fUuGeL Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei! Fikk nettop et Sigma EX 2,8/105 DG Macro i posten i dag.. Ekstremt bra objektiv må jeg bare få sagt Men! Såklart vil man jo ha mer.. Hehe.. Derfor har jeg skaffet meg en sånn ring så jeg kan koble Nikkor AF 50mm f/1.8D bak fram utpå Sigmaen og tenkte at dette må bli bra saker! Så her er spørsmålet/problemet: Jeg får ikke fokusert i det hele tatt! Om objektet jeg vil ta bilde av er 1mm eller flere meter unna får jeg bare et helt uklart bilde.. Må jeg ha close up filter for at dette skal fungere? Og i tilfelle, hvor mye? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei! Fikk nettop et Sigma EX 2,8/105 DG Macro i posten i dag.. Ekstremt bra objektiv må jeg bare få sagt Men! Såklart vil man jo ha mer.. Hehe.. Derfor har jeg skaffet meg en sånn ring så jeg kan koble Nikkor AF 50mm f/1.8D bak fram utpå Sigmaen og tenkte at dette må bli bra saker! Så her er spørsmålet/problemet: Jeg får ikke fokusert i det hele tatt! Om objektet jeg vil ta bilde av er 1mm eller flere meter unna får jeg bare et helt uklart bilde.. Må jeg ha close up filter for at dette skal fungere? Og i tilfelle, hvor mye? 5994921[/snapback] Det er ekstremt tynn dybdeskarphet, og du vil ikke kunne fokusere lengre unna enn noen få centimeter. Hvilken fokusinnstilling bruker du på Sigmaen forresten? Vil tro du bør holde den nær uendelig, men det utgjør kanskje ikke stor forskjell? (lenge siden jeg prøvde dette selv). For å finne ut om du gjør det riktig eller ikke, ville jeg finne en flate med tydelig tekstur og se om du får resultater ved å ta bildet av den på meget kort hold og litt på skrå. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg har aldri brukt den kombinasjonen fordi jeg tror og har hørt det gir mindre bra resultat. Ønsker du større forstørrelse er muligens et reversert objektiv rett på kamera en bedre løsning, da med en kortere brennvidde enn 50mm. Når jeg tar bilder med reversert objektiv, da rett på kamera, er det ikke mulig å justere fokus. Du har fast fokus som betyr at kameraet må flyttes frem og tilbake. Vil tro det samme gjelder om et objektiv er montert mot et annet. Med den forstørrelsen du vil få, er det snakk om under 1 mm dybdeskarphet, så det å treffe fokus blir vanskelig. Jeg bruker både reversert 50 og 28 mm samt Tamron 90 (rett vei). 28 mm gir stor forstørrelse, typisk 5 mm fyller et bilde, men er omtrent umulig å treffe med fokus. Lenke til kommentar
eryxx Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Dette med å benytte reversert objektiv montert på et annet er en av mine favorittkobinasjoner ved nærfoto. Det må dog sies at jeg ikke har forslkt med makroobjektiv men i prinisppet skal det ikke være noen forskjell i forhold til andre objektivkombinasjoner. Mitt oppsett er en Canon Ef 85/1.8 på kamera med en reversert Canon Fd 50/1.8 montert reversert. Det gir et forhold på ca 1,6:1. Det gir et meget kort og markert skarphetsområdet og det er akkurat det som gir den spennende muligheter. Begge objektiv settes på uendelig, det reverserte objektivet settes på full blenderåpning. Deretter bevege frem og tilbake til du har den fokuseringen som du ønsker. Bilde av blåveis HER. Insektbilde HER. Forsøk igjen, dette er som sagt en av mine favorittkombinasjoner og har solgt flere av disse bildene. Lenke til kommentar
fUuGeL Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Hvilken fokusinnstilling bruker du på Sigmaen forresten? Vil tro du bør holde den nær uendelig, men det utgjør kanskje ikke stor forskjell? 5995133[/snapback] Har prøvt "alle" kombinasjoner av uendelig og så nært som mulig på både sigmaen og nikonen, men helt uskarpt bilde hele tiden.. Er på jobb nå så har ikke kameraet her, men skal prøve mer når jeg kommer hjem.. Lenke til kommentar
eryxx Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hvilken fokusinnstilling bruker du på Sigmaen forresten? Vil tro du bør holde den nær uendelig, men det utgjør kanskje ikke stor forskjell? 5995133[/snapback] Har prøvt "alle" kombinasjoner av uendelig og så nært som mulig på både sigmaen og nikonen, men helt uskarpt bilde hele tiden.. Er på jobb nå så har ikke kameraet her, men skal prøve mer når jeg kommer hjem.. 5995995[/snapback] Vil det si at det ikke er antydning til skarphet i det hele tatt i bildet? Som sagt av andre her er det skarpe feltet meget lite. Det kan også være svært vanskelig å se. Derfor vær oppmerksom på blender og lukkerverdi, men vær klar over at uansett valg av blender vil området som gjengis skarpt være meget lite og iblant svært vanskelig å se. Prinsippet med koblede linser er ikke noe nytt og noe som kan benyttes i mange sammenhenger. Dette fordi det vil uansett fokusere på det bildet som gjengis via den reverserte linsen. Bjørn Rørslett beskriver prinsippet via noe som kalle formatkonvertering. Hvis du ikke får skarphet noen steder i bildet og begge objektivene du benytter til vanlig leverer, er det sannsynligvis et brukerproblem. Lykke til! Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Har du slått av "Autofokus"? På macro-/micro-bilder skal du bruke manuell fokusering og stativ. Husk at når du "ser" gjennom kamera/objektivet, så er blenderen på full åpning og du vil kun ha et dybdeskarphetsområde, kanskje på under 1 mm. Lenke til kommentar
fUuGeL Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Hvis du ikke får skarphet noen steder i bildet og begge objektivene du benytter til vanlig leverer, er det sannsynligvis et brukerproblem. Lykke til! 5996107[/snapback] Du har nok helt rett i at det er et brukerproblem skal du se Det lille jeg fikk tid til å prøve i går fant jeg ingen punkter som var skarpe.. Var bare sånn jeg klarte å se blørete hvilke farger som var.. Nesten sånn som i filmer når noen har vært blinde og begynner å få synet igjen Får teste mer nøye senere i kveld.. --------------EDIT---------------- Jeg fikk det til! Men som noen nevnte tidligere i tråden er det utrolig liten DOF og utrolig vanskelig å treffe Her er et av bildene jeg tok.. Hadde ikke stativet hjemme så det ble freehand, og resultatet er der etter Ikke traff jeg helt på fokuspunktet heller, men nå har jeg hvertfall fått bekreftet at det virker Endret 27. april 2006 av fUuGeL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå