Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må virkelig psyke meg opp til en helg hjemme igjen, eneste jeg har av datamaskin jeg kan sitte i fred og ro på der er en laptop fra steinalderen  :hrm:

6915156[/snapback]

Det hørtes jo gøy ut :p

6915167[/snapback]

Hysterisk.

Hva skal jeg gjøre om jeg blir fylt av en ustoppelig trang til å redigere film? :cry:

6915171[/snapback]

Du kan jo begynne med filmingen først, så kansje det en hel helg, ellers får bare glede deg til du er foran en dtatamaskin igjen som takler slikt :D

Lenke til kommentar
Ett år er ikke lenge hvis du spør familien min... Mamma er ganske så forbannet på meg nå som jeg sa opp den gamle før jeg fikset meg en ny. Men så har jo ho hetta for å være arbeidsledig noen dager da. (Ganske så materialistisk, sikkert derfor jeg er rake motsatsen, det må vi spørre SteffyBoy om en dag :p )

6913598[/snapback]

I ungdomsårene er det vanlig å ville skille seg ut, spesielt etter ungdomsfenomenet slo til for fullt i løpet av de siste 50 årene. Skillet mellom barn og voksen var ikke lenger konfirmasjonen/fylt 18 år, det var en overgang som kalles ungdomstiden. Det var da man skulle definere seg selv som person, i stedet for det som hadde vært skikken i alle før; nemlig å bli det foreldrene var. Var faren din bonde, så ble du bonde, osv.

Tidene har ikke forandret seg noe særlig på 50-100 år, vi streber fortsatt etter å skille oss ut, da spesielt å være annerledes fra foreldrene våre. Det er en måte å markere at man er et selvstendig individ og man ikke fikk tildelt livsoppgaven i det man ble født. Man tar valg som går imot alt foreldrene står for, enten det er verdier, tanker, oppfatninger eller tro. Det er derfor man ofte ser at de mest ekstreme utskuddene i ungdomstiden er de som kommer fra den mest normale familien; man vil skille seg ut. Det er ingen overraskelse at du har valgt en helt motsatt retning enn moren din, da du mest sannsynlig alltid har visst hvordan hun har sett på livet. Når du selv gjorde opprør mot foreldrene dine, så var du mer mottakelig for tanker som nedprioriterte det materialistiske. Disse tankene henger igjen hos deg den dag idag, og selv om det var nøyaktig det motsatte av det vi originalt gjorde opprør mot, så har vi latt oss selv bli påvirket av foreldrene våre.

Ungdommen kan vel sies å være uenig for å være uenig, så det er ingen tilfeldighet at det er en del pappagutter i skjul på RU sine møter.

/end

6913829[/snapback]

Du skal ha takk for at du er usedvanlig pålitelig! Innlegget ditt er særdeles sammenfallende med mine egne tanker. Også hvis vi da legger til at jeg er en konservativ fyr, kan dette kanskje forklare hvorfor jeg er i samme bransje som mamma?! Vi får ta en natt som du psykoanalyserer litt, jeg stiller meg frivillig som emne. Vi kan jo gjøre dette til et eksperiment på hvor godt dette studiet ditt er? En analyse i nær framtid, også gjenta det neste sommer, for å se om det blir noen forskjeller ...

Innlegget i sin helhet forklarer jo også hvorfor dagens unge ofte ender opp med flere kredittkort og mer gjeld enn det de klarer å betale. Behovet for å bevise at man er ett selvstendig menneske som klarer seg på tvers av foreldres holdninger - sikkerhetsbehovet vises på andre plan.

Validitet; Hele min familie har blant min mor og hennes søsken mye av de samme oppfatningene om økonomi og sikkerhet. Dette har ført til at seks av mine søskenbarn er i samme situasjon som meg. (Disse har rukket å bli "voksne", de andre følger på om noen år.)

Dette er vel også grunnen til at "store" familier, altså folk som har bygd opp store bedrifter/forretningsimperium som går i arv, gjerne sier at man skal se etter barnebarn for å finne noen som er passende til å ta over. Annenhver generasjon vil gjøre det bra, annenhver vil opponere mot foreldrene ved å sløse bort store deler av familieformuen.

/to be continued!

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...