Karmic Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Heisan alle, Sitter og skal mekke sammen vannkjøling i boksen min, men det er en del jeg rett og slett ikke har peiling på. Hører rykter om at man ikke skal kombinere blokker av aluminium med blokker av kobber? Fact or fiction? Jeg spør fordi jeg har problemer med å finne kjøling for system minnet samt gpu(sammen med ram) som er i kobber. Hvor viktig er det å vannkjøle system minne om man skal overklokke? Samt - om man skal kjøle chipset, gpu, cpu og ram - kobler man alt i serie slik at vannet som har blitt 'varmet' av cpu går videre til de øvrige blokkene? Til sist - finnes det stor forskjell på hvilken CPU blokk man velger? Hadde statt pris på tanker dere måtte ha om dette. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Om man blander blokker av forskjellige metall gjør det ingenting i et vannkjølinssystem. Man pleier å koble blokkene i serie ja. Det er rimlig mye forskjell på blokkene. Du må velge den som passer ditt behov best BTW: Velkommen til forumet Lenke til kommentar
eXa Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 blande alu og kobber er ikke lurt. alu blokkene vil korrodere over tid. kan gjøre ting som utsetter det, men helt kvitt det blir du ikke! kjøp mcw60 til skjermkortet. der følger det med ram sinks til minne. trenger ikke å vannkjøle det! er en fordel å ramse opp hardwaren din, da blir det litt lettere å hjelpe! Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Nesten alle utenom deg mener nå at det går helt greit å blande Al og Cu så lenge man bruker noe som motvirker korrosjon...gir du deg aldri? Lenke til kommentar
Karmic Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Først, takk for så kjapt svar. Jeg veit at ellers er alu og cu bare ikke kombinerbart, men var litt usikker på om det "smitta i vann" - regner med at det gjør det om dere også mener det må være slik. Sikkert greiest å kjøre rent Cu da med tanke på at det bare er blokker som må byttes når jeg oppgraderer PCen i fremtiden... er en fordel å ramse opp hardwaren din, da blir det litt lettere å hjelpe! 5994314[/snapback] Hardware: Gainward 7900GT AMD X2 2200+ Corsair TWINX2048-3200C2 2gig EPoX EP-9NPA+ Ultra 74Gig WD Raptor For å kjøle dette hadde jeg tenkt å bruke: Radiator: Black Ice Pro II (med 18dB 120mm Papst vifter) Valgte denne fordi den er dobbel, samtidig som den er kun 25mm tykk, da passer den perfekt i bunnen på mitt chieftec kabinett, uten å blokkere for så alt for mange ekspansjons porter. Pumpe: Eheim 1048 - for utvidelser av chipset/memory/chipset osv. Vanntank: vel, jeg tenkte bruke en Danger Den med t plugg istedet. Blokkene er dem jeg lurer mest på - i utgangspunktet tenkte jeg på en AC Cuplex Pro - på GPU blir det vel Swiftech MCW60 (takk for tipset) Målet er å kunne overklokke en del, men jeg er litt usikker på hvor mye mer jeg bør vannkjøle - hva er bling bling, hva er nødvendig? Lenke til kommentar
Karmic Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Nesten alle utenom deg mener nå at det går helt greit å blande Al og Cu så lenge man bruker noe som motvirker korrosjon...gir du deg aldri? 5994995[/snapback] Hmm, leste denne feil til å begynne med - tenkte det støttet teorien om at man ikke skal kombinere alu og cu - bør tenkes mer over med andre ord. Vet vi noe om hvorfor de lager så mange GPU kjølere i aluminium hvis det ikke skal kunne kombineres? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Har kjørt "kombinert" i årevis og ikke merket noe. Det eneste jeg har i vannet er litt frostveske. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Nesten alle utenom deg mener nå at det går helt greit å blande Al og Cu så lenge man bruker noe som motvirker korrosjon...gir du deg aldri? 5994995[/snapback] vel går du til xsforum så mener "alle" at alu + cu er fyfy! så "alle" er da ganske relativt! Lenke til kommentar
Karmic Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Nesten alle utenom deg mener nå at det går helt greit å blande Al og Cu så lenge man bruker noe som motvirker korrosjon...gir du deg aldri? 5994995[/snapback] vel går du til xsforum så mener "alle" at alu + cu er fyfy! så "alle" er da ganske relativt! 5995566[/snapback] Virker som det er bred uenighet om det her på forumet, men jeg fant denne siden som beskriver hele prosessen. Tror det greieste om man skal beholde radiatoren og pumpe osv når man senere oppgraderer er å holde seg til kobber. Selv om korrosjon/oksidering skjer veldig sakte.. ^^; Vi får se på sikt om jeg klarer la være med alu for det om da... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 finnes jo drøssevis av eksempler på korrodert alu pga kobber der ute, noe skjedde ganske fort også! så hvis man først skal bruke ett par tusen på vannkjøling så skjønner jeg ikke hvorfor man plutselig vil spare en 100lapp på en alu blokk istede for en god en av kobber! men for all del. kan sikkert gå fint i ett par år også! Lenke til kommentar
montyponty Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det går nok helt fint, kjører selv CPU blokk av kobber og GPU blokk av aluminium/kobber. Hvis blokken holder i 3år så er jeg fornøyd, for da skal alt byttes ut uansett. Men for all del, hvis man er så redd for dette så kjøp bare kobber! Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 offtopic: noen som har erfaring med denne blokken ? er dette av typen som korroderer over tid ? Og med det samme noen som har eller vet hvordan denne pumpen er ? støynivå om den er kraftig ? har en hydor seltz l30 pumpe nå og syns den bråker mye og er rimelig svak. Takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Til sist - finnes det stor forskjell på hvilken CPU blokk man velger? Hadde statt pris på tanker dere måtte ha om dette. 5992994[/snapback] En blokk til rundt 400kr burde gjøre susen hvis du er en veldig sær person som absolutt må ha det beste av alt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Ideelt sett skal du ikke blande metaller i vannkjølingen, da dette vil føre til korrosjon. Det er dog viktig å sette ting i perspektiv... I praksis vil korrosjonen selv over flere år være tilnærmet ubetydelig så lenge du bruker et anti-korrosjonsmiddel. Kobber og alu er forøvrig ikke den værste metallkombinasjonen du kan ha til å begynne med, så bare bruk noe anti-korrosjonsmiddel i blandingen din så går det helt fint. -Stigma Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hardware: AMD X2 2200+ 5995337[/snapback] Er jeg den eneste som ikke har hørt om den cpuen? Lenke til kommentar
montyponty Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hardware: AMD X2 2200+ 5995337[/snapback] Er jeg den eneste som ikke har hørt om den cpuen? 6004326[/snapback] Du måtte være vanskelig! Han bomma vel bare på fire tallet. Lenke til kommentar
Karmic Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Hardware: AMD X2 2200+ 5995337[/snapback] Er jeg den eneste som ikke har hørt om den cpuen? 6004326[/snapback] Bomma på fire tallet - 4200 selvfølgelig, default klokke frekvens er 2,2 ghz så derfor jeg rota antar jeg. ^^; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå