Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]

b-real

Anbefalte innlegg

Mulig det, men for det første: Han har en form for dysleksi, greit nok, det fritar han ikke helt, men ta akkurat det med retskriving og tegnsetting litt mindre seriøst.

For det andre: Det er bloggen hans, der skriver han som han vil. Det er som en dagbok som andre kan lese.

Det var tegnsettingen jeg reagerte på, ikke at noen ord og setninger innholdt en feil eller to. Når man avslutter hver eneste setning med "..." er det ikke fordi man har lese- og skrivevansker.

6299523[/snapback]

Akkurat det symboliserte vel at fortellingen ble ''fortalt'' og at det var en pause mellom hver setning? Uansett, synes vi skal la dette ligge. LA DET LIGGE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal flire når dere får warn for og rakke ned på andres skriveskillz

6299554[/snapback]

Rakke ned ?...

De diskuterer vel bare skrivemåten og gir sin kritikk til forfatter.

edit: folkens, hvis jeg skal kunne lese hva dere "krangler" om , så må jeg be dere kutte ut all den superquotinga...vanskelig å få med seg handlingen...

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Poenget var vel kanskje på en måte å skape luft i historien på en måte. Og min måte var i denne historien "..."

6299550[/snapback]

Luft? Jeg kan virkelig ikke se noe luft i teksten din.

Dog, det er _mange_ former for lese og skrivevansker skarstad, så vær forsiktig med å putte alle i boks, oki? :)

Vi har alle sett at du kan skrive ganske korrekt norsk til vanlig, så ikke kom her og si at det er skrivevanskene dine som gjorde at du skrev med så mange punktum.

Jeg, med flere, synes bare det er helt latterlig av deg å avfeie kritikk på den måten. That's it.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Så kunstnerisk frihet har ingenting med hvordan man skriver historien? o.O
Kunstnerisk frihet har med hvordan man skriver en historie. Men jeg har vanskelig for å godta at kunstnerisk frihet dreier seg om grammatikk, en setningsoppbyggelse om ingen hittil har sett og en overdreven tegnsetting.

Ting VIL forsvinne!
Og ditt ønske er at det norske språket forsvinner?

Det er slik ting er og til vil forbli. Hvorfor blir store folk som maya-folkene (eller hva de nå het..) bare helt borte? Ting skjer, mennesket utvikler seg..og språket utvikler seg...
Vi har heldigvis kommet såpass langt at vi til en viss grad kan styre utviklingen. :)

Så...du sier mao..hvis jeg skal utvide min horisont så skal jeg bruke nynorsk? o.O
Da har du ikke lest det jeg har skrevet. Men for min del må du gjerne skrive nynorsk, men det var overhodet ikke det jeg forsøkte å si.
Ikke heeelt sikker på hva du mener med ordet "klammeformer"
Nei, jeg hadde egentlig ikke trodd du var den som fulgte best med i norsktimene på skolene. Dysleksien gjorde det vel vanskelig å høre på en forelesning.

Dog, det er _mange_ former for lese og skrivevansker skarstad, så vær forsiktig med å putte alle i boks, oki? :)

6299550[/snapback]

Men B|Real? Kan du forklare meg hva slags sykdom overdreven bruk av punktum bunner ut i? Denne sykdommen er nemlig ny for meg, men det burde ikke være den vanskeligste tingen å rette opp. Noen timer norsk grammatikk burde kunne gjøre mye med "sykdommen".
Lenke til kommentar
jeg skal flire når dere får warn for og rakke ned på andres skriveskillz

6299554[/snapback]

Hvis du ikke har noe vettugt å si kan du la være å si noe. Ingen rakker ned på noens "skriveskillz", vi bare påpeker at å skrive en tekst proppet med punktum ikke er spesielt smart. Deretter kritiserer vi det at B|Real avfeier all kritikk.

Lenke til kommentar
Luft? Jeg kan virkelig ikke se noe luft i teksten din.

Vi har alle sett at du kan skrive ganske korrekt norsk til vanlig, så ikke kom her og si at det er skrivevanskene dine som gjorde at du skrev med så mange punktum.

Jeg, med flere, synes bare det er helt latterlig av deg å avfeie kritikk på den måten. That's it.

6299601[/snapback]

Jesus christ...

Jeg SIER jo at jeg skjønner at dere vil at jeg skal skrive 100% korrekt. Og jeg sier jo at jeg skjønner hvorfor dere vil det og jeg takker for rådene deres, så christ, hva er det dere klager på da egentlig? At jeg ikke har fulgt rådene deres og fjernet alle de "gale" punktumene mine? o.O

Jeg har sagt for FLERE poster siden at jeg har skjønt at dere vil ha meg til å skrive korrekt norsk, hvorfor gjentar dere da det dere sier da? o.O

Ja, men DU vet ikke hvor lang tid det tar meg for å skrive noe her på dette forumet. Det som kanskje tar noen sekunder for dere kan ta LANG tid for meg og jeg må konsentere meg VELDIG på det jeg skriver. Historien ble laget i all rask...her jeg sitter her overtrøtt og vil bare sove egentlig, men det er for tidlig til å gå og legge seg.

Lenke til kommentar

6299401[/snapback]

Hvis det er så lite konkrete feil, slik du mener ... Vil du være grei og analysere første setning her, og forklare meg hvordan setningen er bygget opp?

Han skulle ønske så gjerne at når han sitter å drikker sin morgenkaffe alene.

6299437[/snapback]

Ja, det er en fullstendig meningsløs setning. Sikkert en glipp, som burde vært oppdaget. Den kaller jeg ikke "kunstnerisk frihet". Da var det punktumene jeg tenkte på. (Se også under)

Kunstnerisk grammatisk frihet? Den må du nok lenger ut på landet med. All kunsterisk frihet må ha en årsak, det er der man får friheten. Hvis årsaken er å fremheve skrivevansker, så kan det aksepteres (på samme måte som dårlig språk er et virkemiddel i boken The Curious Incident), men ellers er det ingen frihet for å bestemme hvordan norsk skal skrives. Det norske språket er det viktigste Norge har, og aksept av slik misbruk fører kun til at den sakte men sikkert vil forsvinne.

Er vel egentlig enig, hvis en forfatter vil unnlate å ha mellomrom etter punktumene sine, ha tre punktum mellom hver setning og ikke ha stor bokstav etter punktum så er det vel ikke noe galt i det, så lenge han er konsekvent og man merker at det er gjort med vilje? Det kan jo for eksempel fremheve en intensitet eller en sinnstilstand.

Frihet til å ha og/å-feil, meningsløse setninger som den over eller andre feil er det som sagt verre med, men mange forfattere bruker jo tegnsetting, eller ingen tegnsetting, som virkemiddel. For eksempel var det en kjent forfatter, husker ikke hvem, som skrev en tekst der et barn var en av hovedpersonene, og dette barnet tenkte/snakket "uten punktum og komma", omtrent slik, for å illustrere: "Jeg gjorde det og det og det og det og så gikk vi dit og det var gøy og så det og det og så sa hun det og og og...".

Er også ellers enig med deg, og sier ikke at B|Real ikke kunne ha korrekturlest teksten sin, og helt klart vært mer konsekvent med den "kunstneriske friheten", men da er jeg tilbake ved at jeg syns at det ikke er så nøye å pirke i bloggen. Selvsagt taper en jo seriøsitet, og lesere, ved å slurve, men det må vel være opp til hver enkelt? Når det gjelder det å tåle kritikken, så var det kanskje en overreaksjon der, men nå vet vi til senere anledninger at B|Real ikke vil ha kritikk :)

Lenke til kommentar

Herregud, skjønner faen ikke hvorfor dere gidder å henge dere opp i de får skrivefeilene han hadde i teksten sin.

Jeg klarte helt fint å lese igjennom den historien, uten å egentlig stusse over skrivefeil. Digger du det ikke, så gi faen, han har forklart hvorfor han har skrivefeil..case closed!

Syns du skal skrive flere historier jeg B|Real, jeg likte den :)

Lenke til kommentar
Jesus christ...

Jeg SIER jo at jeg skjønner at dere vil at jeg skal skrive 100% korrekt.

6299646[/snapback]

B|Real makes baby jesus cry.

Det er ikke det vi sier. Hadde vi hatt et stort og intenst ønske om at du skulle skrevet 100 % korrekt, så hadde vi kritisert de faktiske feilene. Men det gjør vi ikke. Vi bare sier hva vi mener om en haug med punktum.

Jeg er egentlig ferdig med saken, men synes bare det er utrolig fascinerende at du fortsatt står på ditt. :)

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Argh! Fotball på tv! Jeg vil se Mac.Gyver, Malcolm i mditen, friends og seventies show! Og home and away!

PS: ja det kan du Ozelot, det er bare å sperre for hvem som skal kunne lese den.

6299688[/snapback]

foruten om macgyver, home and away så er jeg enig. men fotball skal det bli også. Noen som skal se Brasil-kampen i dag eller? :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...