Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger tenker jeg for mye. Til de grader. Jeg begynner aa lure paa ting. Forst og fremst hvorfor jeg mangler norske taster paa dette tastaturet. Men saa er det vel heller ikke lonnsomt aa selge norske tastaturer i United States, og det skal jeg vaere den forste som innser. Man lurer jo litt paa hvordan man skal skrive de ulike bokstavene, men det faar naa gaa seg til.

 

Jeg tror jeg er ganske egoistisk. Og strengt tatt ser jeg hverken noe galt i det eller noen grunn til at det skal vaere saa utrolig negativt. Men det jeg ser, og som jo setter tankeaktiviteten i sving, er at jeg knapt har gode venner. Jeg har en haug med bekjente, sikkert flere enn mange andre. Folk man kanskje kaller venner. Men ikke tror jeg de gir en skitt for meg, akkurat like lite som jeg gir for dem. Om jeg da ikke kan tjene noe paa det selv. Saaklart h;res dette kynisk ut. Man handler tross alt etter eget forgodtbefinnende. Gjor jeg en investering, saa gjor jeg den for aa tjene penger, ikke for at de ansatte skal ha en jobb aa gaa til. Man kan se paa det som en positiv bivirkning av investeringen, men det skal de ansatte vite, at jeg gir ikke en skitt for arbeidsmiljoet deres, om det da ikke gavner meg. Alt som heter bedret arbeidsmiljo og som resulterer i bedre produktivitet vil naturligvis vaere av det bedre. Jeg er ikke den rette til aa vurdere hvilke tiltak som kan igangsettes - hva angaar arbeidsmiljo - for aa bedre produktiviteten. Men jeg vet at en investering gjores, og slik jeg ser det, BOR GJORES med hensyn til seg selv. Med hensyn til avkastning.

 

Det er vel [ bra aa ta hensyn til andre mennesker. For all del. Men en konsekvensanalyse som viser hvordan hensynet til andre mennesker gavner MEG, eller DEG, for den saks skyld finner jeg langt mer givende. Ta en donasjon til veldedighet. Mange av v[re norske veldedighetsorganisasjoner har turned alt for langt til venstre. Jeg ville ikke dromt om aa stotte Kirkens Nodhjelp efter aa ha blitt kjent med Changemaker. Jeg vil ogsaa vaere skeptisk til Rode Kross - som ikke bare blander seg litt mer inn enn jeg liker det, men ogsaa har investorer ansatt med litt hoyere lonninger enn jeg mener sommer seg. Selvsagt har ikke min mening noe aa si, as long as folk gir dem penger. Men naar en investor tjener 30 % mer i Rode Kors enn som forvalter av et eget fond for en norsk storbank - ja da synes jeg virkelig det er lov til aa reagere. Samtidig vil det se fryktelig pent ut om man kan skryte litt av hvordan man stotter veldedigheten og de fattige. Kirkens Nodhjelp er utelukket etter at de engasjerte seg politisk hva gjelder investeringer i saakalte "uetiske" bedrifter. Uetiske bedrifter der jeg er stolt aksjeeier. Det er ikke for ingenting at folk investerer i dem, det er vaapen og til dels ogsaa tobakk, selvom det er en fallende industri - som kaster best av seg. Da ser jeg heller ingen problemer med aa ha investeringer der, hverken som privatperson eller som borger av Kongeriget Norge og dermed innehaver av min rettmessige andel av Statens Pensjonsfond -Utland. Det er fryktelig at vi skal legge restriksjoner paa fondet som hindrer max utbytte.

 

 

Jeg torr ikke engang lese gjennom hva jeg har skrevet, jeg tror jeg har vrovlet nok... God natt.

Lenke til kommentar
Hm, har du drukket?

6390898[/snapback]

Jeg synes det er fryktelig interresant i denne sammenhengen. Jeg prover alt jeg kan aa skifte til norsk tasteoppsett, jeg tror jeg er succeded naa. Det jeg ville frem til er hvorvidt alkoholindustrien er uetisk. Alkohol er jo nyttig - både industrielt og rent nytelsesmessig for oss mennsker. Bare tenk på gin tonic - som kom av at tonicvannet ble blandet med gin for å gjøre det mer drikkelig. Vips, så fikk man litt beskyttelse mot malaria. Er dette en uetisk industri? Alkohol er jo også på mange måter en form for et rusmiddel. Et glass vin om dagen gjør godt i maven, og topper vi det med et glass gin tonic tviler jeg på at det gjør noen skade. Ihvertfall har jeg da levd sammen med mennesker med et inntak rundt det jeg skisserer, og de lever i beste velgående enda de, og ser ikke ut til å ha tatt stor skade av det. Men det overlater jo til oss liten tvil om at alkohol er vanedannende. Om det er avhengigetsskapende er et ledene spørsmål. Er det av vane eller avhengighet vi tar vår daglige gin tonic?

 

Alkohol er et vidt begrep. Er et glass øl, en martini og et shoot tequila det samme? Tequila-shottet skiller seg jo ut i så måte, ved at det neppe kan kalles drikke for nytelse. Hvorfor drikker man tequila? For å bli full? Antagelig. Og hvorfor kan man ikke drikke tequilla i kultiverte selskap? Antagelig fordi det ikke er kultivert å være full. Samtidig er det kultivert å sitte med det sedvanlige longdrink-glasset, eller, for å bruke Hadeland Glassverks navn - pjolterglasset med gin tonicen og to isbiter i. Nå snakker vi nytelse - i langt større grad enn tequilla-shot'et.

 

Hva er det som er interresant med dette? Joachim vrøvler såvisst ikke bare. Han har tendenser, men det får vi se bort fra. ER NYTELSE UETISK vil jeg gjerne spørre. Neppe. Dermed kan vi også investere i alkoholprodusenter. Og spør du meg kan antagelig tobakk argumenteres på samme måte, sånn bortsett fra at det jo er visse helseskader knyttet til det som vi unngår med alkohol. Også alkohol har helseskader tilknyttet sin form - men det tror jeg vi alle kjenner til. Skrumplever er jo mindre koselig, men lungekreft er langt verre.

 

Rent personlig føler jeg meg ganske sikker på at jeg får hudkreft. Jeg har sjeldent benyttet meg av sun block loition, og ofte gått å tatt sol. Riktignok er ikke kreft noe vi har hatt i familien - men solarium er også relativt nytt. Jeg har ingen planer om å saksøke produsenten av solariumet eller solariumsrørerene - jeg innbiller meg at det er Phillips som produserer lampene som benyttes i solariumene. Jeg innser at dette er min egen feil, og at jeg har gått inn i det med åpent sinn og vilje. Her kommer vi også til det sentrale - at et menneske må ta ansvar for egne handlinger. Hvorfor skal vi måtte forplikte oss overfor andre mennesker, spør jeg meg. Andre mennesker er en del av samfunnet, men vi har ingen forpliktelser overfor dem. Vi har forpliktelser overfor oss selv og vårt - og under "vårt" kan vi sikkert også legge eventuelt familie. Sunn konkurranse kalles det.

 

Konkurranse må til for å opprettholde et sunt næringsliv. Noen ganger vil det føre til monopolbedrifter, men i såfall er det næringslivets naturlige mekanismer som har sørget for dette. Og da har jeg heller intet direkte i mot det, slik jeg eksempelvis vil ha dersom det dreier seg om monopolbedrifter på grunn av statlig regulering. Hvorfor skal staten regulerere næringslivet vårt? Hvorfor skal staten regulere alt og ingenting? Staten har ingenting med det å gjøre. La oss være vår egen lykkes smed. Klarer du det ikke, synd for deg. Da kan du kanskje få en jobb for meg. Det er ting jeg ikke liker med både Norge og USA - to helt forskjellige land. I Norge blir du hengt ut i avisen dersom du har ansatt en polakk eller annen øst-europeer for 25 kroner timen. Hvorfor det? Så lenge polakken har valgt å gå inn på denne avtalen selv ser jeg ikke noe galt i det. Såklart er dette mindre enn hva en nordmann ville tatt - og det gir jo uten tvil polakken et konkurransefortrinn. So what? Da må man konkurrere på andre ting enn pris. Kan du og polakken tilby samme kvalitet? I så tilfelle begynner du å slite. Kanskje du skal revurdere yrket ditt. Uansett.

