Volvomann Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei. Jeg er ny bruker i diskusjonsforum no. Jeg har lest denne strengen med stor interesse og tillater meg å komme med hvordan jeg oppfatter problemstillingen på luft/bensin-blandingsforhold 14,7:1 i en bensinmotor. La oss si at jeg ønsker å vite nøyaktig luftmengde/bensinmengde i en sylinder i en firesylindret 2,5 liters sugemotor? Jeg ville da gjort følgende: 2,5 liters totalt sylindervolum tilsvarer 2500 ccm, og jeg ønsker å vite volumet av en sylinder - da innsugningstakten fyller en sylinder av gangen. Jeg må da dele 2500 med 4 og får ut: 625 ccm pr. sylinder, noe som tilsvarer 0,625 l eller 625 ml volum pr. sylinder. Denne ene sylinderen skal fylles med: 14,7 deler luft og 1 del bensin - noe som tilsammen fyller sylinderen med 15,7 delenheter luft/bensin. Dette er blandingen luft/bensin som skal komprimeres og forbrennes. Derfor: for å finne sylinderens bensinandel (1 delenhet) tar en 625 ml og dividerer (deler) på 15,7 og kommer ut med svar = 39,81 ml (bensin). For å finne sylinderens 14,7 delenheter luft tar en 39,81 ml og multipliserer (ganger) med 14,7 og kommer ut med svar = 585,19 ml luft (14,7 delenheter). Kontrollregning gir: 585,19 ml+39,81 ml = 625 ml. Motorens ene sylinder er i sin innsugningstakt fylt med 14,7 delenheter luft og 1 delenhet bensin. Vi kan nå la motoren komprimere og forbrenne luft/besin-blandingen og bilen fyker i veg i takt med bruk av gassfoten. Med vennlig hilsen Volvomann Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Lambda 1 forteller masseforholdet mellom luft og bensin, ikke volumforholdet. Altså går det ved lambda 1 14,7kg luft pr. kg bensin. Man kan selvfølgelig regne ut volumforholdet også, men da må man ta luftens og bensinens tetthet med i betraktningen. Tettheten varierer betraktelig med temperatur og trykk, noe massen ikke gjør, altså er det ikke et nevneverdig tema. Dette har vel forøvrig vært nevnt tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå