Gå til innhold

Unormal høy temperatur på ADM 3700+

ArchW

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte for en liten stund tilbake en AMD 3700+ med et MSI K8N Neo2 FX med boxed vifte. Siden dag 1 har temperaturen vært unormal høy. Har sjekket Vcore og alt det der og kan ikke se at det er noe som ikke stemmer.. Demonterte deretter selve viften og byttet det medfølgende underlaget med vanlig kjølepasta i håp om at det ville bli bedre.

Temperaturen har ikke forandret seg noe spesielt. Ligger rundt 45 grader og bortimot 60+ under mer krevende ting som feks spill.

Kjenner endel andre som har lignende typer som alle mener 30-35 grader idle er det normale. Hva kan være feil? Kan det være viften som har fått en aldri så liten feilkonstruksjon? Kan det være prosessoren som skyldes dette?

Det er 2 andre pc'er i rommet, men romtemperaturen er ikke så veldig mye høyere enn normalt og kabinettet er et stort Lian li med mange vifter. Har tidligere kjørt et 478 system på 30 grader så er neppe her problemet ligger.

Denne temperaturen gir ikke noe merkverdig nedsettelse i ytelse, men jeg vil tro at på sikt så vil den slites mer på såpass høy temperatur. Dessuten vil jeg neppe kunne klokke den noe spesielt og samtidig forvente noe stabilitet.

Lurer også litt på om jeg kansje skal melde den inn defekt og få en ny. Vil nok lønne seg på sikt, selv om det er en bitter ventetid. (Burde vel gå greit å få en ny i retur?)

Hvis det bare er viften som har en svakhet, vil vel kansje en ny vifte være det enkleste, hva tror dere?

Legger ved screenshot av speedfan

post-33391-1146069960_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er jo at hovedkortet måler feil, og viser feil temperatur. Her så stod det at temperaturen lå på 50 grader celsius før, men så skjedde det merkelige at jeg refresha biosen på hovedkortet, og prosessoren ble 20 grader kaldere, eller rettere sagt, temperaturen viser det.

Lenke til kommentar

Høres ut som en mulighet, selv om jeg stiller meg litt tvilende..

Om jeg bencher prosessoren med en eller annen stressapplikasjon så burde ytelsen i prosent være ca samme på uansett punkt om BIOS måler feil mens om ytelse synker proposjonelt med last er vel dette ett tegn på reell overoppheting og ikke bare feilmåling?

Er vel neppe skadelig å oppdatere BIOS heller, men er litt stress.. ;-)

edit

Hvordan CPU/HK har du foressten?

Endret av Nunya
Lenke til kommentar

JEg har Abit NF8 med amd64 3200+ newcastle. De nye hovedkortene nå til dags kan jo flashe bios i windows da. Uansett så er det ikke helt unormalt at prosessoren går opp 10-15 grader ved jobbing. JEg har forøvrig vannkjøling, og temperaturen holdes derfor stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...