Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Ta en ekstra en for meg da ;)  :thumbup:

6597369[/snapback]

Jeg skulle ha videotelefonert skålen til deg fra Kreta hvis ikke det var så sinnsykt dyrt..

6597383[/snapback]

 

Du får filme å sende når du kommer inn til landet :p

 

Er enig Eldorado smaker piss og faan.

 

Måtte kjøpe eldorado taco krydder fordi bunnpris var eneste åpne butikk.

 

Jeg spiste ikke engang. Det smaker som regel noenlunde det det koster. Men kan anbefale coops mozarella og salami pizza :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var vel en sannhet med ganske stor modifikasjoner. Selvfølgelig er det utfordringer i skolevesenet idag også, men det er utfordringer som blir styrt av elevenes behov, ikke av lønnsomhetsprinsippet. Og hvor er det store klasseskille? I Oslo? Er det representativt for hele Norge?

6596263[/snapback]

De beste skolene karaktermessig ligger i store byer, og i store byer er eiendomsprisene relativt høye. Jeg vil påstå at eiendomspris og skolekvalitet henger ganske godt sammen. Noe som også har med interressen foreldrene legger i barnas utdanning.

 

 

Men å sparke flere hundre tusen folk for å få ting privat. Noe så teit

6596356[/snapback]

Hvorfor ikke? Jeg synes definitivt IKKE det er greit at skattepengene mine går til å dekke en haug med unødvendige statlige stillinger. Er de unødvendige stillingene i det private næringsliv er saken en annen, men så lenge det gjelder mine skattepenger kan du glemme det.

 

 

Private sykehjem. Mange eldre måtte ha blitt hjemme uten stell. Det hadde vært uakseptabelt

6596383[/snapback]

De eldre hadde allerede i sin ungdom tegnet en forsikring som dekker sykehjemsoppholdet rimelig bra. Også i dag stjeler sykehjemmene store deler av gamles pensjon. Hvis du er gammel og har en del penger, anbefales det å ta opp et stort lån på huset ditt som du kan nedbetale mens du sitter på sykehjemmet. På den måten "trenger" du pengene - og de vil ikke bli "tatt fra deg" på samme måten som ellers.

 

 

Det er jo fillesaker, han snakket om sykehus og skoler. Det ville blitt så stor klasse forskjell i Norge. Jeg håper ikke mange tenker sånn. Det er nesten snakk om anarki. Vi har det godt i Norge. Ja skolene kan bli bedre, men på en annen side så er neste samtlige land i europa missunelig på vår skole/lærlinge ordning.
Hvilke land missunerer vår ordning? Vår ordning som forsøker som best den kan å skvise ut alternativene til den offentlige skolen? Det er ikke Tyskland, og det er ikke Sverge. I Sverige liberaliserte man lovene ang. private friskoler - og nærmere 15 % går på friskoler uten at det har ødelagt noe som helst - tvert i mot har det skapt konkurranse.

 

EDIT: Tyskland har noe tilnermet vår ordning, svenske vender også i den retningen
Unnskyld?! Det tyske skolesystemet ligner overhodet ikke på det norske. Da må du ha sett feil et sted. Selve oppbygningen er helt annerledes - private skoler har relativt gode forhold - og konkurransen skapes av karakter helt fra tidlig barneskole.

 

Til orientering er jeg halvt tysk.

 

 

 

Men ved å privatisere skoler tar mann vekk retten til de som vil komme seg på bena, men mangler pengere. Eventuelt barna med ikke så rike forreldre som ikke kan finansiere en god skole.
Man vil alltids kunne ta opp lån eller søke om private stipendium.

 

Det handler om å gi en lik rett til alle.
Alle kan ikke bli akademikere.
Nå veit ikke jeg om du fikk med deg at Joachim mente han ytet mer verdiskapning en meg bare fordi jeg jobber i offentlig sektor.
Offentlig sektor er et stort pengesluk i dag - men ved å selv definere hva et utdannet barn gir av verdi, kan det godt hende "offentlig sektor og utdanningsetaten" kan oppnå fine tall på verdiskapning likevel.

 

Eksempelt vis en midt på treet familie i Finmark som ville sendt sønnen til den beste skolen i oslo, selv om de knapt hadde penger ville de sendt han dit. Men de kan ikke fordi at avstanden blir for stor.

6596624[/snapback]

Avstanden blir for stor? Unnskyld? Du vet at vi har opptil flere konkurrerende flyselskaper? Tre timer tar det kanskje Oslo-Finnmark, men det er overhodet ikke umulig. Min lillebror på ti har det siste året gått på skole i New Jersey mens vi i utgangspunktet har holdt residence her i Oslo. Finnmark-Oslo er i så måte ingenting.

 

Var en fyr her litt lengre bak i tråden som mente jeg ikke drev med stor verdiskapning som ansatt i offentlig sektor. Og at alle i offentlig sektor burde bli borte.
Ikke alle, men at mesteparten bør og kan privatiseres. Vi trenger rettsvesen og litt politi - selvom svært mange politioppgaver bør privatiseres, hva gjelder patruljering, fangetransport mv.

 

At skoler, sykehus og alt det der offentlige skulle blitt privat.
Ja, det mener jeg. Selv går jeg på privat skole og på privat sykehus som koster meg og delvis forsikringsordningen min en del sifre i måneden.

 

Takk.

 

 

------------

Da fikk jeg spist med jentene mine. ;) Det er noe eget å la concierge'en bestille - de hadde gitt oss et chambre de separet - men har man bord til halv seks så er det vel ikke da det er mest trafikk, selvom restaurenten faktisk ble fylt bra opp.

 

Må få lagt meg i dag, ikke sovet på tre døgn..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...