Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]

b-real

Anbefalte innlegg

Heldigvis har jeg fritak fra det ekle målet. Men eg er ikkje den verste i nynorsk i klassen. :)

6129266[/snapback]

Hvordan klarte du å bli fritatt ?? Kostet det mye force ? :p

6129274[/snapback]

Er faktisk slik at det er læreren som bestemmer om du blir fritatt.

Eksempel:

En kamerat, en fyr som har foreldre som er født og oppvokst i Pakistan, han ble født etter at de kom til Norge. Han spurte læreren vår (en skikkelig kjip ei, som mislikte ham) om fritak, men det var det ikke snakk om.

Han snakker flytende norsk, engelsk og urdu, samt at han leser arabisk (selvsagt).

Ei som også går i klassen min, er halvt Chilensk, og fikk fritak. Hun snakker spansk bra, men ikke i nærheten av pakistaneren.

Merkelig sak, men du trenger uansett ikke være utlending for fritak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MagnusW: Kanskje ikkje så vanskeleg som du trudde, men skrivinga er likavell ikkje på topp. ;)

Edit: ikkje på topp hos meg heller nei.

6129248[/snapback]

På hvilken måte er den ikkje på topp? Merkar du at eg ikkje eigentlig skriver nynorsk?

Lenke til kommentar
Noen som har noen innspill med tanke på hva som er lurt å skrive på det stemplede arket til eksamen?

Kom opp i engelsk. Gramatikken sitter temmelig godt fra før.

6129209[/snapback]

Tanker og føelser du får av å lese tekstene. Er det bilde i heftet skriver du ned og tanker rundt det og analyserer det litt i hodet ditt (er veldig ofte man skal analysere et bilde), men bare i stikkordsform, eller enkle setninger som er fine å ha med. Hvis du skriver inn lengre avsnitt og tekster på notatarket og skriver det samme inn på en av oppgavene i eksamen får du trekk for det.

I dont think you are any better on that than him, learn to write norwegian first.

6129055[/snapback]

Ikke noe skoleeksempel du kommer med der heller. :p

6129244[/snapback]

No, it was maybe understandabal but maybe not so well performed like they said... or something like that.
Lenke til kommentar
Noen som har noen innspill med tanke på hva som er lurt å skrive på det stemplede arket til eksamen?

6129209[/snapback]

Tja, kanskje noen stikkord til ulike vinklinger på temaet Colours? Husk at du ikke kan skrive sammenhengende, men det er nok ganske nyttig å skrive ned stikkord til hva du bør ha med, det verste som er er å stå fast i midten av en stil.

Hender at jeg stopper, men oftest kommer jeg på en smart løsning, det er greit å ha fantasien i orden :wee:

(Ang. det med "gammel" og "ny" nynorsk, om du ser i en Donald-tegneserie, den med firkanteggene, ser du hva jeg mener med "gammel" nynorsk. Mye mer dialektpreget)

6129251[/snapback]

Colour? Snakker vi 10klasse eller GK?

Lenke til kommentar

6129209[/snapback]

Tja, kanskje noen stikkord til ulike vinklinger på temaet Colours? Husk at du ikke kan skrive sammenhengende, men det er nok ganske nyttig å skrive ned stikkord til hva du bør ha med, det verste som er er å stå fast i midten av en stil.

Hender at jeg stopper, men oftest kommer jeg på en smart løsning, det er greit å ha fantasien i orden :wee:

(Ang. det med "gammel" og "ny" nynorsk, om du ser i en Donald-tegneserie, den med firkanteggene, ser du hva jeg mener med "gammel" nynorsk. Mye mer dialektpreget)

6129251[/snapback]

6129310[/snapback]

Her snakker vi tiende klasse.

Lenke til kommentar
Noen som har roen på 'who/whom'-regelen?

6129291[/snapback]

"Metallica - For whom the bell tolls" :p

Hjelper faktisk endel med "Rammstein - Du hast" i tysken også, blir liksom minnet på regla.

MagnusW: Akkurat som i engelsken, tror jeg de vurderer om språket er bygget opp som det skal i nynorsk.

Og jeg venter på at Lordi skal spille på Eurovision. Kjeder meg litt, sitter på en Pentium 3 i kjelleren, verste mottaksforholdene for trådløst nett.

Moff: Javel, javel, jeg bør kanskje skifte tilbake, du er den andre som har klaget på det :p

Skal finne den i avatar-tråden nå.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
I dont think you are any better on that than him, learn to write norwegian first.

6129055[/snapback]

Ikke noe skoleeksempel du kommer med der heller. :p

6129244[/snapback]

Blir vel:

I don't think your any better than him, learn how to write norwegian first ;)

Lenke til kommentar

6129209[/snapback]

6129251[/snapback]

6129310[/snapback]

Har dere også fått tema Colour? :p

Fetteren min hadde også fått det tema, og det er jo latterlig! Tror temaet i muntleg var Future :p

Lenke til kommentar
I don't think that you are any better than him, I think you should learn to write Norwegian first.

*pirkepirke på setningsoppbyggelsen* :p

6129345[/snapback]

Blir vel mer rett det ja :p

Må trene litt mer ;)

_______

Finnes Tellus 9 (NaMi) på internett?

Lite sannsynlig men skitt au :p

Skarstad: Joda, skal prate om skole helt til du hjelper meg med NaMi leksa :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer