Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben

Anbefalte innlegg

Ah, litt flaut!

Problemet var: dynamisk ip (på server) -> lav overføringshastighet.

Nå er det fikset, og pakkene forsvinner fortere enn jeg kan si onomatopoetikon baklengs... Den makser Gbit-nettverket her, begge veier, og klarer sikkert mer - mer forlanger jeg ikke :)

EDIT: Det spilte altså ingen rolle om jeg hadde IDE eller AHCI i BIOS for min del, da nettverket, i beste fall- diskene på andre maskiner er jo mye tregere, blir flaskehalsen, uansett.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk endelig byttet filserveren (OpenSolaris snv_78) over fra legacy IDE mode til AHCI mode. Ikke prøv dette om du ikke vil ha en helaften med knoting. :p

Fremgangsmåte følger for de som evt. har samme "problem".. håper det kan være til hjelp så andre ikke blir sittende å surre og knote like lenge som jeg gjorde :p. :

1. gjør en export av zpool'en din :

# zpool export <poolnavn>

- reboot inn i BIOS, skru på AHCI

- reboot og velg "failsafe" fra GRUB-menyen

Si ja hvis du blir spurt om å rebuilde boot-archive, og si ja til å mounte solaris-installasjonen din på /a.

- kjør :

# devfsadm -R /a
# disks -r /a
# touch /a/reconfigure

- Nå må du endre linja som forteller kernelen hvor root skal mountes. Den finnes i fila /boot/solaris/bootenv.rc (som nå befinner seg under /a/boot/solaris/bootenv.rc)

Den inneholder en linje som dette :

setprop bootpath /pci@0,0/pci-ide@1f,2/ide@0/cmdk@0,0:a

Kjør kommandoen "format" og finn ut hva path til root-disken er i AHCI-mode

Den gir f.eks output som dette :

# format

Searching for disks...done

AVAILABLE DISK SELECTIONS:

0. c1t0d0 <DEFAULT cyl 19454 alt 2 hd 255 sec 63>

/pci@0,0/pci1458,b005@1f,2/disk@0,0

Så da endrer man bootenv.rc til :

setprop bootpath /pci@0,0/pci1458,b005@1f,2/disk@0,0:a

Legg også merke til det nye devicenavnet disken har fått i format-kommandoen. De gamle devicenavnene som brukes til å mounte filsystemer ved boot i /etc/vfstab må erstattes med dette.

Når man er ferdig med dette, unmount /a og reboot. Er man heldig får man bootet. Hvis den henger/rebooter av seg selv, boot i failsafe igjen og la den rebuilde boot archive. Når dette er ferdig kan man reboote, og det skal da fungere å boote normalt.

Da kan man kjøre

zpool import <poolnavn>

For å få tilbake zpool'en. (Alle diskene har byttet devicenavn, så nødvendig med export/import)

Skjønte du ikke noe av dette, så ikke prøv. :p

Edit: Jeg fikk forøvrig ca. 20% ytelsesøkning med AHCI skrudd på.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

uff da...

Jeg forsøker å flytte/sette mountpoint for /export/home på zpoolen min med redundans. Men nå får jeg følgende melding under oppstart:

cannot mount /export/home : directory is not empty

jeg satt rpool/export , rpool/export/home og rpool/export/home/meastp sine mountpoints til none, og satt share/home og share/home/meastp til hhv /export/home og /export/home/meastp

men det funker visst altså ikke? jeg ville helst slippe å sette mountpoint for brukeren min, og slippe unna med bare å sette /export/home, men det går altså ikke...

Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg ga opp, gjorde en reinstallasjon + zpool import share.

fra http://www.h-online.com/open/OpenSolaris-a...atures/112212/3

zfs snapshot -r rpool/export/home@transfer

The snapshot can be placed in another file system which is created at the same time:

zfs send rpool/export/home@transfer | zfs receive daten/home

In this case, the zfs tool's send command generates an image of the "transfer" snapshot of the rpool/export/home file system, which is written to the standard output (and can be diverted and saved in a file). "zfs receive" accepts the image and uses it to create the new daten/public/home file system.

The same needs to be done for the home directory of the primary user account created during installation. The primary user account receives a dedicated file system for its home directory in OpenSolaris 2008/11. The -r option we added when taking the snapshot of rpool/export/home has already made sure this snapshot exists:

zfs send rpool/export/home/test@transfer | zfs receive daten/public/home/test

To replace the old home directory with the new one, the old one first needs to be unmounted; no applications that keep any files open should be running during this process:

zfs umount -f rpool/export/home/test

zfs umount -f rpool/export/home

Now we set the correct mount points for the newly created directories using

zfs set mountpoint=/export/home daten/public/home

zfs set mountpoint=/export/home/test daten/public/home/test

and delete the old home directory by entering

zfs destroy -r rpool/export/home

Det jeg lurer på, er hvorfor jeg eksplisitt må mounte min bruker for at det skal fungere, altså sette mountpoint for share/home/meastp til /export/home/meastp ? Da får jeg også opp både home og meastp i cifs rotmappe, og det vil jeg ikke. (Jeg vil bare at home og public skal vises, og bruker skal bare ha lese-skrivetilgang til sitt directory under share/home.

EDIT: Hehe.. nice 1ste april-avatarer... :)

Endret av meastp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OpenSolaris (nyeste "snapshot" 111) funker nå helt greit på Asus EEE 900.

Det meste virker, bl.a virker trådløst "ut av boksen". Kablet nett virker ikke, men det skal finnes en driver et sted som jeg ikke har prøvd enda.

Webcam har jeg ikke fått prøvd enda.

Suspend funker, men har en teit bug som gjør at GDM drepes når man suspender/resumer, så man mister den innloggede sesjonen og må logge inn på nytt.

Fortsatt litt å gå på, men OpenSolaris begynner å komme seg skikkelig.

post-34885-1239399813_thumb.png

post-34885-1239399826_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enten det, eller at de gjør endringer i CDDL som gjør den mer kompatibel med GPL, eller finner på en ny lisens.

Sånn rent juridisk sett er det vel GPL som står i veien, og ikke CDDL som ZFS er lisensiert under (ZFS har jo sluppet inn i BSDene uten problemer osv), men det spørs vel om Sun har laget lisensen sin GPL-inkompatibel med vilje.

Spørs hvor hardt Oracle vil satse på Solaris. Det kan godt hende de scrapper linuxsatsningen sin til fordel for Solaris, og da er det ikke sikkert linux nyter noe godt av dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nei, Sun kan lisensiere ZFS som hva de vil, og de har jo også uttalt at de vurderer GPL.

Det er (såvidt jeg har skjønt) GPL som har problemer med patentklausulene i CDDL, noe de fleste andre free software-lisenser ikke har problemer med. CDDL er i seg selv en free software-lisens.

Lenke til kommentar
Spørs hvor hardt Oracle vil satse på Solaris. Det kan godt hende de scrapper linuxsatsningen sin til fordel for Solaris, og da er det ikke sikkert linux nyter noe godt av dette i det hele tatt.

Det kan være en mulighet. Oracle har jo tidligere sagt at Solaris er den ledende plattformen for Oracle sin databaseløsning.

Lenke til kommentar
Enten det, eller at de gjør endringer i CDDL som gjør den mer kompatibel med GPL, eller finner på en ny lisens.

Sånn rent juridisk sett er det vel GPL som står i veien, og ikke CDDL som ZFS er lisensiert under (ZFS har jo sluppet inn i BSDene uten problemer osv), men det spørs vel om Sun har laget lisensen sin GPL-inkompatibel med vilje.

Ingenting i veien for å lisensiere under BSD/CDDL/GPL2. Se på f.eks OSS4.

Lenke til kommentar
Det er (såvidt jeg har skjønt) GPL som har problemer med patentklausulene i CDDL, noe de fleste andre free software-lisenser ikke har problemer med. CDDL er i seg selv en free software-lisens.

Det var sånn var det ja

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...