Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle som setter seg ned for å skrive bokmål bør ha i bakhodet at det skal være så korrekt som mulig, slik at budskapet og historien blir formidlet og fortalt på best mulig måte. Unntaket er hvis teksten tjener på "feilene", men ellers bør regelen være at man forsøker å skrive 100% korrekt bokmål.

6298920[/snapback]

Å hvorfor det? Fordi "sammfunnet" sier at jeg må skrive på en bestemt måte? Kunne ha skrevet dialekt, men den skrivemåten er den skrivemåten jeg skriver på..takler du det ikke så ikke les. Værre er det ikke.

6298997[/snapback]

Du takler tydeligvis ikke konstruktiv kritikk, men det er ikke noe nytt. Folk flest har problemer med å se egne feil. Det er ikke fordi samfunnet eller noen andre forteller oss hvordan vi skal skrive, men fordi det er mer lesbart hvis det er korrekt. Det er derfor vi skriver med stor bokstav i begynnelsen av setningene våre, bruker komma og punktum og har grammatikk. Det er ikke uten grunn at forfattere flest skriver korrekt norsk/engelsk/hvadetnåmåttevære; det er for å nå ut til flest mulig lesere.

Vi prøver å gi deg råd; hvis du bruker mer tid på å se gjennom det du skriver, vil du nå ut til flere lesere. Det er ingen grunn til å bli agressiv. Virkemidler er for øvrig ikke et Lost-fenomen.

Lenke til kommentar
fikk slippe tidlig fra skolen i dag fordi læreren vår ikke orket å ha oss :p så nå sitter jeg i solen og koser meg med is :)

6299120[/snapback]

Og pc.

6299132[/snapback]

jaja, men det er bare kos det da :)

*sitte på naboens nettverk :devil:*

Endret av Foxyboy
Lenke til kommentar

Kjekt med folk som ikke har sikret nettverk, ja.

En kamerat lånte et av WLAN-kortene mine når nettet brøt sammen hos ham. Satte PCen i vinduet, og surfet hos naboen (var bare MSN og litt surfing han brukte det til, neppe noe tungt).

Lenke til kommentar
Du takler tydeligvis ikke konstruktiv kritikk, men det er ikke noe nytt. Folk flest har problemer med å se egne feil. Det er ikke fordi samfunnet eller noen andre forteller oss hvordan vi skal skrive, men fordi det er mer lesbart hvis det er korrekt. Det er derfor vi skriver med stor bokstav i begynnelsen av setningene våre, bruker komma og punktum og har grammatikk. Det er ikke uten grunn at forfattere flest skriver korrekt norsk/engelsk/hvadetnåmåttevære; det er for å nå ut til flest mulig lesere.

Vi prøver å gi deg råd; hvis du bruker mer tid på å se gjennom det du skriver, vil du nå ut til flere lesere. Det er ingen grunn til å bli agressiv. Virkemidler er for øvrig ikke et Lost-fenomen.

6299138[/snapback]

Joda, jeg takler kritikk ganske så bra, bare..det blir litt _vel_ ensidig når det hele tiden blir prakket på meg pga den måten jeg skriver til tross for at man gudene vet hvor mange ganger sagt at jeg har en form for dysleksi.

Vel, hadde jeg i utgangspunktet vært ute etter å nå flest muligere lesere så hadde jeg kanskje tatt meg tiden til å lese korrektur, men det orker jeg ikke, jeg skriver, de som vil lese skal bare lese ivei. Og at jeg ikke SER at dere prøver å hjelpe meg med å si at jeg burde skrive "norsk"..vel..du har ditt syn på mennesker, jeg har mitt og utifra deg jeg har lest skrevet av deg så kommer du nok til å forsette å ha det synet at jeg aldri vil se mine egene feil og kommer aldri til å være slik "jeg burde være"...

Lenke til kommentar

Du skrivet på et forum der det i retningslinjer og nettikette oppfordrer til at brukere med skrive- og leseproblemer benytter hjelpemidler, slik som stavekontroll. Din rolle som brukermoderator gjør jo faktisk at du representerer forumet. Retningslinjene oppfordrer til, om de ikke til og med slår fast, at dialekt og lignende bør unngås.

Vi må få påpeke grove tilfeller av skrive- og grammatikk-feil, når du tydelig poster teksten din på måten du gjør - som innbyr til kritikk.

EDIT: Og nå kommer du til å fortelle meg at kritikk av skrivefeil ikke er lov. Men måten teksten ble postet på, innbyr til kritikk. Det hadde vært noe annet om det var dine enkelte innlegg jeg kommenterte. (Når sant skal sies er det feil i i hvert fall dine tre siste innlegg).

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
har noen lest B|Real sin siste historie i bloggen?

trist og fint skrevet. :cry:

her er link

Nope.

Altformye tekst til at jeg skal gidde å lese det ;)

spøk:

Se hva jeg fant i bloggen: :D

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

..........

...................

................

................

Lenke til kommentar

Hvorfor er folket så opptatt av B|Real's skrivemåte her? Hvis han har lyst til å skrive slik, skal han få lov til det, dere trenger ikke en gang å lese det.

Selv er jeg opptatt av at jeg skal skrive så korrekt som mulig og jeg retter ofte mine egne skrivefeil, men trenger man å alltid pirke på andres skrivefeil hvis de ikke har bedt om det? Dere forstår jo mest sannsynlig hva som står der uantsett og hva som er budskapet, så hvorfor henge seg opp i grammatiske detaljer?

Dree frsåtor jo unettsat hva som såtr hva som såtr her tligoemd, dere legegr knajkse ikke mreke til at dtete er stkoekt om på en gnag?

Flott tekst B|Real!

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Du skrivet på et forum der det i retningslinjer og nettikette oppfordrer til at brukere med skrive- og leseproblemer benytter hjelpemidler, slik som stavekontroll. Din rolle som brukermoderator gjør jo faktisk at du representerer forumet. Retningslinjene oppfordrer til, om de ikke til og med slår fast, at dialekt og lignende bør unngås.

Vi må få påpeke grove tilfeller av skrive- og grammatikk-feil, når du tydelig poster teksten din på måten du gjør - som innbyr til kritikk.

6299299[/snapback]

Det er et dikt/roman/korthistorie!

Har du HØRT om et ord som heter kunstnerisk frihet?

Christ, jeg har fattet poenget at dere vil at jeg skal skrive 100% korrekt norsk, og jeg skjønner godt hvorfor dere mener det også, men...MEN...Ta en titt på ordet kunstnerisk frihet...ALT her i verden må ikke være A4, selv om dere mere at den skal være slik så gjør den ikke det. Språk utvikler seg. Noen er gode retninger, andre er dårlige...folk utvikler seg, samfunn utvikler seg..

Lenke til kommentar
Dree frsåtor jo unettsat hva som såtr hva som såtr her tligoemd, dere legegr knajkse ikke mreke til at dtete er stkoekt om på en gnag?

6299339[/snapback]

Det var rimelig fælt å lese. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke skal forbedre teksten hvis det er mulig, spesielt når det tar så kort tid å lese gjennom teksten én gang etter man har skrevet den.

Du kaller det kunstnerisk frihet, men jeg tror ikke du vet hva det betyr. En ting er sikkert, og det er at å ikke gidde å rette skrivefeilene sine absolutt ikke kan kalles kunstnerisk frihet. Det må ha et poeng, ellers er det bare latskap.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...