Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir kraftig provosert når en sier at folk i det offentlige ikke driver med verdiskapning. Hva med sykehus ? De redder liv, har det ingen verdi ?

 

Barnehager, skoler, sykehjem og en endeløs lang liste. Fy faan så provosert jeg blir!

6595934[/snapback]

Skulle heller privatisert det. :)

6595941[/snapback]

 

Joachim , skal du i militæret?

Lenke til kommentar
Joachim: Med skoleplikt og privatisering. Det er vel egentlig akkurat det samme som å differensiere skatter, de med barn i skolealder blir skattet mer enn barnløse, samtidig som lønnsomhetsprinsippet kom inn i skolen. Dette ville antagelig bare medført en kvalitetssenking - fler elever per klasse etc.

 

Edit: Ble kanskje litt for bastant i påstandene mine.

6596009[/snapback]

Jeg her helt uenig. Lønnsomhetsprinsippet kjenner vi allerede i dag. Det koster å ha barn - og det synes jeg virkelig de barnløse skal få slippe å være med på å betale. Du sier at kvalitetsenking vil skje - men det er neppe hele realiteten. Ved at foreldre får velge hvilken skole barnet skal gå på AKTIVT, velger de den skolen de synes passer. Dette gjør at skolene i stor grad må tekkes foreldre - og det skjer ikke ved synkende kvalitet.

 

 

Joachim , skal du i militæret?

6596028[/snapback]

Slik om det ligger an nå, vil jeg bli innkalt pga. bostedsadresse i utlandet. Men skal vel komme meg unna det på et vis uansett.
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i privatisering. Utdanning av dagens ungdom er noe som kommer alle tilgode. Kunnskap medfører effektivisering, noe som virkelig gir verdiskapningen ett løft. Selv om jeg ikke har barn, og heller ikke kommer til å få, vil jeg fra ett egoistisk perspektiv se fordelen ved privatisering. (Forutsatt at skatten faktisk gikk ned, ingen garanti for dette) Derimot ville det virkelig satt ett klasseskille for barna, noe jeg ikke kan støtte. Barn bør ha muligheten til å være barn, med muligheten til den samme utdannelsen.

 

Eks: Lavtlønnet alenemor med tre barn vil måtte velge skole etter økonomien. Dersom ett av barnet har en intelligens langt over gjennomsnittet vil vel dette medføre dårligere forutsetning for dette barnet enn om h*n ble født inn i en familie med god inntekt. Dette siden de beste skolene også ville vært for dyre. (jfr kvalitet - pris)

 

Edit: Utdypet eksemplet litt.

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i privatisering. Utdanning av dagens ungdom er noe som kommer alle tilgode. Kunnskap medfører effektivisering, noe som virkelig gir verdiskapningen ett løft. Selv om jeg ikke har barn, og heller ikke kommer til å få, vil jeg fra ett egoistisk perspektiv se fordelen ved privatisering. (Forutsatt at skatten faktisk gikk ned, ingen garanti for dette) Derimot ville det virkelig satt ett klasseskille for barna, noe jeg ikke kan støtte. Barn bør ha muligheten til å være barn, med muligheten til den samme utdannelsen.

 

Eks: Lavtlønnet alenemor med tre barn vil måtte velge skole etter økonomien. Dersom ett av barnet har en intelligens langt over gjennomsnittet vil vel dette medføre dårligere forutsetning for dette barnet enn om h*n ble født inn i en familie med god inntekt.

6596099[/snapback]

Det er store forskjeller mellom skoler i Oslo ihvertfall. Mens skolene i områder med mye ikke-vestlige innvandrere og lave boligpriser ofte har skoler hvor snitt på prøver og karakterer er rimelig lavt, har vi skoler på andre kanten av byen hvor karakterer og standardiserte tester tyder på at nivået er langt bedre.

 

Alenemoren har ikke råd til å bo ved disse skolene heller.

 

Vi ville ikke fått noe særlig ytterligere klasseskille, tror jeg.

Lenke til kommentar

Vel, med mye innvandrerungdom vil det som oftest være naturlig med ett lavere snittnivå. Innvandrerungdom har ikke bestandig den samme forutsetningen for å klare skolen godt som norske elever, grunnet språkproblemer og kulturelle forskjeller. Dessuten er vel dette mest aktuelt i store byer. (Oslo, Bergen, Trondheim?)

 

Edit: Må slutte å være så bastant!

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Vel, med mye innvandrerungdom vil det som oftest være naturlig med ett lavere snittnivå. Innvandrerungdom har ikke bestandig den samme forutsetningen for å klare skolen godt som norske elever, grunnet språkproblemer og kulturelle forskjeller. Dessuten er vel dette mest aktuelt i store byer. (Oslo, Bergen, Trondheim?)

 

Edit: Må slutte å være så bastant!

6596150[/snapback]

Greien er at innvandrere ofte ser seg nødt til å bosette seg i områder med lave boligpriser.

 

Det gjør alenmoren din også..

 

 

 

 

Har vært våken i snart 72 timer jeg..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...