 

I USA har man lovfestet minstelønn. For arbeidere i yrker der det ikke er mulig å oppnå tips, er denne 5,5 dollar per time. Det betyr at på fabrikken vår arbeider det tyve mennesker for 5,5 dollar timen. Det betyr 110 dollar - i overkant av 700 kroner for å holde selve fabrikkens arbeid i gang. I tillegg kommer alle sosiale welfare-utgifter. Men hvorfor, spør jeg meg, hvorfor sier jeg til meg selv. Hvorfor skal US Government bestemme at disse enkle menneskene skal ha 5,5n dollar timen. Hvorfor ikke 2,5? Eller 7? Kan ikke disse menneskene forhandle for seg selv? Vel, de kan strengt tatt ikke det, men er det mitt problem? Nei. Kan de ikke forhandle selv, så får de betale andre for å gjøre det. Og andre, det er ikke staten. Andre kan heller være en advokat. Staten skal kun drive med helt nødvendige oppgaver. Polti, rettsvesen. Vi trenger ingen gigantisk stat som bryr seg som alt og alle, slik som her i Norge. Hvorfor skal staten eie 80 % av Statoil? Hvorfor? Det gir strengt tatt ikke frytktelig lyst til å investere sparepengene mine der, når jeg vet at samme hvor mange aksjer jeg klarer å få tak i på Oslo Børs, uansett, så vil jeg aldri få innflytelse å snakke om. Innflytelse til å komme i media, det er klart. Men til å ha noe å si på generalforsamlingen? Jeg vil antagelig klare å få inn en representant i styret, men Staten, legg merke til den store S'en, vil kunne turne down en hver petition jeg kommer med. Hvorfor det? Et ASA - et allmennaksjeselskap, hvorfor i huleste heiteste skal Staten - Kongeriket Norge - eie 80 prosent av et ALLMENNAKSJESELSKAP? Staten representerer kanskje allmennheten - men vil allmennheten investere sparepengene sine i STL - så får de gjøre det selv! Ikke over de skattepengene man må betale inn.

 

Jeg fikk 45 000 igjen på skatten. Hadde jeg vært den jevne VG-leser, hadde jeg enten pusset opp hus, hytte eller kanskje campingvognen. Eller så hadde jeg spandert på meg en sydentur. Hvorfor penger igjen på skatten skal bety slike utskeielser - det har jeg aldri forstått. Jeg har gjennom hele det foregående året betalt inn for mye i skatt. Dette har vært bevisst skatteplanlegging fra revisor og rådgivers side. Og skattepengene, som jeg strengt tatt visste ville komme? De er investert i et Merill Lynch-fond, der de forhåpentligvis vil kaste av seg. Kaste av seg langt mer enn ny lakkering av campingvognen på fjellet.

Lenke til kommentar

jay, endelig får jeg til med 3ds max.

 

Det eneste er at det er så utrolig lite bruker her på forumet på denne tiden.

Vet at man ikke skal reklamere for noe i denne tråden, men jeg er så dristig, enda jeg vet at en moderator ser på dette ( :ermm:)

 

så de som vil gi komentarer på mitt siste verk innen 3d, kan gå til denne tråden

 

 

uansett. det er litt morsomt å se folk skrive f.eks.

 

off-topic: bla bla

 

on-topic: bla bla bla.

 

Detter er jo off-topic, og otbaren. jeez :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...