Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må huske på at du snakker med et menneske som ikke har vært inne i det norske skolesystemet på 3-4 år her og sist jeg tok tiden til å se i en ordbok, noe jeg gjør ofte, er det som oftest for helt andre grunner.

Og beklager at jeg har misslykkes som din "elev" :lol:

Hvis du virkelig har fått så lite ut av skolegangen din som det bærer preg av, ville jeg anbefale en samtale med en advokat. Kanskje det er aktuelt å gå til sak mot skolen, da du ikke har fått den undervisnigen du har hatt krav på? Dette nytter jo naturlig nok ikke dersom det bunner ut i ureglementert fravær.

Jeg har vanskelig for å se endringen i en organisasjon(som du kaller det) i sammenheng med endringer i et språk. Det er to forskjellige ting. :)[

6300075[/snapback]

Så det at bibelen ble omskrevet på folkelige språk og ikke latin, det skjedde på andre omstendigheter en at folk ville ha et forståelig språk å lese bibelen sin i? o.O

Kan du religionshistorien din? Husker du når Bibelen ble oversatt? Det var i Luthers reformasjon. Luther, kjenner du ham? Han var den som regnes som grunnlegger av den protestantistiske kristendommen du kjenner fra den norske statskirken. Han måtte jo kunne skrive godt, ettersom han både oversatte Bibelen og hang opp sine berømte teser på kirkedøren i Wittenberg.

Katolikkene kjører meg bekjent fortsatt liturgien på latin.

Her sier du ganske klart fra at du ikke har noe ønske om å skrive "100 % korrekt", i tillegg til at du gjør det klart at eventuelle tips for å hjelpe deg med dette, ikke tas i mot. Du kritiserer de som skriver 100 % norsk, og med velmente tips forsøker å hjelpe deg. Er du med på at det var dette du skrev? I så tilfelle tolker jeg det dithen at du er i mot grammatisk korrekt norsk, noe som medfører forfall.

6300075[/snapback]

HÆ?

Unnskyld meg men nå er du helt fullstendig på bærtur.

Jeg har ALDRI sagt at jeg ikke ønsker å skrive korrekt norsk i min dagligdagse liv.

Dette er ikke frekt ment på noen som helst måte, men serriøst...stikk hodet ditt i ei kaldt bøtte med vann...kom tilbake...LES postene jeg har skrevet og se hva jeg skriver og ikke det du tror at jeg skriver.

Hva forsøker du da å fortelle meg? Til din orientering har jeg ingen planer om å stikke hodet mitt under vann, da drukningsdøden ikke går for å være særlig behagelig. Dessuten ville jo det kunne medføre konsekvenser for den som oppfordret meg til det, spørs vel om forsikringsselskapet ser helt pent på sånt.

Uansett, du kan ikke nekte for at du over her kritiserer de som forsøker å skrive 100 % riktig norsk? Og at du selv sier at du ikke har tenkt å bry deg om deres råd? Og siden du ikke ønsker å bry deg om deres råd, så tolker jeg det dithen at du heller ikke ønsker å skrive "100 % riktig norsk".

Nei vel, du har aldri sagt det? Men da vil jeg gjerne at du forklarer meg hvordan det gjør det enklere for deg, som etter eget utsagn må bruke så mye tid på å skrive, å legge til en haug med unødvendige tegn? Jeg kan gjerne kalle det en sykdom(på lik linje med den nynorske "substantivsyken"(med tanke på dine kunnskaper om ordbøker ol. har du vel neppe hørt om den?)) - en sykdom jeg tror noen få timer norskundervisning kan gjøre noe drastisk med.

6300075[/snapback]

Vet du hvor mye jeg har jobbet for å komme dit jeg er i dag rent skriftmessig OG...talemessig? Å ha store problemer med stamming da jeg var liten...Innom PPD allerede i barneskolen de første årene..

Du aner ikke hvor langt jeg har kommet i forhold til ting var en periode i livet mitt så please...no offence what so ever..men klapp at kjeften.

Og hva jeg har deltatt av timer i norsk har du INGEN anelse om. Du snakker på et grunnlag som er bassert på dine egene erfaringer, og..vel...rett og slett...de gjelder ikke for meg..

Jeg trodde du, av alle personer hadde skjønt såpass, men nei desverre:\

6300179[/snapback]

Skal jeg fortelle deg noe? Da jeg var tre og et halvt år, ble jeg sendt til logoped. Jeg slet både med stamming og problemer med ulike "lyder", og jeg jobbet hardt frem til skolealder med dette. Heldigvis ordnet det seg for meg, og jeg har da klart meg rimelig greit, takket være logopeder og lignende.

Min bror sliter antagelig mer med språket enn deg, da han har en diagnose som går ut på at han blandt annet ikke kan snakke "ordentlig". Dette har gitt meg ganske god kjennskap til ulike sykdommer som påvirker språk og lignende, jeg har lest blader fra foreninger for både "afasi"-rammede og dysleksi-rammede. Kom ikke her, jeg kjenner til de fleste problemene i forhold til språkvansker.

Det jeg derimot ikke kjenner til, er hvordan "punktum", og da tre på rad, kan omtales som "luft i teksten". Ei heller hvordan dette kan bunne ut i skrivevansker. Det rett og slett litt vel grunnleggende til å ha blitt noe stort problem.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Overhodet ikke. Det jeg har lært har jeg bært med meg, men jeg trenger ikke å høre det samme om å om igjen. PS: Norskbøkerne leverer du inn igjenn på grunnskolen, mens de du kjøper til videregående opplæring selger du når året er ferdig! ;)

Sorry, her ble det litt mye quoting.

6300180[/snapback]

Jeg har norskbøkene fra grunnskolen i kjelleren også, men det stemmer vel at du får låne slikt på offentlige grunnskoler. Nå håper jeg dessuten du forstod at jeg ikke mente det bokstavelig? Men at du bevisst går inn for å glemme skolen, er like fullt svært bekymringsverdig.

Jepp. da er vi i gang igjen. Må dere vrenge alt som blir sagt? Det jeg mente er at den diskusjonen gikk alt for langt. Fa** heller.

6300161[/snapback]

Selvsagt. Det er et av Jokkes beste forsvar det ;)

6300198[/snapback]

Jeg ber om at du trekker din beskyldning tilbake umiddelbart.

Lenke til kommentar

JoachimR: Nå er det nok. Det første du skrev:

(Hvis du virkelig har fått så lite ut av skolegangen din som det bærer preg av, ville jeg anbefale en samtale med en advokat. Kanskje det er aktuelt å gå til sak mot skolen, da du ikke har fått den undervisnigen du har hatt krav på? Dette nytter jo naturlig nok ikke dersom det bunner ut i ureglementert fravær.)

var totalt uakseptabelt. Hvis du bruker øynene dine og leser alt han skriver, vil du se at han har hatt problemer når det kommer til skole og stamming opp gjennom årene. Og han har klart å kjempe seg frem til et mer enn god nok skrivemåte. Sorry at jeg sier det, men du virker som en bitter dust. Slutt å vreng hva folk faktisk sier!

Lenke til kommentar

(Hvis du virkelig har fått så lite ut av skolegangen din som det bærer preg av, ville jeg anbefale en samtale med en advokat. Kanskje det er aktuelt å gå til sak mot skolen, da du ikke har fått den undervisnigen du har hatt krav på? Dette nytter jo naturlig nok ikke dersom det bunner ut i ureglementert fravær.)

var totalt uakseptabelt. Hvis du bruker øynene dine og leser alt han skriver, vil du se at han har hatt problemer når det kommer til skole og stamming opp gjennom årene. Og han har klart å kjempe seg frem til et mer enn god nok skrivemåte. Sorry at jeg sier det, men du virker som en bitter dust. Slutt å vreng hva folk faktisk sier!

6300298[/snapback]

Du vet at man har krav på individuelle opplæringsplaner dersom man ikke har utbytte av normal undervisning? Det er flere eksempler på kommuner(skoleeiere) som har betalt ut erstatning til elever(kunder) som ikke har fått det de har krav på på skolen.

Lenke til kommentar

6300298[/snapback]

Du vet at man har krav på individuelle opplæringsplaner dersom man ikke har utbytte av normal undervisning? Det er flere eksempler på kommuner(skoleeiere) som har betalt ut erstatning til elever(kunder) som ikke har fått det de har krav på på skolen.

6300310[/snapback]

Ja, men poenget er at han har jobber hardt på skolen. Etter hva han hadde som utgangspunkt har han fått endel ut av skolen! Men vet du hva? Jeg bryr meg ikke, for å diskutere med deg er som å prate til en vegg. Det er umulig.

Lenke til kommentar
Oh crap.

Skriver du lengre innlegg nå så klager de i midtøsten på for lite plass.

Ta det over pm ellernoe :b

Ohnoes! En seriøs diskusjon i SO, ring Ueland.

6300324[/snapback]

hehe.

Jeg la til ":b" for en grunn.

Henger sikkert igjen fra irc, siden alle skriver " ta det over pm " om det blir heftige diskusjoner.

Lenke til kommentar
Ja, men poenget er at han har jobber hardt på skolen. Etter hva han hadde som utgangspunkt har han fått endel ut av skolen! Men vet du hva? Jeg bryr meg ikke, for å diskutere med deg er som å prate til en vegg. Det er umulig.

6300330[/snapback]

Jasså? Så jeg, som også slet med stamming og problemer med ulike lyder, meg er det ikke synd på? Men B|Real, han er det synd på?

For all del, men når B|Real flere år etter å ha gått ut av vidregående skole, ikke har lært å benytte en norsk ordbok, må det kunne betegnes som en mangel i opplæringen. Mangler i det produktet han har fått som kunde/elev ved skolen, kan naturligvis klages på. Dette oppfordrer jeg da også B|Real til å gjøre.

Lenke til kommentar
Når går Brasil kampen idag? Hvilken kanal, og hvem spiller de mot?

6299923[/snapback]

Den begynner 21.00, eneste jeg veit ;o

6300266[/snapback]

Var da mot kroatia, eller noe. Sånn sært land.

Elfenbenkysten har to spillere som heter "Kone A" og "Kone B". Jeg heier på dem :D

Lenke til kommentar

6300330[/snapback]

Jasså? Så jeg, som også slet med stamming og problemer med ulike lyder, meg er det ikke synd på? Men B|Real, han er det synd på?

For all del, men når B|Real flere år etter å ha gått ut av vidregående skole, ikke har lært å benytte en norsk ordbok, må det kunne betegnes som en mangel i opplæringen. Mangler i det produktet han har fått som kunde/elev ved skolen, kan naturligvis klages på. Dette oppfordrer jeg da også B|Real til å gjøre.

6300348[/snapback]

AHA! Hahahaha, hvem har sagt noe om hvem det er synd i å ikke? Tingen er at han har gjort det bra! Flott for deg da om du også har klart å komme deg over det hinderet! Jeg har personlig vært heldig å sluppet både skrive/lesevansker og/eller stamming, men jeg var en skikkelig pøbel mked seriøse problemer med å konsentrere meg! :) Vet du hva? Jeg kom akkurat på at du minner meg VELDIG på en som gikk i klassen min. Herregud, denne samtalen er over.

Lenke til kommentar

6300348[/snapback]

Så...du vil mao at det skal være synd på deg og at vi skal gratulere deg med den jobben du har gjort? :dontgetit::dontgetit:

Du vet ikke en gang om jeg har fullført videregående. Om jeg tok meg behov for denne typen opplæring i det hele tatt. Please...dropp bare hele saken jokke..serriøst.

6300330[/snapback]

Må si meg enig i dette..beklager å måtte si det...

Og nei, jeg trekker IKKE tilbake påstanden min om at du vrir på det jeg sier, for det er AKKURAT det du gjør og det har du bedrevent i små og stor stil siden du kom hit på dette forumet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...