kpolberg Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Og enda enklere er bare å logge inn med ssh -X da vil DISPLAY bli satt automatisk. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Sant det, men ikke alltid at ssh -X funker. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Aha, jeg trodde grafisk grensesnitt fulgte med som default. Men jeg må vel ha X.org e.l før jeg kan bruke grafiske programmer (lokalt eller på nettverket) ? Kan det installeres i en zone? Planen var ikke å administrere vha grafisk grensesnitt, men kanskje leke litt med et solaris desktop, o.l Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det gjør det, og du kan bruke grafiske verktøy både lokalt og over nettverket. Grafisk blir installert i zoner å, når du oppretter dem. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 VNC følger nå med Solaris 10, så når det er aktivert kan man logge seg på over VNC. Klart, i Solaris 10 er det ganske viktig å kunne bruke terminal. Et tips vil kanskje være å installere nyeste versjon av webmin. Webmin har installasjonspakke for Solaris, og kan enkelt installeres. Det vil lette administrasjonen av en Solaris-boks. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 VNC følger nå med Solaris 10, så når det er aktivert kan man logge seg på over VNC. Klart, i Solaris 10 er det ganske viktig å kunne bruke terminal. Et tips vil kanskje være å installere nyeste versjon av webmin. Webmin har installasjonspakke for Solaris, og kan enkelt installeres. Det vil lette administrasjonen av en Solaris-boks. Jeg er komfortabel i terminalen/skallet, som jeg bruker mye i Linux, så det er ikke noe problem. Tenkte bare jeg kunne ha et remote desktop isolert i en zone, til å leke meg litt i. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg er komfortabel i terminalen/skallet, som jeg bruker mye i Linux, så det er ikke noe problem. Tenkte bare jeg kunne ha et remote desktop isolert i en zone, til å leke meg litt i. Joda, det er forsåvidt jeg også. Men det er greit å ha sekundært, selvfølgelig med SSL aktivert, og ikke ut mot det offentlige nettet. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 I tilfelle noen gikk glipp av dette; Det er blitt startet et NetBSD Desktop prosjekt. "Given a NetBSD CD and a reasonably modern x86 computer, make it possible to install a useful desktop system in under 15 minutes, responding to only a few prompts in the process." Mer info på wiki sidene Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Et bra tiltak, og håper de får det til (er jo tross alt en stor fan av NetBSD). Eneste problemet er at NetBSD har veldig begrenset støtte for maskinvare, de har også tidligere (siste versjon jeg brukte var 4.0, vet ikke om dette har forandret seg i 5.0+) hatt problemer med multimedia (primært lydkort, skjermkort og video-/3d-støtte). Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Et bra tiltak, og håper de får det til (er jo tross alt en stor fan av NetBSD). Eneste problemet er at NetBSD har veldig begrenset støtte for maskinvare, de har også tidligere (siste versjon jeg brukte var 4.0, vet ikke om dette har forandret seg i 5.0+) hatt problemer med multimedia (primært lydkort, skjermkort og video-/3d-støtte). Bedre hardware støtte vet jeg ikke hvordan er i 5.0, men utviklerne sier at de vil senere prioritere hardware støtte mer. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Bedre hardware støtte vet jeg ikke hvordan er i 5.0, men utviklerne sier at de vil senere prioritere hardware støtte mer. For NetBSD generelt eller for NetBSD Desktop prosjektet? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Bedre hardware støtte vet jeg ikke hvordan er i 5.0, men utviklerne sier at de vil senere prioritere hardware støtte mer. For NetBSD generelt eller for NetBSD Desktop prosjektet? Generelt vil jeg anta, siden de bare nevnte hardware support, klarer ikke å finne ut hvor jeg leste dette på netbsd.org. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ah, nå tror jeg endelig jeg har fått maskinen opp. Måtte returnere hk, da det var en feil med det. Sånt tar tid. Men nå laster jeg ned OpenSolaris 2008.11 (eller bør jeg heller velge siste build av 2009.06, som er 109 ?). Jeg har satt AHCI i BIOS. Er det dumt? ( Intel P35 chipset ) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Men nå laster jeg ned OpenSolaris 2008.11 (eller bør jeg heller velge siste build av 2009.06, som er 109 ?). Jeg har satt AHCI i BIOS. Er det dumt? ( Intel P35 chipset ) Nei, AHCI er ikke dumt i det hele tatt. Solaris har støtte for AHCI, så du skulle ikke få problemer der. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Flott Nå er jeg snart ferdig med memtest, så da blir det forhåpentligvis installasjon av solaris ila. kvelden... EDIT: Men kan jeg velge å installere uten X med én gang, eller må jeg skru det av i ettertid? Endret 21. mars 2009 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det viste seg at for å bruke flere enn fire av sata-portene på hk (det er seks, og jeg har 4+1 disker), måtte jeg kjøre IDE-modus i stedet. Har forsøkt 2008.11, og nå har jeg SXCE build 110 (siste) installert, men jeg klarer ikke å få høyere overføringshastigheter enn ~25 over samba/cifs ( smb/server ), og noen MB høyere med scp. Når jeg tester ved å kopiere en fil mellom rpool og share (den med 4 disker), ser det ut til at det går veldig fort, mange ganger hastigheten over nettverket. Kan noen hjelpe meg med å få bedre overføringshastigheter? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Akkurat det problemet tror jeg at jeg har sett nevn i en mailingliste. Problemet slik jeg husker det er at driverene for IDE modus ikke er helt optimale. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Akkurat det problemet tror jeg at jeg har sett nevn i en mailingliste. Problemet slik jeg husker det er at driverene for IDE modus ikke er helt optimale. Uff, da! Jeg er vel uansett interessert i AHCI for diskene mine, så da må jeg vel ha meg et ekstra kontrollerkort. Håper jeg da vil få 'ordentlig' overføringshastighet... Etter en rask titt i prisguiden fant jeg disse: - Promise SATA 300 TX4 - Promise SATA TX4302 - Adaptec RAID 1430SA De to første har PCI-grensesnitt, og det siste har PCI-E. Da er spørsmålet hvilket jeg bør velge, og om jeg bør ha systemdisken, eller de fire lagringsdiskene, på kontrolleren. Den siste kontrolleren har også RAID, men det kan jeg vel bare ignorere? Evt. andre gode forslag til kort, bare de ikke er alt for dyre... Ingen står nemlig i Solaris' HCL... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Adaptecen vil jeg anta fungerer. Promise mener jeg det er rimelig dårlig støtte for. Derimot fungerer Silicon Image baserte kontrollere rimelig greit(basert på sil3114 f.eks). Eneste som du kanskje må gjøre er å flashe kontrolleren til ren kontroller istedet for den biosen med raid funksjonalitet. http://www.siliconimage.com/support/search...d=28&cat=15 Mene, undersøk gjerne litt mer på IDE kompatibel modus, før du hopper på å kjøper ny kontroller Lenke til kommentar
meastp Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Ja, tenkte å teste med tre disker + systemdisk i kveld.... Er det samme om jeg bruker opensolaris 2008.11 eller SXCE build 110 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå