Gå til innhold

Blir PlayStation 3 en flopp i skyggen av xbox 360?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...Med Cell og RSX kan PS3 gjøre det ingen konsoll har gjort før, nemlig photorealistisk grafikk. RSX greier å rendre i realtime ordentlige hollywood filmeffekter...

6005854[/snapback]

Dream on...

Det er her fristende å komme med pre-launch sitatet om at 'PS2 kan levere grafikk i Toy Story-kvalitet'...

Teoretisk kan den sikkert det. Med to bilder i minuttet eller noe. Men jeg (og sikkert 99,99% av de som hørte denne uttalelsen) var av den oppfatning at de faktisk mente i spill. Så feil kan man ta.

6005949[/snapback]

Ang. Toy Story 1, så er en del på den første filmen laget på Amiga'er.

Så antall farger er ikke så mange, og oppløsningen er ikke særlig høy på animasjonen heller, om jeg husker rett.

Tror nok at noen av topp PS2 titlene kan måle seg fint med Toy story 1 grafikkmessig, bevegelsesmessig blir det nok litt vanskligere ihvertfall hvis man begynner å telle polygoner pr frame som vistnok skal være 5/6 millioner på TS1, 10/12 mill på Toy Story 2, på The Incredibles er det mye mere har jeg hørt.

Men det hadde vært gøy å spillt av Toy Story 1 og Shadow of the Collossus for-eksempel, rett etter hverandre, for så å se om han hadde rett eller ikke, jeg husker ikke så mye av hvordan TS1 så ut, men jeg husker at TS2 var mye bedre, og tror endel blander litt. :-/

Men rent grafikkmessig tror jeg nok PS2 kan måle seg veldig bra.

Ting som raytracing, radiosity i realtime og veldig realistiske dynamiske skygger for alle objekter for alle lyskilder er uhyre krevende. "hollywood kvalitet" rendering vil også kreve høy grad med AA og RSX kan ikke engang kjøre AA med FP HDR. Vi snakker om en forskjell på en maskinpark (renderfarm) som bruker timer på å rendre en enkel frame og en spill konsoll som skal rendre 30/60frames i sekundet.

Realtime radiosity will eventually be possible. You could implement physically inaccurate single-bounce approximations right now just by precomputing per-object irradiance; 15 years from now there will certainly be enough CPU and GPU power to implement arbitrary unconstrained radiosity. In the meantime, I expect we'll see a variety of approximations emerge.

Men nå glemmer jeg selvfølgelig at CELL og RSX ikke er av denne verden og opererer i en annen dimensjon med andre fysiske lover enn dem vi er bundet av. ;)

6006281[/snapback]

Vet du hva den 'Vobular Raytracing teknologien' som Cell benyttet seg av i skyene på Warhawk-video'en fra GDC er for noe?

Det virker som du vet litt om dette kanskje..

Jeg ramlet nesten av stolen når dem snakket om at Cell raytracet skyene ingame, men etter en tilbakespoling så snakket dem om 'vobular raytracing technology'.

Skjønner du hva de mener med dette 'vobular' for noe?

Lenke til kommentar
Så sinnsykt mange 360 fanboys som er på dette forumet :tease:  Er en av grunnene til at jeg ikke gidder å henge her mer. Eneste dere gjør er å lage nye tråder hele tiden og slenge dritt om Sony. Latterlige er dere synes nå jeg, ikke alle da :p

6007918[/snapback]

Tja... syns ikke det er så forferdelig fanboyaktig akkurat. De klarer å diskutere bedre enn noen PS-fans. Er egentlig overrasket over hvordan diskusjonen har gått i denne tråden. Ganske god diskusjon stort sett.

Lenke til kommentar
Så sinnsykt mange 360 fanboys som er på dette forumet :tease:  Er en av grunnene til at jeg ikke gidder å henge her mer. Eneste dere gjør er å lage nye tråder hele tiden og slenge dritt om Sony. Latterlige er dere synes nå jeg, ikke alle da :p

6007918[/snapback]

Med tanke på nicket ditt bør du vite hva en fanboy er. Den eneste på denne tråden er Avean, som han sier selv. Ingen her slenger dritt om Sony for det er det ingen grunn til. Vi utviser en sunn skepsis til Sonys uttalelser.

Lenke til kommentar

At folk i det hele tatt bruker ord fra markedsføringsmaskina til Microsoft ala "Nextgen" vitner bare om hvor påvirka de er av all reklamen og mediahypen de faktisk er.

Hva er de disse to konsollene har som en PC ikke har? Internettspilling? Harddisk? Bedre grafikk? Mer minne? En PC kan og vil alltid være bedre utrusta enn en konsoll spesefikasjonsmessig.

Det er spillene som fanger meg, ikke hardwaren.

Lenke til kommentar

Så kan du da forklare meg hvordan jeg får spilt COD2 som er nøyaktig samme spill som 360 på PC med 64 spillere?

Det er en grunn til at 360 ikke har mere enn 8 spillere og det har jeg skrevet i denne tråden mange ganger.

6004740[/snapback]

Fordi Xbox Live ikke bruker dedikterte servere kanskje? Så vidt jeg vet så brukes det et peer-to-peer system på Live og det kan vel ha noe med saken å gjøre. 360 er fint i stand til å få dette til reint hardware-messig.

6005034[/snapback]

Jeg foreslår at du leser postene angående dette temaet i denne tråden.

Xbox live kan fint bruke dedikerte servere. Ta BF:MC for eksempel.

Hadde 360 klart flere enn 8 spillere i COD2 hadde det garantert vært dedikerte servere til 360 verisjonen som PC.

WWII spill som COD2 blir liksom litt tamt med 4vs4, egentlig er det helt latterlig.

Men så er det slik at når maskinen ikke kan klare mere enn 8 spillere på skjermen uten at det skal gå utover fps drops eller nedskalert grafikk.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Personlig tror jeg at uttalelsen bare var "kødd", som i "dette er 3d, vår maskin er så god så vi må nesten kalle det 4D"..

Videre er jeg også spent på hva Avean legger i det.

6007388[/snapback]

Det er ikke Avean som kødder, han er bare så dum at han biter på hva Ken Kutaragi (aka Big Fish), forsnakker seg om.

http://egm.1up.com/do/newsStory?cId=3148775

Kutaragi described the shift to the PS3 as a move into the 4D world. The 8/16 bit era with 2D sprites was refered to as "Plane", the PS1/PS2 era with 3D graphics was described as "Space", and the PS3 era was with its, according to him, 4D worlds, was described as "Live" (Space + Time). Some of this concept is surely lost in translation.

6007443[/snapback]

Åh er klar over at Kutaragi sa det.. Det var fra han jeg mente "køddet" (om du skjønner) kom...

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar

Så kan du da forklare meg hvordan jeg får spilt COD2 som er nøyaktig samme spill som 360 på PC med 64 spillere?

Det er en grunn til at 360 ikke har mere enn 8 spillere og det har jeg skrevet i denne tråden mange ganger.

6004740[/snapback]

Fordi Xbox Live ikke bruker dedikterte servere kanskje? Så vidt jeg vet så brukes det et peer-to-peer system på Live og det kan vel ha noe med saken å gjøre. 360 er fint i stand til å få dette til reint hardware-messig.

6005034[/snapback]

Hadde 360 klart flere enn 8 spillere i COD2 hadde det garantert vært dedikerte servere til 360 verisjonen som PC.

WWII spill som COD2 blir liksom litt tamt med 4vs4, egentlig er det helt latterlig.

Men så er det slik at når maskinen ikke kan klare mere enn 8 spillere på skjermen uten at det skal gå utover fps drops eller nedskalert grafikk.

6008433[/snapback]

Selvfølgelig kan de sette opp dedikerte servere. Men xbox live er lagt opp sånn at de OGSÅ MÅ ha p2p. Det er slik live er, og det er slik jeg liker det. For da kan vi opprette private rom. Hvorfor ikke dedikerte rom ikke har flere spillere sier du? Det har vel noe med at folk begynner temmelig fort å hyle dersom også p2p-"delen" ikke får det da.

CoD2 klarer fint å kjøre 8 mot 8. For det har jeg spilt selv.

Lenke til kommentar

6007918[/snapback]

Forskjellen ligger vel i at vi som har en Xbox 360 vet godt hva den kan levere. De som forventer seg Jesus sin tilbakekomst eller bedre av PS3 har jo ikke sett noe som helst konkret med egne øyne og støtter sine oppfatninger og forventninger på rykter, stillbilder og filmsnutter fra nett.

Med andre ord så håper de at den er så og så bra men vet egentlig ikke noe konkret om det siden de aldri har sett den i bruk eller spilt på den selv.

En ganske betydelig forskjell spør du meg, og et særs merkelig grunnlag for å komme med bastante konklusjoner. Det er lov å utvise en sunn skepsis; jeg tror jeg aldri har vært borti et eneste lanseringsprodukt i hele mitt liv (snakker her om alt mulig rart - ikke kun konsoller) som har vært i nærheten av å oppfylle en massiv forhåndshype, og tror ikke det skjer denne gang heller.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

6007918[/snapback]

Tja... syns ikke det er så forferdelig fanboyaktig akkurat. De klarer å diskutere bedre enn noen PS-fans. Er egentlig overrasket over hvordan diskusjonen har gått i denne tråden. Ganske god diskusjon stort sett.

6008349[/snapback]

Om man først er fanboy så er man fanboy, uansett hvordan man diskuterer og argumenterer. Gjemmer man fanboy-taktene under en masse velformulerte ord og setninger, er man ikke bedre enn de som er litt mindre diskré i sine forumleringer og utsagn; man er bare bedre til skjule sin natur. Det er selvfølgelig de som klarer å argumentere, diskutere og basere sine utsagn med saklige og velbegrunnede argumenter. Honør til dem? Ja, massevis. Personlig synes jeg ikke at verken X360-basen, Nintendo-basen eller PS3-basen er bedre enn hverandre. Det er latterlig å høre på uansett. Alle antakelsene folk kommer med, er også latterlige - selv om man kan trekke alle mulige paralleller til fortiden. Vent å se. Det er faktisk et fåtall av de som tror at PS3 kan benyttes som atomvåpen eller å splitte Rødehavet i Moses-stil.

Lenke til kommentar

6004740[/snapback]

6005034[/snapback]

6008433[/snapback]

Selvfølgelig kan de sette opp dedikerte servere. Men xbox live er lagt opp sånn at de OGSÅ MÅ ha p2p. Det er slik live er, og det er slik jeg liker det. For da kan vi opprette private rom. Hvorfor ikke dedikerte rom ikke har flere spillere sier du? Det har vel noe med at folk begynner temmelig fort å hyle dersom også p2p-"delen" ikke får det da.

CoD2 klarer fint å kjøre 8 mot 8. For det har jeg spilt selv.

6008502[/snapback]

Ok. skal prøve å forklare litt nærmere her:

Siden vi er inne på COD2 så tar jeg det som et eksempel.

COD2 har IKKE nedskalert grafikk på MP delen. Det er samme textures, nøyaktig samme grafikk som SP.

Vi vet at maskinvaren i 360 burde være mere enn nok til at 360 burde klare mere enn 8 spillere. Men slikt er det ikke.

360 har 512 MB ram som skal dekke alt. Spill, lyd, OS, bakgrunn osv.

Men den texturen COD2 brukes i MP spises de 512 MB ram ganske fort opp.

Skal du i tillegg spille med 64 spillere med SAMME grafikk og samme størelser på texture/grafikk hadde det ikke hatt sjanse med 512 MB ram som 360 har.

Da måtte den i det minste brukt hard disken til cache men alikevel hadde det lagget fryktelig (hard disk lagg).

Prøv å spill BF2 på PC eller COD2 på PC med 64 spillere og ha kun 512 MB ram. Det vil gå men det vil lagge så fryktelig (hard disk lagg) da den må heletiden hente informasjon fra hard disken.

Samme gjelder wow. Dra til IF med lite ram selv om du har monstermaskin og du vil få fryktelig hard disk lagg fordi dataen trenger å hente informasjon heletiden fra hard disken.

Har du 2 GB ram så slipper du det problemet og du vil ikke merke til noe hard disk lagg i det heletatt. Kun i starten da minne må fylles opp for første gang fra hard disken.

Hvis 360 hadde 1 GB ram eller mere ville vi hatt noe helt andre opplevelser i MP spill. Men sånn er det desverre ikke.

BF2 til PC kan teoretisk kjøres bra på 360 men på grunn av for lite minne ville den ikke hatt sjanse til å kjøre det spillet med den texture/grafikken, samtidig støtte opp til 64 spillere.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

6007918[/snapback]

6008349[/snapback]

Om man først er fanboy så er man fanboy, uansett hvordan man diskuterer og argumenterer. Gjemmer man fanboy-taktene under en masse velformulerte ord og setninger, er man ikke bedre enn de som er litt mindre diskré i sine forumleringer og utsagn; man er bare bedre til skjule sin natur. Det er selvfølgelig de som klarer å argumentere, diskutere og basere sine utsagn med saklige og velbegrunnede argumenter. Honør til dem? Ja, massevis. Personlig synes jeg ikke at verken X360-basen, Nintendo-basen eller PS3-basen er bedre enn hverandre. Det er latterlig å høre på uansett. Alle antakelsene folk kommer med, er også latterlige - selv om man kan trekke alle mulige paralleller til fortiden. Vent å se. Det er faktisk et fåtall av de som tror at PS3 kan benyttes som atomvåpen eller å splitte Rødehavet i Moses-stil.

6008537[/snapback]

Nå tenkte jeg på denne tråden, ikke diskusjoner generelt. Denne etterhvert teite diskusjonen startet da en viss person begynte med fanboy-uttalelser om PS3.

Lenke til kommentar
Vet du hva den 'Vobular Raytracing teknologien' som Cell benyttet seg av i skyene på Warhawk-video'en fra GDC er for noe?

Det virker som du vet litt om dette kanskje..

Jeg ramlet nesten av stolen når dem snakket om at Cell raytracet skyene ingame, men etter en tilbakespoling så snakket dem om 'vobular raytracing technology'.

Skjønner du hva de mener med dette 'vobular' for noe?

6007895[/snapback]

Volumetric raytracing kanskje der dette er begrenset til et volum, som i dette tilfelle er skyene. Det jeg tenker på er hollywood kvalitet global illumination noe også Playstation3 er en farcry fra å utføre i realtime.

Anngående Toystory og PS2, lenge siden du har sett Toystory kanskje? Denne kvaliteten vil man heller ikke oppnå på PS3.

Kommentaren fra Sony var vel også begrenset til modellene (polygon nivået?) om jeg ikke husker feil? Mens media tok det helt ut av innhold. Noen som kan vise til en faktisk utalelse fra Sony om dette?

http://www.pixar.com/featurefilms/ts/theat...railer_480.html

Lenke til kommentar

Skal du i tillegg spille med 64 spillere med SAMME grafikk og samme størelser på texture/grafikk hadde det ikke hatt sjanse med 512 MB ram som 360 har.

Hvor tar du dette ifra?

Lenke til kommentar

Hvor tar du dette ifra?

6008829[/snapback]

Det er sånn det er.

Lenke til kommentar

Hvor tar du dette ifra?

6008829[/snapback]

Det er sånn det er.

6008870[/snapback]

Ifølge din logikk ville ikke Xbox1 være i stand til å vise en dritt med sine 64MB ram (som også er delt på hele systemet).

genetex:

Xbox 360 specs

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...