Seether Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Digg dag vært med en kompis jeg ikke har sett på en stund. Hadde det veldig gøy. Møtte gamle kjente og bare tullte oss. Herlig å ta en pause midt i uken. Skulle gått på trening..menmen Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 hvem skaffer oss mat? 6079168[/snapback] Haha, ikke bonden ihvertfall - hver eneste bonde koster noe sånt som 240 000 statskroner i året. Maten kunne vi importert til en billigere penge. 6079179[/snapback] Og vips så har vi tusenvis av nye mennesker som daffer rundt på trygd. Vi kan skaffe alt billigere fra utlandet (hint: hushjelpen din/deres), men hvis vi gjorde det ville økonomien brutt sammen. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 hvem skaffer oss mat? 6079168[/snapback] aksjemegleren som setter penger inn i Tine, Gilde etc. 6079197[/snapback] Selveid er veleid. Tror du virkelig at det hjelper å putte inn masse penger i store selskap når det ikke er noen arbeidere? Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det beste hadde vært om hele verden kun levde på aksjer. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvorfor i all verden skal vi avgjøre hvem som gjør en nyttig jobb for samfunnet? Melke kuer bidrar til at Ola Nordmann har melk til frokostblandingen sin hver morgen, en investor bidrar til Ola Nordmann har en jobb å gå til. Begge jobber er således like mye "verdt", det blir bortkastet å påstå noe annet kun basert på a) økonomisk gevinst for samfunnet (i form av skatt) eller b) "reell" verdi som det f.eks. melk har. 6079216[/snapback] Jeg angriper ikke investorer som gjør en real jobb med verdiskapning og opprettholdelse av arbeidsplasser - jeg angriper prinsippet med å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) dobbelpost - slettet Endret 10. mai 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Så si meg - hvem gjør en jobb som er nyttig for samfunnet? 6079142[/snapback] Hvem koster samfunnet mest? Bonden som lever av statsstøtte eller investoren som sørger for at norske arbeidsplasser opprettholdes? 6079162[/snapback] Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer? 6079208[/snapback] Ah, da får man vondt i magen. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det beste hadde vært om hele verden kun levde på aksjer. 6079253[/snapback] God idé! Er du med på fest hos meg i helga? Vi kan grille aksjer og drikke oss dritings på verdipapirer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Ja, la oss legge ned "landet" og flytte alt inn i byene. 6079206[/snapback] Rent økonomisk ville det antagelig vært vel så lønnsomt som å holde liv i bøndene på landet. Hahaha. Du er virkelig ikke sann. Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer? Hvorfor må bonden være norsk? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Zappza og fredrikrb tilbake igjen. Nei det finnes tydeligvis ikke en gud Nå som det har vært så fredelig og alt. 6078786[/snapback] Du sa du skulle tilkalle meg. Lenke til kommentar
D4NY Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 har vert borte ein time, og nå skjønner ikkje eg ein drit om ka dåke snakker om nåken som kan gje meg eit hint Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det beste hadde vært om hele verden kun levde på aksjer. 6079253[/snapback] Det har jeg overhodet hverken sagt eller ment. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvorfor i all verden skal vi avgjøre hvem som gjør en nyttig jobb for samfunnet? Melke kuer bidrar til at Ola Nordmann har melk til frokostblandingen sin hver morgen, en investor bidrar til Ola Nordmann har en jobb å gå til. Begge jobber er således like mye "verdt", det blir bortkastet å påstå noe annet kun basert på a) økonomisk gevinst for samfunnet (i form av skatt) eller b) "reell" verdi som det f.eks. melk har. 6079216[/snapback] Jeg angriper ikke investorer som gjør en real jobb med verdiskapning og opprettholdelse av arbeidsplasser - jeg angriper prinsippet med å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier. 6079256[/snapback] Og du er hvem til å avgjøre om en investor gjør en "real" jobb? Dessuten, "prinsippet å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier" er jo et paradoks av dimensjoner. Alle på Oslo Børs (enten du er Idar Harry Vollvik eller en liten småsparer) bidrar til samfunnet ved å tilføre markedet kapital. En sunn økonomi er 100% avhengig av det "prinsippet" du presterer å kritisere. Go figure. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer? Er du klar over hvor dyrt det er å være bonde i norge? Bøndene trenger ikke være norsk. Endret 10. mai 2006 av MagnusW Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Legger meg. Natta alle sammen. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 heh, ble avbrutt under filmen jeg så.. av ei venninde av mamma.. som hadde akkutt dataproblemer måtte ned til henne en tur.. og når jeg kommer ned igjen skjønner heller ikke jeg noen ting Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hahaha. Du er virkelig ikke sann. Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer? Hvorfor må bonden være norsk? 6079275[/snapback] For at verdens verdier blir litt bedre spredt geografisk. Det hadde nemlig vert dumt om alle rike hadde levd i nor, og alle "arbeiderene" i sør. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvorfor må bonden være norsk? Fordi utviklingslandene (U-landene) utvikler seg, og det er bare et tidsspørsmål før de får samme arrogante holdning om at "noen andre kan lage maten til oss". Hvem skal lage maten vår da? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 For at verdens verdier blir litt bedre spredt geografisk. Det hadde nemlig vert dumt om alle rike hadde levd i nor, og alle "arbeiderene" i sør. 6079296[/snapback] Vår bonde er totalt ulønnsom, bonden i Malawi er lønnsom til de grader, særlig om vi bygget ned tollmurene slik at nordmenn fikk kjøpe varene hans uten å betale 300 % toll. Hvorfor ikke hjelpe u-landene? Lenke til kommentar
Seether Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Gidd å snakk om noe annet enn bønder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg