Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det heter vel ikke Hjerte/Lungeredning for en som gjør førstehjelp ? Leger driver med Hjerte/Lungeredning. Når du gir førstehjelp skal du ikke "vekke" mannen til livet. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det heter vel ikke Hjerte/Lungeredning for en som gjør førstehjelp ? Leger driver med Hjerte/Lungeredning. Når du gir førstehjelp skal du ikke "vekke" mannen til livet. 6763035[/snapback] HLR er grunnleggende førstehjelp, og noe av det viktigste en person kan kunne. Finner du en bevisstløs person som ikke puster, skal du bedrive tiden med HLR frem til kyndig personell dukker opp. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Joa, men du skal ikke få fyren til å puste igjen. Det er det jeg mener. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Joa, men du skal ikke få fyren til å puste igjen. Det er det jeg mener. 6763048[/snapback] Det er selvfølgelig det optimale om pasienten begynner å puste igjen, men du har ikke ansvar for å få liv i vedkommende. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 er det noen som har ansvar for det da? Trodde helsepersonalet bare skulle gjøre alt de kunne? Ikke ha ansvar for at det faktsisk skjer, det er det vel bare han der oppe som har styring med :-) Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 God dag Står det til ? 6763057[/snapback] Jo takk bare bra, enn der? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 er det noen som har ansvar for det da?Trodde helsepersonalet bare skulle gjøre alt de kunne? Ikke ha ansvar for at det faktsisk skjer, det er det vel bare han der oppe som har styring med :-) 6763058[/snapback] Det kan også formuleres sånn ja Det er forsåvidt også kun kyndig helsepersonell som kan erklære en person død. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Står til helt fint. Eneste som irriterer meg er at jeg har fått et brev, men underskrifta er så stygg at jeg ser ikke navnet. Der da Jarmo ? Krage83 helsepersonel har ikke "ansvar" for å få liv i fyren, men de skal vel prøve etter beste evne. Når du driver førstehjelp har du ikke no ansvar, annet enn å faktisk gjøre noe. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Kan godt være det bare formelt sett er kyndig helsepersonell, som kan gjøre det det. Men i enkelte tilfeller er det jo ikke så vanskelig å ta en "kvalifisert gjetting" på at vedkommende er død. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Når du driver førstehjelp har du ikke no ansvar, annet enn å faktisk gjøre noe. 6763071[/snapback] Nettopp, men du blir ikke skutt på stedet om du får liv i pasienten heller... EDIT: Krage: gjette og erklære er jo to forskjellige ting Endret 29. august 2006 av Iceman™ Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nei får du jo det er det jo bare toppers. Men bare tenker på alle som tror de får det. På film er de jo i livet på 1-2-3. Sikkert mange som blir skuffa. Er vel heller ikke unnormalt å knekke no ribben i samma slengen. Å vis hodet er revet av, kan vel alle si at fyren er dau, stein dau. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 God dag Står det til ? Knallbra, jeg slo Blacklist #8 i Most Wanted nettopp. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nei får du jo det er det jo bare toppers. Men bare tenker på alle som tror de får det. På film er de jo i livet på 1-2-3. Sikkert mange som blir skuffa. Er vel heller ikke unnormalt å knekke no ribben i samma slengen. Å vis hodet er revet av, kan vel alle si at fyren er dau, stein dau. 6763080[/snapback] Så absolutt ikke unormalt å knekke noen ribbein, men ville du heller fortrukket å være død? Bare å tre et rør nedi halsen og sette i gang med innblåsninger Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Innblåsningene er ikke så viktige heller, om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Innblåsningene er ikke så viktige heller, om jeg husker riktig. 6763099[/snapback] om du har flaks kan det jo holde med komprimeringer for å få liv i hjertet igjen, men du er nok nødt til å gi litt starthjelp til lungene allikevel Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Der da Jarmo ? 6763071[/snapback] Fixer og reparer maskiner som vanlig, har blitt så lei nå... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Innblåsningene er ikke så viktige heller, om jeg husker riktig. 6763099[/snapback] om du har flaks kan det jo holde med komprimeringer for å få liv i hjertet igjen, men du er nok nødt til å gi litt starthjelp til lungene allikevel 6763104[/snapback] Poenget med komprimeringen er jo å gi blod til hjernen så den ikke dør. Du holder kroppen "kunstig" i livet ved å komprimere, noe som gjør at innblåsinger ikke blir så viktig. Jobben din er å holde kroppen "kunstig" i livet til det kommer helsepersonell.' @ Jarmo, les historien om Anton, den får de fleste i godt humør. Endret 29. august 2006 av Neppe Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jobben din er å holde kroppen "kunstig" i livet til det kommer helsepersonell. 6763125[/snapback] Som setter i gang med nøyaktig de samme prinsippene, dog de bruker gjerne defibrilator fremfor kompresjoner, og oksygenmaske fremfor vanlige innblåsninger. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Skal jeg fortelle dere en hemmelighet? Beneiro er en tardtardtard. Jepp, vi på MK kjeder oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg