Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan noen lage en Guid om montering av spiller og..

MadRos

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en noob på dette tema, kan bare litt om bygge pc, nå er det på tide med en gave fra foreldre, en Vento Cl. Den har en kasettspiller som jeg vil gjerne lnuse og skifte ut.

Derfor trenger jeg både en spiller og høytalere. Dette kan jeg fint finne fram selv i forumet. problemet er at hvordan skal dette kobles fram, Jeg har allerede hatt noen mareritter med strøm/PSU med data'en min, og derfor er jeg redd for å koble feil med sterioanlegget i bilen.

Jeg lurte om noen kunne lage en helt ENKElT guid, slik at selv en noob, som meg, kunne forstå. er dette for mye å forlange av dere? en guied ville vært slik at vi hadde slipt alle noobs spørre vær spørsmål om igjenn, og dermed få lært noe.

det hadde vært UTROLIG bra hvis noen hadde klart å gjennomføre dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i det store og hele ikke så kjempevanskelig, krever bare at du holder tunga rett i munnen.

Først, så anbefaler jeg at du kobler ISO kontakter i bilen din, dersom det ikke allerede ligger lagt opp originalt. Disse får du kjøpt løse for en 30-40 kroner nesten overalt. Event. overganger fra originalkontakter i bilen til ISO. Dersom det siste er tilfelle, hør med din lokale VW forhandler.

Fordelen med å koble opp sånne kontakter, er at de fleste nyere spillere støtter disse, og gjør at du kan bytte spillere med to enkle håndgrep senere.

Skal du ha forsterker, må du strekke ledninger til denne (som oftest den største møkkajobben).

• Strekk en relativt tykk strømledning fra batteriets + og bak til der hvor du vil ha forsterkeren. Koble ogå på en sikringsholder fremme ved batteriet. Bruk en sikring mellom 20-30a, avhengig av hvor mye du skal ha bak der.
  • Strekk en jordingskabel fra forsterker til et eller annet sted på bilens chassis.
  • Strekk deretter phono-kabler fra spilleren og bak til forsterker. Kjøper du en ferdigpakke, så kommer som oftest også denne ferdig med styrestrøm (RMT), dersom ikke så må du også strekke en sånn en bak. Ingen store krav ettersom den bare skal sende signaler til forsterkeren om den skal være på eller ikke. Det går altså ikke hovedstrøm gjennom denne

Selve oppkoblinga er heller ingen tryllekunst. Koble phono. + på + , - på - RMT på RMT. Bare pass på at 1) du har tatt ut sikringen fra sikringsholderen eller 2) at strømkabelen ikke er tilkoblet batteriet når du fester den på forsterkeren. Skulle du komme borti selve forsterkeren med verktøyet, vil den få gods, kortslutte og du kan komme til å oppleve et lite gnistregn.

Håper dette hjelper deg litt på veg om ikke annet. Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

heisann sitter her med ett litt likt problem. skal koble en sub via en forsterker i bilen subben ligger i bagasje rommet det samme gjør forsterkeren, har kjøpt en ferdig pakke med kabler på biltema.

har trekkt kabler fra batteriet til forsterkeren RCA(Phono) og strøm.

har kobla RCA pluggene i spilleren og til subben. så kobla strøm på forsterkeren ikke mens det var kobla på batteriet (med sikringer)

kobla så subben på + og - og så ble det kobla kabel på batteriet.

men da eg vridde om på tenninga skjedde det ingen ting ikke lys i forsterkeren eller noe har sjekka og det er ikke noen sikringer som er gått har og så lett etter en på\av knapp men finner ingen.

har skrudd på spilleren uten at det skjer noe da heller og eg har sett etter innstillinger på spilleren ang volum på ut linjene men finner ingenting der heller

er det noen her som vet hva eg har glemt ?

ser det er et RMT på koblings punkt på forsterkern men regner med at den er til en evt fjernkontroll men det har ikke eg

bilen er en audi 80 2.0e 1989

glemte å nevne at det og så ble kobla jord

legger til at det kom et lite gnist regn da eg kobla forsterkeren fra strømmen igjen

Endret av fenris1979
Lenke til kommentar

fenris1979: Den RMT utgangen du snakker om på forsterkeren må kobles på. Grunnen til dette er for at forsterkeren skal skru seg på når spilleren i bilen starter. Du må altså da trekke en kabel fra remote utgangen på spilleren (ofte en blå kabel som ligger for seg selv, står som regel rmt/rem eller remote på den) og til forsterkeren. Om du kjøper RCA kabler på slike bilbutikker, så pleier det å være en liten kabel beregna til remote midt i mellom de to RCA-kablene.

Om du så har husket på jording (er ikke alle steder som egner seg like godt for dette, så om du har problemer fortsatt bør du finne et bedre sted) og sikring av strømkabelen like ved batteriet, så skal alt funke, såvidt forsterkeren fungerer som den skal. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...