysiske NIC i går, fungerte faktisk veldig bra - også gjennom Virtualbox. Alternativt kunne man jo ha kjørt en filserver og virtualisert Pfsense inni der, selv om det blir litt bakvendt å gjøre det. Men det ville i alle fall ha utnyttet en nyinnkjøpt PC/Server en del bedre. I utgangspunktet begynte dette er som et prosjekt med å muligens splitte båndbredden med naboen, men har ballet på seg. :-P Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Har testet pfSense virtualisert med KVM i "daglig bruk" en stund, og det funket helt fint. Problemet var når jeg skulle ta ned ting for å fikle med filserveren, da mistet jeg jo nett også, og det var litt suboptimalt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Ja det er det, tror jeg skal passe på at jeg har fysisk tilgang hvis jeg skal tukle med noe, just in case. :-) Vet ikke om vedlagt er så forstålig, men løsningen innebærer en barebone, med CPU, 1GB minne, 4 nettverkskort for underkant av 1800 kroner. Klødde meg i hue, men fant ikke noe bedre løsning, hvis jeg kun skal ha en fysisk boks til å kjøre filserver og brannmur. Hvis noen har bedre forslag tar jeg det i mot med stor takk. Get gir meg 4 WAN-adresse i abonnementet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Det er ikke uvanlig å finne SFF-maskiner fra Dell, HP og Lenovo til rundt 1000-1200 kr på Finn. Ofte med C2D 1,8-2,2 GHz og 2 GB RAM. Bare ligg unna P4, så du slipper varmeproblemer. Jeg fikk tak i en Optiplex 745 m/ C2D 1,83 GHz, 2 GB RAM og 1 TB HDD til 1000 kr i høst. Jeg tok ut disken, satt inn en 2,5" jeg hadde liggende og et low profile Intel PCIe-NIC. Totalt ble det vel 1200 kr med NIC. Den har stått i et skap med pfSense siden. Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl. Endret 17. januar 2012 av endrebjo Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl. Interessant. Hva slags konfigurasjon bruker du på pppoe for å få opp linja? (jeg har et annet modem, og er usikker på om det kjører PPPoE eller PPPoA - må sjekkes.) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl. Interessant. Hva slags konfigurasjon bruker du på pppoe for å få opp linja?(jeg har et annet modem, og er usikker på om det kjører PPPoE eller PPPoA - må sjekkes.) PPPoE-konfigurasjonen min i pfSense er egentlig veldig standard og simpel. Det eneste som var vanskelig var å få tak i brukernavnet og passordet mitt hos NGT. Det fant jeg i backup-filen fra Inteno-ruteren (klartekst-fil med masse variabler). Jeg bruker forøvrig Inteno-boksen (X5668B) fremdeles, men kun som et bridget modem. Den ble bridget som beskrevet her. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 PPPoE-konfigurasjonen min i pfSense er egentlig veldig standard og simpel. Det eneste som var vanskelig var å få tak i brukernavnet og passordet mitt hos NGT. Det fant jeg i backup-filen fra Inteno-ruteren (klartekst-fil med masse variabler). Jeg bruker forøvrig Inteno-boksen (X5668B) fremdeles, men kun som et bridget modem. Den ble bridget som beskrevet her. Boksen jeg har er en Thomson Speedtouch ST546i; samme på den - konfigurasjonen er en tekstfil. Har brukernavn og passord. Vet du om du får noe mer ytelse ut av linja di når du bruker bridge + pfSense? eller er det samme som før? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Maksimal opp- og nedhastighet er den samme som før. Men følt ytelse ved høy belastning er en helt annen verden pga. mulighetene for skikkelig trafikkprioritering og mye høyere rutingytelse ved mange connections (typisk torrent). ST546i fra Telenor har jeg bridget til bruk sammen med en dd-wrt-ruter, så da går det sikkert med NGT også (så sant du ikke har PPPoA). http://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/thomson-speedtouch-546/rutermodus.jsp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå