Lurifaksen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Det tviler jeg sterkt på i PGR3 sitt tilfelle; utviklerne har nok heller spurt veldig pent om å få lov til å bruke de fleste firmalogoene nettopp fordi de passer inn i spillet. 5995351[/snapback] Så du mener det er helt naturlig at det er en plakat med "Fedex" i en sving, i stedet for at dette er et helt normalt gjerde, evt plakat med piler som vises veg? De fleste løpene foregår jo midt i en by, hvor det overhode ikke virker naturlig med så masse reklameplakater, selv om det er et bilrace. At det tilfeldigvis ligger en McDonalds i gaten er en annen ting, dersom det faktisk gjør det i virkeligheten også - men også i dette tilfellet vil jeg tro at de får betalt for å ta med denne - nettopp fordi de har muligheten for å få betalt for det. Vet ikke om du har spillt spillet, men jeg nekter å tro at utviklern ikke har fått betalt for om ikke all, i alle fall deler av reklamen som ligger i spillet. Hvorfor skulle de gi gratis reklame, når de kan tjene penger på det? Endret 27. april 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det handler også om produktgjenkjenning. De store selskapene bruker store penger for å gjøre ungdommer kjent med merkenavnet sitt for at de skal gå direkte til det når de blir voksne og dermed utgjør en kjøpesterk gruppe. Det handler om å bygge opp "varme følelser" rundt et merkenavn slik at man kan hindre at personen går til konkurrenten. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Et annet eksempel på produktplassering; i den nyeste SSX så hopper man over en ny Toyota i en av løypene, og Sam Fisher (sjefen over alle sjefer) spiser Airwaves-tyggis i en del cutscenes. EA har alltid vært litt frempå med slik reklame, og jeg tror de får subsidiert en del av utleggene som går med til utviklingen av spillet. Men vi som forbrukere tror jeg skal se langt etter å få billigere spill av den grunn. Jeg er derimot ikke negativt innstillt på dette, men den dagen spill får faste innlagte reklmepauser slutter jeg å spille. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg er derimot ikke negativt innstillt på dette, men den dagen spill får faste innlagte reklmepauser slutter jeg å spille. 5995883[/snapback] Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det tviler jeg sterkt på i PGR3 sitt tilfelle; utviklerne har nok heller spurt veldig pent om å få lov til å bruke de fleste firmalogoene nettopp fordi de passer inn i spillet. 5995351[/snapback] At det tilfeldigvis ligger en McDonalds i gaten er en annen ting, dersom det faktisk gjør det i virkeligheten også - men også i dette tilfellet vil jeg tro at de får betalt for å ta med denne - nettopp fordi de har muligheten for å få betalt for det. Vet ikke om du har spillt spillet, men jeg nekter å tro at utviklern ikke har fått betalt for om ikke all, i alle fall deler av reklamen som ligger i spillet. Hvorfor skulle de gi gratis reklame, når de kan tjene penger på det? 5995616[/snapback] Den McDonald'sen (regner med du mener den i Las Vegas) er en naturlig del av The Strip, så det hadde sett dumt ut om de hadde fjernet den - de prøver jo tross alt å skape noenlunde virkelighetstro kopier av de fire metropolene her. Vet ikke om de har fått penger for det, men ser ikke problemet dersom de faktisk gjorde det, siden de nok hadde tatt den med uansett. Ellers er jeg enig med deg dark by design: logoer og andre reklamer er greit i selve spillet, til nøds på loading-skjermene, men faste reklamepauser bør være det samme som gratis spill. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Det tviler jeg sterkt på i PGR3 sitt tilfelle; utviklerne har nok heller spurt veldig pent om å få lov til å bruke de fleste firmalogoene nettopp fordi de passer inn i spillet. 5995351[/snapback] Så du mener det er helt naturlig at det er en plakat med "Fedex" i en sving, i stedet for at dette er et helt normalt gjerde, evt plakat med piler som vises veg? De fleste løpene foregår jo midt i en by, hvor det overhode ikke virker naturlig med så masse reklameplakater, selv om det er et bilrace. At det tilfeldigvis ligger en McDonalds i gaten er en annen ting, dersom det faktisk gjør det i virkeligheten også - men også i dette tilfellet vil jeg tro at de får betalt for å ta med denne - nettopp fordi de har muligheten for å få betalt for det. Vet ikke om du har spillt spillet, men jeg nekter å tro at utviklern ikke har fått betalt for om ikke all, i alle fall deler av reklamen som ligger i spillet. Hvorfor skulle de gi gratis reklame, når de kan tjene penger på det? 5995616[/snapback] Noe av reklamen har de kanskje fått betalt for, men inntekter fra produktplassering i spill i dag utgjør ikke mer enn 5-10% av produksjonskostnadene, og da snakker vi om produkter med tung produktplassering. Du skriver som om du vet at reklamebransjen har kastet seg over spillmarkedet og vil betale tonnevis med penger for å plassere produktene sine i spill. Dette stemmer ikke. Saken er nemlig den at reklamebransjen er ekstremt opptatt av å måle effekten av reklamene de betaler for. En TV-reklame gir tilbake statistikk, så de kan få et tilnærmet nøyaktig tall på hvor mange som så reklamen, hvilket kjønn, alder, osv. Samme med produktplassering i kinofilmer eller på radio. For spill eksisterer ikke det samme tilbakemeldingsgrunnlaget, derfor er reklamebransjen skeptisk til å åpne pengesekken fordi de vet ikke hvor mange som faktisk ser reklamen, hvor lenge de ser den, hvilken aldersgruppe de er, osv. Enkelte firmaer jobber nå med å implementere programvare i spill som skal spore nettopp denne tilbakemeldingen. Et Tony Hawk-spill på PC i USA gjorde nettopp dette, det lagret data hver gang spilleren hadde et reklameskilt i synsfeltet, vinkelen og avstanden til reklamen og hvor lenge spilleren var eksponert for reklamen. Denne statistikken ble så sendt inn skjult via internett til reklamefirmaet, slik at de kunne se nøyaktig effekten av reklamen. Andre firmaer, som Massive f.eks., jobber direkte mot reklamebransjen og spillbransjen med å implementere utskiftbare reklamer i spill. Dette betyr at reklameskiltene i et fremtidig bilspill solgt i Norge blir lokalisert til Norge og reklamene vil være for norske produkter, mens det samme spillet i Tyskland vil ha helt andre reklameplakater. Massive samarbeidere med veldig mange spillutgivere, og står blant annet bak reklamene i Anarchy Online, som gjorde hovedspillet gratis å spille. Det er en forrykende utvikling når det gjelder produktplassering og reklamer i spill, og jeg har selv skrevet ganske mange reportasjer og gjort en del intervjuer om dette. Det virker på meg som at de fleste spillutviklere og utgivere er veldig bevist på å velge produkter som passer inn i spillet, og vi får neppe se tilstander som i den amerikanske TV-bransjen, der annonsørene har all makt. Endret 27. april 2006 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Toset Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Reklame i spill gjør absolutt ingenting sålenge den ikke skaper en distraksjon fra spiller eller stopper opp spillopplevelsen. Ønsker heller ikke noe reklameskjermer på loadingskjermer eller noe slikt. At en hovedperson må drikke noe, og dermed tar seg en Pepsi/Cola/whatever gjør meg fint lite, men om man stopper opp, helten sier "Wow, thats good Pepsi" ellerno, då begynner det å bli for mye. Er mye samme som filmer. Med en gang de aktivt reklamerer for et produkt (les: Puma skoene i The Island, skoene i I, Robot og lignende), DA har det gått for langt. Mister totalt respekten for filmen/spillet, og for meg ødelegger det mye av opplevelsen. Men som sagt, om helten tilfeldigvis kjører en BMW, har en Rolex klokke, RayBan solbriller eller ka som helst gjør meg absolutt ingenting. Det er først når han skryter av dem eller har lange scener hvor produktet blir exponert at det blir et problem Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/spillmagasine...ticle614835.ece Artikkel fra Spillmagasinet med tittel "Mer reklame - like dyre spill". Interessant å lese. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) At det tilfeldigvis ligger en McDonalds i gaten er en annen ting, dersom det faktisk gjør det i virkeligheten også - men også i dette tilfellet vil jeg tro at de får betalt for å ta med denne - nettopp fordi de har muligheten for å få betalt for det. 5995616[/snapback] Nå er jo detaljgraden i PGR3 ekstremt høy; alle som har vært i f.eks. London eller Las Vegas kjenner seg jo umiddelbart igjen selv i relativt små detaljer som fontener eller spesielle butikker. Utviklerne har vel tatt titusener av bilder fra hver eneste by nettopp for å få det så likt som mulig, så å fjerne noe fordi de 'ikke vil betale for å være med' er selvfølgelig helt uaktuelt og mye ekstrajobb siden de må sette inn noe annet som passer der. Reklame i spill er helt klart en bransje i kraftig vekst, men før man får konkret tilbakemelding (gjerne over internett) fra spill på hvor ofte en reklame er vist (og mulighet til å aktivt bytte ut reklamene ut i fra region/målgruppe) så kommer det neppe til å ta helt av. Som det nevnes lenger opp så er profesjonelle reklamekjøpere ekstremt opptatt av hva de får for pengene; å få eksponert firmanavnet sitt for 100.000 spillere av PGR i en brøkdel av et sekund i et billøp (veldig få som spiller ser jo faktisk på omgivelsene når de spiller...) er neppe verdt mange kronene. Hvis reklamen derimot hadde vært på en loading-skjerm som er der i 10-15 sekunder hver gang spillet starter hadde det vært en helt annen sak. Jeg tror de som har størst reklameverdi å hente i PGR er de små bilprodusentene som lar utviklerne bruke bilene gratis istedet for å kreve betalt (slik Ferrari/Lambo etc.) gjør. Det er jo også indirekte å kjøpe seg reklame; altså å la være å ta betalt for at de skal få lov til å bruke bilen i spillet. Tenk så kult for en liten bilprodusent å ha replays fra PGR3 gående på storskjerm med SIN egen bil i bakgrunnen på messer og ustillinger f.eks. Og det uten at det har kostet dem en krone Endret 27. april 2006 av Doogle Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) At det tilfeldigvis ligger en McDonalds i gaten er en annen ting, dersom det faktisk gjør det i virkeligheten også - men også i dette tilfellet vil jeg tro at de får betalt for å ta med denne - nettopp fordi de har muligheten for å få betalt for det. 5995616[/snapback] Nå er jo detaljgraden i PGR3 ekstremt høy; alle som har vært i f.eks. London eller Las Vegas kjenner seg jo umiddelbart igjen selv i relativt små detaljer som fontener eller spesielle butikker. Utviklerne har vel tatt titusener av bilder fra hver eneste by nettopp for å få det så likt som mulig, så å fjerne noe fordi de 'ikke vil betale for å være med' er selvfølgelig helt uaktuelt og mye ekstrajobb siden de må sette inn noe annet som passer der. 5997005[/snapback] Ja, det er jo derfor jeg skriver at det er en annen ting når de tar med mcdonalds, fordi den er der i virkeligheten. Men dan jo hvis de vil i stedet for å bruke mcdonalds logoen skrive "burger shop". Før i tiden ble jo ting gjort på den måten, for å ikke gi gratis reklame... Er det noen som vet årsaken til at f.eks. Porche ikke brukes i dette spillet? Er det porche som nekter å la de bruke det, eller er det f.eks PGR3 som krevde penger for å bruke det? Endret 27. april 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Er det noen som vet årsaken til at f.eks. Porche ikke brukes i dette spillet? Er det porche som nekter å la de bruke det, eller er det f.eks PGR3 som krevde penger for å bruke det? 5998975[/snapback] Det er vel som de fleste litt kjente bilmerker i spill; man får ikke lov til å bruke det uten å betale bilprodusenten for det. Et godt eksempel når det gjelder rettigheter til biler i spill er jo f.eks. at det ikke finnes en eneste Ferrari eller Lamborghini i GT4. Ikke Porsche heller for den saks skyld (men ifm Porsche så har de jo tatt samme 'snarvei' som PGR og brukt de ombygde RUF-Porschene istedet). Men til gjengjeld så har de jo tatt med over 30 ulike Skyliner med relativt små forskjeller seg i mellom bare for å dra opp antall biler totalt... Latterlig. Men nok om GT4 sitt 'kunstig' høye antall biler Ellers så er det jo bilprodusentene som er de største 'bremsene' når det gjelder skikkelig realisme i forbindelse med kræsj/skader i bilspill - de vil jo ikke at bilene deres skal avbildes som flatklemte vrak f.eks. derfor blir ofte skadene i bilspill relativt kosmetiske og 'ufarlige' dessverre og med unntak av enkelte rallyspill så tillates det vel aldri at modeller basert på ordentlige biler ruller rundt. Noe som i sin tid gjør at folk syter og klager over manglende realisme og dårlig fysikk uten å vite hvorfor det faktisk er sånn. Endret 27. april 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Mala Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Viktig med "kunstig" antall bilder veit du, flott å reklamere for bakpå coveret Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 For spill eksisterer ikke det samme tilbakemeldingsgrunnlaget, derfor er reklamebransjen skeptisk til å åpne pengesekken fordi de vet ikke hvor mange som faktisk ser reklamen, hvor lenge de ser den, hvilken aldersgruppe de er, osv. Enkelte firmaer jobber nå med å implementere programvare i spill som skal spore nettopp denne tilbakemeldingen. Et Tony Hawk-spill på PC i USA gjorde nettopp dette, det lagret data hver gang spilleren hadde et reklameskilt i synsfeltet, vinkelen og avstanden til reklamen og hvor lenge spilleren var eksponert for reklamen. Denne statistikken ble så sendt inn skjult via internett til reklamefirmaet, slik at de kunne se nøyaktig effekten av reklamen. 5996883[/snapback] Det blir jo spyware det. Og jeg har utrolig vanskelig for å kunne tro at det der er lov. Og hva med de som spiller på maskiner uten nett-tilgang?Jeg vet ikke, så jeg spekulerer bare. Men har du noen kilder på akuratt det der? Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det blir jo spyware det. Og jeg har utrolig vanskelig for å kunne tro at det der er lov. Og hva med de som spiller på maskiner uten nett-tilgang? http://www.pgnx.net/news.php?page=full&id=6674 Det ble jo ikke gjort skjult, men et utvalg spillere fikk spillet med tilbakemeldingsprogrammet. Men vet ikke så mye om lovligheten med å skjule denne type programmer i spill. Er det ikke bare å flette inn er avsnitt om programmet i den 50 sider lange lisensavtalen man må være enig i før man får installere spillet? Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Såklart, hvis det står forklart i lisensavtalen at det vil bli sendt ut informasjon bla bla bla, og du godkjenner det, har jo utviklerne sitt på det rene.. Men jeg tviler fortsatt på at slikt er lov. Spesielt her i Norge. Data-tilsynet hadde fått høggas aldeles. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvis dette gjør billigere, så greit nok. Men hvis de skal drive og spionere på meg, så blir det nok fikling med spillene fra min side. Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Er det ikke bare å flette inn er avsnitt om programmet i den 50 sider lange lisensavtalen man må være enig i før man får installere spillet? 6002838[/snapback] Såvidt jeg har forstått har ikke slike lisensavtaler noen juridisk verdi i Norge. Hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte dette. Uansett er det etter min mening sterkt forkastelig om det står i lisensavtalen eller ikke. For det første betaler jeg ikke i dyre dommer for å lese mangfoldige sider med lisensavtaler. For det andre har ikke programvare som ikke behøves av spillet noe å gjøre på en installasjonscd/-dvd. Ellers må man begynne å opplyse tydelig hva som blir installert, FØR man kjøper spillet, slik det kreves av f.eks. matvarer (ingredienser). Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Får da være grenser til "beskyttelse" da. Dataene det er snakk om er jo overhode ikke private i det hele tatt. Til opplysning blir det sendt mer private opplysninger til hver eneste nettside du besøker. Er derimot noe annet dersom dataene som blir sendt er knyttet til profilen din, men slik jeg forstod er det kun info om hvilke reklamer som blir vist, og hvor lenge og slikt som blir sendt. Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Får da være grenser til "beskyttelse" da. Dataene det er snakk om er jo overhode ikke private i det hele tatt. Til opplysning blir det sendt mer private opplysninger til hver eneste nettside du besøker. Er derimot noe annet dersom dataene som blir sendt er knyttet til profilen din, men slik jeg forstod er det kun info om hvilke reklamer som blir vist, og hvor lenge og slikt som blir sendt. 6011669[/snapback] Min kommentar var rettet mot dette fenomenet generelt, ikke noe spesielt tilfelle. Hvilke data det måtte være snakk om er vanskelig å kontrollere. Når man først godtar at en utvikler kan legge inn programvare med en slik funksjon er det lett for at dette blir misbrukt. At andre typer programvare henter informasjon er overhodet ikke noe argument for at det skal aksepteres. Det er ille nok som det er, om ikke man skal akseptere egen programvare spesielt utviklet for det. Når det gjelder det tilfellet som ble tatt opp her, er det litt annerledes, ettersom dette visstnok kun gjaldt et utvalg personer som også var inneforstått med dette på forhånd. Det blir en helt annen sak enn om man påtvinger alle brukerene dette, eller legger det inn uten at brukeren vet om det. Det er da det blir et problem. Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg følte meg litt "ripped off" etter å ha betalt 600kr for et spill som er proppet til randen med reklame (PGR3). Helt greit med reklame, men forutsetning er jo selvfølgelig at prisen blir betydlig redusert. 5994030[/snapback] Da er du rimlig prippen, jeg har aldri lagt merke til reklamene engang. Det betyr jo bare at den er fint implentert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå