Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvem skaffer oss mat? :)

6079168[/snapback]

Haha, ikke bonden ihvertfall - hver eneste bonde koster noe sånt som 240 000 statskroner i året. Maten kunne vi importert til en billigere penge.

6079179[/snapback]

Og vips så har vi tusenvis av nye mennesker som daffer rundt på trygd. Vi kan skaffe alt billigere fra utlandet (hint: hushjelpen din/deres), men hvis vi gjorde det ville økonomien brutt sammen.

Lenke til kommentar
hvem skaffer oss mat? :)

6079168[/snapback]

 

aksjemegleren som setter penger inn i Tine, Gilde etc.

6079197[/snapback]

Selveid er veleid.

 

Tror du virkelig at det hjelper å putte inn masse penger i store selskap når det ikke er noen arbeidere?

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal vi avgjøre hvem som gjør en nyttig jobb for samfunnet? Melke kuer bidrar til at Ola Nordmann har melk til frokostblandingen sin hver morgen, en investor bidrar til Ola Nordmann har en jobb å gå til. Begge jobber er således like mye "verdt", det blir bortkastet å påstå noe annet kun basert på a) økonomisk gevinst for samfunnet (i form av skatt) eller b) "reell" verdi som det f.eks. melk har.

6079216[/snapback]

Jeg angriper ikke investorer som gjør en real jobb med verdiskapning og opprettholdelse av arbeidsplasser - jeg angriper prinsippet med å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier.

Lenke til kommentar
Så si meg - hvem gjør en jobb som er nyttig for samfunnet?

6079142[/snapback]

Hvem koster samfunnet mest? Bonden som lever av statsstøtte eller investoren som sørger for at norske arbeidsplasser opprettholdes?

6079162[/snapback]

Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer?

6079208[/snapback]

Ah, da får man vondt i magen.

Lenke til kommentar
Ja, la oss legge ned "landet" og flytte alt inn i byene.

6079206[/snapback]

Rent økonomisk ville det antagelig vært vel så lønnsomt som å holde liv i bøndene på landet.

 

 

Hahaha. Du er virkelig ikke sann.

 

Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer?

Hvorfor må bonden være norsk?
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal vi avgjøre hvem som gjør en nyttig jobb for samfunnet? Melke kuer bidrar til at Ola Nordmann har melk til frokostblandingen sin hver morgen, en investor bidrar til Ola Nordmann har en jobb å gå til. Begge jobber er således like mye "verdt", det blir bortkastet å påstå noe annet kun basert på a) økonomisk gevinst for samfunnet (i form av skatt) eller b) "reell" verdi som det f.eks. melk har.

6079216[/snapback]

Jeg angriper ikke investorer som gjør en real jobb med verdiskapning og opprettholdelse av arbeidsplasser - jeg angriper prinsippet med å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier.

6079256[/snapback]

Og du er hvem til å avgjøre om en investor gjør en "real" jobb? Dessuten, "prinsippet å kjøpe aksjer og selge videre med høy gevinst, uten nødvendigvis å ha tilført samfunnet verdier" er jo et paradoks av dimensjoner. Alle på Oslo Børs (enten du er Idar Harry Vollvik eller en liten småsparer) bidrar til samfunnet ved å tilføre markedet kapital. En sunn økonomi er 100% avhengig av det "prinsippet" du presterer å kritisere.

 

Go figure.

Lenke til kommentar
Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer?

 

Er du klar over hvor dyrt det er å være bonde i norge? Bøndene trenger ikke være norsk.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Hahaha. Du er virkelig ikke sann.

 

Ok, skal holde meg seriøs. Jeg skal iallefall prøve. Bønder er nødvendig. Tenk deg hvor mange ganger om dagen du putter noe i munnen som en bonde har produsert. Hva skal du spise hvis det ikke er noen der til å produsere maten? Verdipapirer?

Hvorfor må bonden være norsk?

6079275[/snapback]

For at verdens verdier blir litt bedre spredt geografisk. Det hadde nemlig vert dumt om alle rike hadde levd i nor, og alle "arbeiderene" i sør.

Lenke til kommentar
For at verdens verdier blir litt bedre spredt geografisk. Det hadde nemlig vert dumt om alle rike hadde levd i nor, og alle "arbeiderene" i sør.

6079296[/snapback]

Vår bonde er totalt ulønnsom, bonden i Malawi er lønnsom til de grader, særlig om vi bygget ned tollmurene slik at nordmenn fikk kjøpe varene hans uten å betale 300 % toll.

 

Hvorfor ikke hjelpe u-landene?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...