Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Tja, en lege på et kommunalt sykehus har ikke noe særlig mer enn folk flest. I den private sektoren derimot kan man tjene noen spenn. Vil man ha de virkelig store pengene er nok det å starte noe eget eller drive med aksjer veien å gå.

6012278[/snapback]

Den siste setningen din er litt vill, "å drive med aksjer" er neppe noe som fungerer for 4,5 millioner nordmenn.

 

Men generelt mangler nordmenn litt av skapergleden, litt entusiasme. Man mangler tro på at ting går an. "Å søke lykken" kan se ut til å være ukjent for mange nordmenn. Det er synd.

6012297[/snapback]

 

Det er jeg klar over :)

 

 

*tegne*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om jeg får en karriere som animatør :wee:

Har lyst til å satse enten på det, eller et eller annet med tegning å gjøre.

 

Om jeg tjener godt på det er en annen sak.

Jeg vil ihvertfall gjøre noe jeg liker å gjøre :)

6012316[/snapback]

 

En som driver med animasjon/design har bsolutt mulighet til å gjøre gode penger. Er dog mange som driver med det og man må virkelig utmerke seg.

Lenke til kommentar
Nja, la meg presisere.

 

Selv om hovedregelen i vergemålsloven §2 sier at mindreårige ikke har en såkalt disposisjonsevne (dvs. ikke råde fritt over egne økonomiske midler samt binde seg rettslig) finnes det unntak.

 

Det du synes er håpløst er faktisk ikke så håpløst likevel, for etter vgml. §32 første ledd har mindreårige faktisk en viss rett til å inngå arbeidsavtaler så lenge vedkommende har fylt 15 år -- noe som tilsvarer jo fullført grunnskole sånn ca. :)

6012262[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over dette, men f.eks. i forhold til arbeidstid begrenser arbeidsmiljøloven veldig for "mindreårige". Nå er det kanskje få som ville ansatt en sekstenåring som nattevakt, poenget er at det virker begrensende.

 

Problemet ellers er at en mindreårig ikke kan påta seg formelt ansvar, og således heller ikke kan sitte i eget styre. Daglig leder/adm dir-ansvar kan man vel i utgangspunktet ta på seg, det er jeg noe usikker på. En "mindreårig" kan heller ikke få gjort en dritt i en bank uten fullmakter i tre kopier. Det er håpløst, jeg tror faktisk de fleste seksten og syttenåringer kan klare å styre litt økonomi. Slettes ikke alle, men mange.

 

Hva ville blitt ødelagt om vi lot sekstenåringer få økonomisk ansvar?

6012285[/snapback]

Først, ett ord: skoleplikt.

 

Mulig jeg er for konservativ nå, men en leder bør ha gode lederegenskaper -- jeg tviler således på at det finnes mange 13-14 år gamle barn som har nok kompetanse til å sitte i et styre, eller være adm.dir. i et selskap. Vi må ikke glemme at jobben må kombineres med å lage boller i heimkunnskapstimene, samt gå tur i skog og mark for å lete etter krypdyr under steinene i naturfagstimene.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg får en karriere som animatør :wee:

Har lyst til å satse enten på det, eller et eller annet med tegning å gjøre.

 

Om jeg tjener godt på det er en annen sak.

Jeg vil ihvertfall gjøre noe jeg liker å gjøre :)

6012316[/snapback]

 

En som driver med animasjon/design har bsolutt mulighet til å gjøre gode penger. Er dog mange som driver med det og man må virkelig utmerke seg.

6012339[/snapback]

 

Spørs vel om jeg slår igjennom.

Etter jeg er ferdig med formgiving, har jeg lyst til å gå på en animasjons skole.

Har dog hørt at det bare finnes en i hele norge.

Noe som er ganske kjipt.

 

"I shouldn't be alive" på Discovery CHannel. Skremmende serie, noe man burde se.

6012392[/snapback]

 

Skulle ønske jeg hadde Discovery Channel.

Går så mye kult på den kanalen.

Lenke til kommentar
Først, ett ord: skoleplikt.

 

Mulig jeg er for konservativ nå, men en leder bør ha gode lederegenskaper -- jeg tviler således på at det finnes mange 13-14 år gamle barn som har nok kompetanse til å sitte i et styre, eller være adm.dir. i et selskap.

6012367[/snapback]

Man har ikke skoleplikt etter fullført grunnskole, og det er etter det jeg snakker om.

 

Jeg har heller ikke snakket om 13-14-åringer i styrer eller lederverv, men om 16-17-åringer i egne "ting"/bedrifter.

 

Sett at man føler for et friår før man tar vidregående, og ønsker å designe websider(satser jo på at ingen føler seg truffet) for seg selv. Nå er kanskje markedet ikke særlig hett for akkurat det for øyeblikket, men likevel, det er et eksempel. Som sekstenåring kan du ikke opprette enkeltmannsforetak, og du om du sørger for å få opprettet et ANS/AS el. vil du ikke kunne sitte i styre eller "lede" bedriften. Du må, om du skal gjøre alt på lovlig vis, ha et arbeidsforhold(frilanserkontrakt vil vel muligens være vanligst) til hver enkelt kunde. Det gjør det hele langt mer avansert enn nødvending.

 

Ikke for det, å holde styr på et ANS eller et AS alene er ikke akkurat enkelt det heller, men kanskje, slik jeg ser det, en bedre metode enn hauger av forskjellige arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
kom akkurat tilbake fra bursdagsfeiring.

6012407[/snapback]

Hvordan var det?

 

"I shouldn't be alive" på Discovery CHannel. Skremmende serie, noe man burde se.

6012392[/snapback]

 

Skulle ønske jeg hadde Discovery Channel.

Går så mye kult på den kanalen.

6012409[/snapback]

Gjett om! Søk etter TVKoo her på forumet.

Lenke til kommentar
kom akkurat tilbake fra bursdagsfeiring.

6012407[/snapback]

Hvordan var det?

 

"I shouldn't be alive" på Discovery CHannel. Skremmende serie, noe man burde se.

6012392[/snapback]

 

Skulle ønske jeg hadde Discovery Channel.

Går så mye kult på den kanalen.

6012409[/snapback]

Gjett om! Søk etter TVKoo her på forumet.

6012454[/snapback]

 

Takk :D

Er det live?

Ser på Animal Planet nå.

Lenke til kommentar
kom akkurat tilbake fra bursdagsfeiring.

6012407[/snapback]

Hvordan var det?

Kjeeedelig.. men vi spiste taco... og jeg spydde! :w00t:

 

Anyways.. jeg bare satt i et hjørne og klimpra litt på gitaren jeg mens jentene dansa..

6012570[/snapback]

 

Spøy du av litt taco?

Hva var det i den tacoen da? O_o

Lenke til kommentar
kom akkurat tilbake fra bursdagsfeiring.

6012407[/snapback]

Hvordan var det?

Kjeeedelig.. men vi spiste taco... og jeg spydde! :w00t:

 

Anyways.. jeg bare satt i et hjørne og klimpra litt på gitaren jeg mens jentene dansa..

6012570[/snapback]

 

Spøy du av litt taco?

Hva var det i den tacoen da? O_o

6012574[/snapback]

Nei... vi drev og dro noen skikkelig tørre vitser som: Alle barna het per unntatt frank for han het ikke noe o.s.v... da lo vi så jævli at jeg spøy i hånda mi og føyk rett inn på dass. Alle lo av meg. :!:

Lenke til kommentar
kom akkurat tilbake fra bursdagsfeiring.

6012407[/snapback]

Hvordan var det?

Kjeeedelig.. men vi spiste taco... og jeg spydde! :w00t:

 

Anyways.. jeg bare satt i et hjørne og klimpra litt på gitaren jeg mens jentene dansa..

6012570[/snapback]

 

Spøy du av litt taco?

Hva var det i den tacoen da? O_o

6012574[/snapback]

Nei... vi drev og dro noen skikkelig tørre vitser som: Alle barna het per unntatt frank for han het ikke noe o.s.v... da lo vi så jævli at jeg spøy i hånda mi og føyk rett inn på dass. Alle lo av meg. :!:

6012590[/snapback]

 

Litt lite søvn i det siste? :wee:

Lenke til kommentar
Nei... vi drev og dro noen skikkelig tørre vitser som: Alle barna het per unntatt frank for han het ikke noe o.s.v... da lo vi så jævli at jeg spøy i hånda mi og føyk rett inn på dass. Alle lo av meg. :!:

Hvordan går det ann, egentlig?

Jeg har kun spydd tre ganger i livet mitt. Alle gangene var pga. dårlig mat. Selv om jeg ofte blir bilsyk, spyr jeg aldri. *Pling* - TheMoreYouKnow.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...