Gå til innhold

Raid 0 "striping" med 1 disk


Anbefalte innlegg

Er det mulig å kjøre Raid 0 med en enkelt disk? Trodde man måtta ha to eller fler jeg?

 

Ser nemlig på Dinside.no's test av Western Digital WD200JB (http://www.dinside.no/page/artf/32592.shtml?) at anmelderen skriver "Vi koblet disken til Raid-kontrolleren, og satte den opp som ”striping” med én disk. Det betyr at den står som en vanlig harddisk på et ATA-133 grensesnitt.".

 

Må jo være greit hvis det går, trenger nemlig en IDE-plass til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-02 10:34, skrev mammut:

Hvorfor i ******* kjøre raid med en disk..

Latterlig.

Raid 0 er til for og få fart og det får man ikke på 1 disk da..

Raid 0 skriver annenhvergang til disk 1-2.

Vet du hva raid er???????



 

Ikke så tøff nå da...

 

Ja, jeg vet hva godt hva RAID er, poenget mitt er at jeg trenger den ekstra ide-plassen, og den kunne blitt ledig hvis jeg fikk flyttet den ene disken over på raid-kontrolleren...

Lenke til kommentar

Poenget er at du kan bruke RAID kontrolleren (går ut fra at du har en integrert på hovedkortet) som en vanlig IDE kontroller også. Derfor kan du fint flytte flere IDE enheter til RAID kontrolleren uten å sette opp noe RAID. Hvordan du går fram avhenger om du har kontroller fra Promise eller Highpoint, men det står vel i manualen til hovedkortet eller en som kom i tillegg. Å sette opp en disk stripet er fullstendig idioti og vil isåfall si at du kaster bort halve disken (er ikke sikker på dette men ser for meg at det må bli sånn eller... idioti er det ihvertfall uansett)

Lenke til kommentar

Ja bruk raiden som en ekstra ide plass hvis du trenger den, det er ikke noe problem.

 

hvorfor er folk idioter når de benytter en ledig plass på raid kontrolleren med kun en disk ?

 

ehh !! på et slikt forum har vi nok mange umodne mennesker som ikke klarer seg godt ellers i sammfunnet, men for all del her kan man jo kjøre på uten og måtte svare for seg direkte.

Jeg regner med at de som hyler høyest her er de som ikke sier en dritt ellers i livet og ikke deltar stort i diskusjoner pga. ett eller annet psykisk problem.

Lenke til kommentar

Har du en Promise-kontroller (bla MSI hk) må du sette opp et array(!) med en disk i Raid0 for at det skal fungere. En Highpoint-kontroller (bla Abit hk) tar disken som en hvilken som helst annen IDE-kontroller. Noen hk har setting i BIOS for om kontrolleren skal være RAID eller feks ATA133.

 

Utrolig forøvrig at man klarer å få til en diskusjon med en såpass høy temperatur med et spørsmål om en IDE-kontroller... :smile:

 

Reidar

Lenke til kommentar

Vil bare gi min støtte til «ReidarS».

Har et MSI hovedkort med Promise-kontroller. For å kunne kjøre enkle disker på en av disse raid-kontrollerne, må jeg sette opp et array med Raid 0. Da funker disken som en selvstendig enhet med like god ytelse som om den skulle være koblet til IDE 1/2. Virker ikke logisk, men det er slik det er lagt opp. Hightpoint-kontrollere er "flinkere", og skjønner hele greia med en gang.

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar

Jepp... ReidarS har rett. Iallefall så lenge det gjelder Promise-kontrollere (på MSI). Mitt K7T 266 Pro2-RU, må sette opp enkelt-disker på IDE 3/4 som striped array.

 

Skal man f.eks. sette på 2 uavhengige disker, så må man koble til den første disken, boote, sette opp arrayet, slå av maskinen, sette på disk 2, boote, sette opp arrayet på disk 2, og så fortsette som vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...