Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min bror reiser hjem (på business faktisk :p ) hver sjette uke omtrent. Han er sendt til utlandet fordi han har umoden og har en sykdom som gir lærevansker. Etter tre-fire år på norsk skole gav man opp, og fant spesialskole for hans vansker. Mamma kjørte på mot skolen i Norge, offentlig faktisk, og krevde assistent ol til ham. Skolen kunne ikke utenvidre fikse assisten, men en "anonym donasjon" til skolen på omkring 80 000 - det de mente en assistent ville koster, kunne endre saken.

 

Neida, alle har like gode vilkår i Norge!

6180607[/snapback]

 

Hver 6 uke er ekstremt sjeldent. Jeg er 20 år, og når det har gått så lang tid siden sist jeg var hjemme blir jeg utrolig nedfor. For en byrde å lesse på en liten gutt

Lenke til kommentar
Ellers kan jeg ikke forstå at det skal være noe som helst skille, da alle har like muligheter og alle kan tilegne seg samme kunnskap.

6180545[/snapback]

Min bror er ti år og sendt på utenlandske kostskole. For det første lærer han engelsk, for det andre bruker denne skolen andre læreplaner og har flere undervisningstimer enn norsk skole. Har alle mulighet til å sende barna på utenlandske privatskoler? Har alenemoren som vakser på skolen råd til det?

 

Svaret sier seg selv, hele årslønnen hennes etter skatt ville gått med til dette.

 

Har man penger, kan man dessuten kjøpe seg ut av sykehuskøer ol. God økonomi medfører ofte flere feriereiser, og da tenker jeg ikke nødvendigvis på chartertur til Grand Canaria - men "almenndannende" reiser til f.eks Roma. Det er ikke alle i Norge som har råd til å svippe ned til Roma en tur.

 

I det hele tatt, det er forskjell på folk, ikke bare "folk" og "uteliggere".

 

EDIT: Men forskjellen er mindre enn i mange andre land, noe jeg tror er en smule negativt.

6180565[/snapback]

 

Hvis alenemora som vasker skolen skaffer seg en bedre betalt jobb, noe hun selvfølgelig har mulighet til, forsvinner jo dette økonomiske skillet du snakker om.

 

Det du kaller "klasseskille", er egentlig forskjellen på folk som gidder/vil ha godt betalte jobber, og folk som ikke synes dette er viktig for å føre et godt liv.

Lenke til kommentar
Jeg bor i Bergen nå, hun bor i Trondheim.

6180595[/snapback]

Ah, trodde du var vaskeekte trønder jeg ^^

 

Hva skal du utdanne deg som i Trondheim da?

6180610[/snapback]

Fysj, nei. Trønder er jeg ikke :wee:

 

Jeg skal ta psykologi på NTNU, men jeg har ikke tenkt å fortsette med det. Akkurat nå er jeg usikker på hva jeg gjør videre, jeg vet bare at jeg vil ta et år i Trondheim med et fag jeg interesserer meg for og en jente som er helt ålreit.

Lenke til kommentar
Hvis alenemora som vasker skolen skaffer seg en bedre betalt jobb, noe hun selvfølgelig har mulighet til, forsvinner jo dette økonomiske skillet du snakker om.

 

Det du kaller "klasseskille", er egentlig forskjellen på folk som gidder/vil ha godt betalte jobber, og folk som ikke synes dette er viktig for å føre et godt liv.

6180616[/snapback]

Er du klar over hva en skoleplass som den jeg snakker om koster i året? Og at reiser hver sjette måned heller ikke er gratis? Alenemoren som vasker blir pent nødt til å doble inntekten sin - minst - for å greie noe sånt.

 

EDIT(Og han lillebroren min klare å prestere å si at JEG var dyr i drift...)

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Min bror reiser hjem (på business faktisk :p ) hver sjette uke omtrent. Han er sendt til utlandet fordi han har umoden og har en sykdom som gir lærevansker. Etter tre-fire år på norsk skole gav man opp, og fant spesialskole for hans vansker. Mamma kjørte på mot skolen i Norge, offentlig faktisk, og krevde assistent ol til ham. Skolen kunne ikke utenvidre fikse assisten, men en "anonym donasjon" til skolen på omkring 80 000 - det de mente en assistent ville koster, kunne endre saken.

 

Neida, alle har like gode vilkår i Norge!

6180607[/snapback]

Jeg hadde ikke brydd meg om at jeg fikk dårlig utdanning, jeg hadde prioritert famile foran skole på den alderen. Hadde det vært snakk om 13-14 år så hadde det vært greit :)

 

Alle har jo like villkår, det er bare ikke alle som klarer og utnytte seg av det :)

 

Broren din f.eks. han hadde jo muligheten til å gå på skolen, men han klarte ikke det grunnet en sykdom.

Lenke til kommentar

Hvis alenemora som vasker skolen skaffer seg en bedre betalt jobb, noe hun selvfølgelig har mulighet til, forsvinner jo dette økonomiske skillet du snakker om.

 

Det du kaller "klasseskille", er egentlig forskjellen på folk som gidder/vil ha godt betalte jobber, og folk som ikke synes dette er viktig for å føre et godt liv.

6180616[/snapback]

 

Jeg orker ikke skaffe meg en stor karriere, fordi jeg mye heller vil være en god mor for mine eventuelle barn senere.

 

Offeret jeg gjør for dette er selvsagt noe mindre penger enn om jeg eventuelt ble sjef og måtte jobbe lange og sene kvelder.

Lenke til kommentar
Hvis alenemora som vasker skolen skaffer seg en bedre betalt jobb, noe hun selvfølgelig har mulighet til, forsvinner jo dette økonomiske skillet du snakker om.

 

Det du kaller "klasseskille", er egentlig forskjellen på folk som gidder/vil ha godt betalte jobber, og folk som ikke synes dette er viktig for å føre et godt liv.

6180616[/snapback]

Er du klar over hva en skoleplass som den jeg snakker om koster i året? Og at reiser hver sjette måned heller ikke er gratis? Alenemoren som vasker blir pent nødt til å doble inntekten sin - minst - for å greie noe sånt.

 

EDIT(Og han lillebroren min klare å prestere å si at JEG var dyr i drift...)

6180626[/snapback]

 

Ja, å bo på en skole i utlandet uten å omtrent se familien er nøyaktig det en 10-åring med lærevansker trenger.

 

Skulle den offentlige skolen hadd en heltids-assistent per elev hadde det blitt grusomt dyrt.

Lenke til kommentar
Broren din f.eks. han hadde jo muligheten til å gå på skolen, men han klarte ikke det grunnet en sykdom.

6180628[/snapback]

Klarte den ikke? Han klarte den for all del, men han hadde ikke nok faglig utbytte av det. Mamma kjørte på og krevde ekstra timer med spesiallærere og tok ham ut til privat logoped til tider. Phillip slet aldri så ille at han ikke klarte seg, men han hadde lite utbytte av skolen her i Norge, som ingen klarte å tilpasse ham. Og norsk skole skryter av "tilpasset undervisning". Hoho!

Lenke til kommentar
Ja, å bo på en skole i utlandet uten å omtrent se familien er nøyaktig det en 10-åring med lærevansker trenger. 

 

Skulle den offentlige skolen hadd en heltids-assistent per elev hadde det blitt grusomt dyrt.

6180635[/snapback]

Lillebrors overordnede diagnose er autisme. Nå er det bare en lett form, takk Gud, men alle norske skoleelever er, heldigvis, ikke autister, og har dermed ikke behov for f.eks. assistenter.

Lenke til kommentar
Fysj, nei. Trønder er jeg ikke :wee:

 

Jeg skal ta psykologi på NTNU, men jeg har ikke tenkt å fortsette med det. Akkurat nå er jeg usikker på hva jeg gjør videre, jeg vet bare at jeg vil ta et år i Trondheim med et fag jeg interesserer meg for og en jente som er helt ålreit.

6180617[/snapback]

Psykolog? Høres ikke så gøy ut :p

 

Til Trondheim skal jeg og, om et par år. Først GK (kanskje i utlandet, England), så VK1 og VK2 i Trondheim eller Tromsø ;)

 

 

Vel, strengt gjorde det vel ikke det, da. :p

Tatsuya Ishida er japaner, da. Han tegner Sinfest, en heller morsom tegneserie.

6180619[/snapback]

Nesten hans navn veffal ^^

 

Åh, jeg elsker Sinfest! Du har vel tilfeldigvis ikke lagret alle stripene og kan sende de i en zip til meg :innocent:

 

_______

 

Stor karriere er nedprioritert hos meg og, jeg vil mye heller være en god far, enn en som er borte mesteparten av tiden og ikke får se barna sine vokse opp :no:

Lenke til kommentar
Ja, å bo på en skole i utlandet uten å omtrent se familien er nøyaktig det en 10-åring med lærevansker trenger. 

 

Skulle den offentlige skolen hadd en heltids-assistent per elev hadde det blitt grusomt dyrt.

6180635[/snapback]

Lillebrors overordnede diagnose er autisme. Nå er det bare en lett form, takk Gud, men alle norske skoleelever er, heldigvis, ikke autister, og har dermed ikke behov for f.eks. assistenter.

6180644[/snapback]

Er det der du har det fra? Livet er da det man gjør det til. Med eller uten penger. Kan da fint leve et flotters liv uten den jævla fine bilen til 6 millioner . Jau. Bare jeg kommer meg på Stoneskonsert jeg så er alt bankers.

Lenke til kommentar
Hvis alenemora som vasker skolen skaffer seg en bedre betalt jobb, noe hun selvfølgelig har mulighet til, forsvinner jo dette økonomiske skillet du snakker om.

 

Det du kaller "klasseskille", er egentlig forskjellen på folk som gidder/vil ha godt betalte jobber, og folk som ikke synes dette er viktig for å føre et godt liv.

6180616[/snapback]

Er du klar over hva en skoleplass som den jeg snakker om koster i året? Og at reiser hver sjette måned heller ikke er gratis? Alenemoren som vasker blir pent nødt til å doble inntekten sin - minst - for å greie noe sånt.

 

EDIT(Og han lillebroren min klare å prestere å si at JEG var dyr i drift...)

6180626[/snapback]

 

Om vaskedama vil, kan hun doble inntekten sin. Dette er igjen avhengig av hvordan hun velger å leve, ikke hvilken klasse hun tilhører. Skoleplassen broren din har i utlandet, gjør ikke at du tilhører norges overklasse. Personlig synes jeg sånne som deg burde ha blitt sendt til svalbard eller lignende, uten visa kort og overbeskyttende mødre.

 

Folk som faktisk jobber hardt for å leve et godt liv, har mer i "overklassen" å gjøre enn det du noen gang kommer til å ha.

Lenke til kommentar
Ja, å bo på en skole i utlandet uten å omtrent se familien er nøyaktig det en 10-åring med lærevansker trenger. 

 

Skulle den offentlige skolen hadd en heltids-assistent per elev hadde det blitt grusomt dyrt.

6180635[/snapback]

Lillebrors overordnede diagnose er autisme. Nå er det bare en lett form, takk Gud, men alle norske skoleelever er, heldigvis, ikke autister, og har dermed ikke behov for f.eks. assistenter.

6180644[/snapback]

Nei...alle er nok ikke autister ^^

 

Men, det er mange elever som har ADHD, er rullestolbrukere osv. og trenger ekstra hjelp.

Lenke til kommentar
Er det der du har det fra? Livet er da det man gjør det til. Med eller uten penger. Kan da fint leve et flotters liv uten den jævla fine bilen til 6 millioner . Jau. Bare jeg kommer meg på Stoneskonsert jeg så er alt bankers.

6180647[/snapback]

Apropos den har vi nok et klasseskille; Amex's kunder med pene farver på kortene sine ble jo tilbudt billetter, lenge etter at billettsalget var slutt og til en mer "koselig" pris enn hva de går på svartebørs.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...