buskmann Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Har denne kategorien byttet navn fra Linux til GNU/Linux? Hva er dette for noe tull da? Finnes det egne kategorier for de andre elementene i en Linuxdistribusjon også? Finner ikke dem jeg. Jeg kjenner null personer som sier de har en IBM-kompatibel PC, og jeg kjenner null personer som sier de kjører GNU/Linux. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Jeg skjønner egentlig ikke hva det er du klager over. Vi har nå splitta opp den gamle til to kategorier, nemlig, GNU/Linux og BSD/Unix. Jeg har ikke tenkt å forklare deg forskjellen mellom de, for det greier både søkefunksjonen og google mye bedre enn meg. Endret 26. april 2006 av dabear Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Syntes dette var en bra ting jeg.. Og buskmann, jeg kjenner heller ingen som sier de har en IBM-kompatibel PC, men kjenner mange som sier de kjører GNU/Linux Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg kjenner null personer som sier de har en IBM-kompatibel PC, og jeg kjenner null personer som sier de kjører GNU/Linux. 5995353[/snapback] Hva med de som kjører GNU? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Har denne kategorien byttet navn fra Linux til GNU/Linux? Hva er dette for noe tull da? Finnes det egne kategorier for de andre elementene i en Linuxdistribusjon også? Finner ikke dem jeg. Jeg kjenner null personer som sier de har en IBM-kompatibel PC, og jeg kjenner null personer som sier de kjører GNU/Linux. 5995353[/snapback] Du nekter vel ikke for at særdeles viktige ting som shellen, C-standardbiblioteket og -kompilatoren i "Linux-systemet" ditt kommer fra GNU-prosjektet, gjør du vel? Oisann, der var en gnu til, ja (personen som postet før meg). Endret 27. april 2006 av gspr Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Har ikke dette vært et ønske for en tid tilbake? mener å ha lest det. Kjekt at ønsker oppfylles syns jeg. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Ville bare bemerke at jeg faktisk fortsatt har en IBM-kompatibel PC, den ble reklamert for som det. Desverre står den bare å samler støv, men kanskje jeg skulle spørre noen pent om et ISA ethernet kort, installere QNX og teste'n som server? Kunne vært arti. Og "ved veien" på engelsk. Jeg kjører GNU/Linux på alle mine maskiner (som brukes vel og merke) Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Jeg har en IBM-kompatibel "bærbar" PC... om det teller... Alt funket rett ut av boksen, intel skjærmkort, integrert trådløst nettverkskort, pluss alt av hull (jeg har brujt så langt) rundt PC'en og lyd Er en av de som er i R50e serien. Endret 27. april 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Forresten fint at de har fårr opp en kategori for BSD/Unix og GNU/Linux, men hva med OpenSolaris/Solaris som også er et reelt alternativ (går forresten rykter om at Solaris skal bli gitt ut under GPL v.3 ) Ellers så har vi alternativer som (Debian) GNU/Hurd og (Debian) GNU/NetBSD, hvis de fortsatt eksisterer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Solaris/OpenSolaris går under UNIX. Solaris er faktisk basert på den originale UNIX System V-koden SCO påstår at de eier. Så Solaris er et UNIX-system. GNU/Linux og BSD er UNIX-lignende systemer. Endret 28. april 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ikke BSD en fork, og ikke en derivat, og dermed like mye UNIX som Solaris? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ikke BSD en fork, og ikke en derivat, og dermed like mye UNIX som Solaris? 6005489[/snapback] Solaris baserte seg vel på BSD? Nå vet jeg lite om det, men jeg stusse litt på at jeg så en NetBSD version med GNU, vil denne versonen være mer lik Linux enn det en Unix version av BSD? En anne ting jeg lurer på er hvorfor det ble startet et prosjekt fra Debian om å lage GNU/NetBSD version, BSD er fullstendig åpent og Linux miljøet kan ta så mye de vil fra BSD miljøet...? Så hvorfor benytter ikke linuxutviklere seg av de delene av BSD der BSD er bedre enn Linux? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 men jeg stusse litt på at jeg så en NetBSD version med GNU, vil denne versonen være mer lik Linux enn det en Unix version av BSD? Det eneste NetBSD bruker fra GNU er GCC. En anne ting jeg lurer på er hvorfor det ble startet et prosjekt fra Debian om å lage GNU/NetBSD version Debian GNU/NetBSD er bare Debian med kernelen fra NetBSD. Skjønner ikke helt poenget med porten, men det er vel noen som har bruk for det (tviler). Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 En anne ting jeg lurer på er hvorfor det ble startet et prosjekt fra Debian om å lage GNU/NetBSD version Debian GNU/NetBSD er bare Debian med kernelen fra NetBSD. Skjønner ikke helt poenget med porten, men det er vel noen som har bruk for det (tviler). 6006008[/snapback] Hehe, sant nok... tror jeg leste om at siste endringer var gjort i 2002 eller noe... men GNU/Hurd skulle visstnok være aktiv enda... det var vel GNU som skapte Hurd men Linux overtok? Men hva har GNU/Hurd å tilby? Bare hørt om Hurd, men ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ikke BSD en fork, og ikke en derivat, og dermed like mye UNIX som Solaris? BSD er en UNIX-versjon utviklet på Berkeley-universitetet. Det regnes som et derivat av AT&T UNIX (den offisielle UNIX-versjonen). Regnes som et "UNIX-like operating system". Solaris baserte seg vel på BSD? Nå vet jeg lite om det, men jeg stusse litt på at jeg så en NetBSD version med GNU, vil denne versonen være mer lik Linux enn det en Unix version av BSD? Solaris 1.x (egentlig SunOS 1.x-4.x) var basert på 4.1BSD. Da SunOS nådde versjon 5, skiftet Sun kodebase på SunOS fra BSD til System V-kode (kodebasen UNIX System V Release 4, egentlig et oprativsystem, ble skrevet av Sun og AT&T og det er den som brukes i dag på f.eks. HP-UX, Solaris, IRIX, AIX, Tru64 UNIX osv). Solaris bruker System V-kode i dag, og kan med rette kalles et UNIX-system. Solaris har også sertifisering fra The Open Gropup, som i dag eier UNIX-merkenavnet. Så mens GNU/Linux og BSD kun kan kalles "UNIX-like" så kan Solaris kalles UNIX. Lenke til kommentar
grimzy Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Et flott "kart" http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Unix.png Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...tory-simple.png Synes egentlig at dette kartet er bedre. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg synest det er bra at forumkategorien ble splittet i GNU/Linux og BSD/Unix. Jeg vet at det var debatt om dette ei stund. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Men i følge det kartet kan man vel ikke omtale de forskjellige BSD varianter på samme måte som Linux? Hvor ville Unix-baserte Apple være? Og hva med Hurd? Og hvordan er det antatt at treet vil se ut om noen år? Vil det være mulig å se piler fra BSD, Solaris (om det blir gitt ut under GPL) og Linux går ned til samme runding? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg synest det er bra at forumkategorien ble splittet i GNU/Linux og BSD/Unix. Jeg vet at det var debatt om dette ei stund. 6007431[/snapback] Veldig bra for BSD brukere som er en mindre gruppe å få alle poster bedre organisert i et eget emne iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå