Arnold Layne Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Men er det store forskjeller? Og i så fall, hva er de største? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Men er det store forskjeller? Og i så fall, hva er de største? Solaris kan kjøre på standard maskinvare, og har en del funksjoner man ikke finner i f.eks. IRIX (ZFS, containers, DTrace osv osv). Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ok, håper på å få prøvd Solaris iløpet av neste uke. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Men er det store forskjeller? Og i så fall, hva er de største? IRIX er et desktop OS, noe Solaris ikke er. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 IRIX er et desktop OS, noe Solaris ikke er. Med litt jobb kan man forme Solaris til det meste. Men hovedfokuset er selvfølgelig mot servere og kraftige arbeidsstasjoner. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Klart Solaris kan benyttes til desktop (fungerer sikkert veldig bra når det er satt opp), men IRIX er laget for det (med tanke på brukervennlighet osv). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Klart Solaris kan benyttes til desktop (fungerer sikkert veldig bra når det er satt opp), men IRIX er laget for det (med tanke på brukervennlighet osv). Klart, det skal litt til for at Solaris skal kunne fungere godt som et desktop-OS, selv om det er mulig. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 pkgsrc har (hatt) bursdag. 10 år i år. Intervjuer, historier, veien videre og sammenlikninger inngår i NetBSDs feiring. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Noen som har forslag til et bra lydkort som er komptiabelt med oss i freebsd? på en pris på ca. 300 kr. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Noen som har forslag til et bra lydkort som er komptiabelt med oss i freebsd? på en pris på ca. 300 kr. Du skulle kunne plukke opp et Audigy 2 ZS kort brukt til den prisen. Kortet fungerer alldeles utmerket. I tillegg fungerer de fleste integrerte lydkortene, deriblant Azalia-baserte lydkort (High Definition Audio) godt med FreeBSD og OSS. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Noen som har forslag til et bra lydkort som er komptiabelt med oss i freebsd? på en pris på ca. 300 kr. Du skulle kunne plukke opp et Audigy 2 ZS kort brukt til den prisen. Kortet fungerer alldeles utmerket. I tillegg fungerer de fleste integrerte lydkortene, deriblant Azalia-baserte lydkort (High Definition Audio) godt med FreeBSD og OSS. Hvordan er kompabiliteten til Audigy SE da? har fra før av et Audigy LS som ser ut til å ikke være støttet av OSS i FreeBSD. Har ikke noen mulig å kjøpe noe lydkort brukt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Hvordan er kompabiliteten til Audigy SE da? har fra før av et Audigy LS som ser ut til å ikke være støttet av OSS i FreeBSD. Har ikke noen mulig å kjøpe noe lydkort brukt. Det kan jeg dessverre ikke svare på. Men husk at kompatibiliteten kan være bedre om du legger inn OSS fra 4Front enn om du bruker lyddriverne som følger med FreeBSD. Det merket jeg da jeg skulle teste en Latitude D630 i FreeBSD med et ganske nytt kodek fra Sigmatel. FreeBSD støttet ikke lydkortet, men da jeg la inn OSS-driverne fra 4Front fungerte lydkortet slik det skulle. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hvordan er kompabiliteten til Audigy SE da? har fra før av et Audigy LS som ser ut til å ikke være støttet av OSS i FreeBSD. Har ikke noen mulig å kjøpe noe lydkort brukt. Det kan jeg dessverre ikke svare på. Men husk at kompatibiliteten kan være bedre om du legger inn OSS fra 4Front enn om du bruker lyddriverne som følger med FreeBSD. Det merket jeg da jeg skulle teste en Latitude D630 i FreeBSD med et ganske nytt kodek fra Sigmatel. FreeBSD støttet ikke lydkortet, men da jeg la inn OSS-driverne fra 4Front fungerte lydkortet slik det skulle. Har du noen guide på hvordan jeg kan gjøre det? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Glem det, open sound system hadde god dokumentasjon på hjemmesiden. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Sånn FYI, så vil hda-driveren komme med FreeBSD 7.0. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Sånn FYI, så vil hda-driveren komme med FreeBSD 7.0. hda-driveren ligger i 6.2 også. Men det kommer nye kodek hele tiden, så litt tålmodighet må man ha. Men OSS fungerer fint, det. Det er ikke lenge siden OSS kom med en ny build. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) For å laste oss fra 4front, er det en spesiell modul for å laste oss eller er det en modul for hvert lydkort? audigyls Creative Labs AudigyLS, SBLive 7.1 Ser ut til å være mitt kort, setter jeg da inn audigyls_load="YES" eller lignende? Sånn FYI, så vil hda-driveren komme med FreeBSD 7.0. Mye å glede seg til i 7.0, gleder meg til gcc 4, gcc 3 er veldig treg. Blir spennende å se på openbsd sin kommende compiler hvordan freebsd og netbsd vil ta i mot den. Endret 22. oktober 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Blir spennende å se på openbsd sin kommende compiler hvordan freebsd og netbsd vil ta i mot den. NetBSD har allerede lagt til en ny compiler i pkgsrc, den greier for øyeblikket å kompilere NetBSD. Ingen compiler vil greie å ta over for GCC på maaaaange år. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Ser ut til å være mitt kort, setter jeg da inn audigyls_load="YES" eller lignende? Jeg legger bare følgende linje inn i /etc/rc.conf: oss_load="YES" OSS finner selv ut hva slags driver som skal aktiveres. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Hai! Tenkte jeg skulle sette prøve å sette opp den stasjonære PC-en min som en blanding av server/htpc. Kanskje litt merkelig kombinasjon, men jeg bor i en liten hybel, og PC-en er koblet til min 32"-tv og "anlegg". Bruker en laptop til vanlig. PC-en har en AMD 64 3200 og 1GB ram, og er greit støttet i linux. PC-ens viktigste bruksområder: - Kunne spille av musikk, er fornøyd med mpd fra linux, er vel stor sansylighet for at jeg kan få det til her også? - Kunne spille av filmer fra harddisken. - FTP / samba-server - rtorrent f.eks I tillegg så synes jeg det kunne vært greit å kunne prøve ut forskjellige ting på den. Sånn webserver f.eks. (apache, mysql og php f.eks.) Det jeg tenker på da er om jeg kan kjøre de viktige tingene direkte på serveren, og heller kjøre de eksperimentelle tingene på en virituel maskin? Er det noen problemer med det? Heller mot å bruke FreeBSD, har prøvd det en gang før, men kom ikke så mye lenger enn installasjonen siden jeg kun hadde en PC på det tidspunktet, og når jeg ikke fikk det til å fungere følte jeg meg litt hjelpesløs når jeg ikke hadde noe jeg kunne falle tilbake til. Nå bruker jeg ikke den PC-en noe serlig lenger, og gjør ikke noe om jeg ikke får den til å fungere. Noen som har noen synspunkter? EDIT: FreeBSD er innstallert. FreeBSD handbook er kos. Å koble meg på WPA-nettverk har alltid vært mitt største mareritt, gikk jo lekende lett. Endret 17. november 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå