Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du sier at man må lide fordi man må drite på en type utedass, og det ikke er innlagt vann JoachimR?

Det er ca 150 meter fra vannet, og 100 meter fra en badeplass.

6012177[/snapback]

Herregud... Ja, sånne hytter er det jeg ikke liker.

 

Forresten, hvordan kan badeplassen være nærmere enn vannet?

 

Vi hadde en gang en familiehytte fra 70-tallet, tegnet slik man ønsket den da, og den var nok til og med så smått lukseriøs til å være 70-talls. Imidlertid lå den hundre meter fra vannet, og man måtte helst kjøre litt båt for å komme til en strand med pen sand. Håpløs hytte. Riktignok hadde den vannklosset og så mye strøm vi bare orket, men der sluttet det også.

 

Kjenner få som ønsker å bruke slike hytter fast. En gang i blandt er greit, men det er mye vedlikeholdsstyr og kostnader med hytter også.

6012195[/snapback]

 

Jeg trur badeplassen er nærmere enn selve havna.

Ikke helt sikker.

Husker egentlig ikke så godt hva som sto.

Lenke til kommentar
Jeg tror du er i stand til aa skape mer enn de aller fleste her.

6012196[/snapback]

Det er ikke sikkert, men jeg tror faktisk ikke alle har samme ønske om å skape og bli noe. Og det er forsåvidt greit, alle kan ikke skape sine egne ting. For å lykkes, må man tørre å satse. Man slipper å satse noe for å bli førskolelærer, og jeg forstår at de tkan være fristendene. Men så får man heller ikke de store økonomiske gevinstene i ovennenvte yrke.

Lenke til kommentar
En hytte er ikke en hytte før man har fått seg en utedass, minst 10 meter fra huset, man har ikke strøm, kanskje solpanel, og vannet skal hentes fra en bekk/vann i nærheten.

 

Først da snakker vi hytte. Alt annet over blir alternativ boplass, sommerhus og lignende. :)

6012211[/snapback]

 

Det der er setra vår, om du trekker fra solcellepanel :)

Lenke til kommentar
En hytte er ikke en hytte før man har fått seg en utedass, minst 10 meter fra huset, man har ikke strøm, kanskje solpanel, og vannet skal hentes fra en bekk/vann i nærheten.

 

Først da snakker vi hytte. Alt annet over blir alternativ boplass, sommerhus og lignende. :)

6012211[/snapback]

 

Det er jo alt etter smak. Noen liker slike "villmannshytter" med utedass, fisking, vann fra bekken og parafinlamper. Andre ønsker gjerne et sommerhus eller en litt mer luksuriøs hytte der man har vann, strøm og ordentlig do. Selv heller jeg mer mot den siste :)

Lenke til kommentar
En hytte er ikke en hytte før man har fått seg en utedass, minst 10 meter fra huset, man har ikke strøm, kanskje solpanel, og vannet skal hentes fra en bekk/vann i nærheten.

 

Først da snakker vi hytte. Alt annet over blir alternativ boplass, sommerhus og lignende. :)

6012211[/snapback]

 

Dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Det der er setra vår, om du trekker fra solcellepanel :)

6012229[/snapback]

Mhm, slekten vår har et par hytter, der bare 2 av dem har solcellepanel. Da snakker vi om 5 hytter, som jeg kommer på akkurat nå, der vi kan overnatte. :)

(La meg legge til at disse hyttene er seter som ikke er i bruk lenger)

 

Dummeste jeg har hørt.

6012240[/snapback]

Åh? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
En hytte er ikke en hytte før man har fått seg en utedass, minst 10 meter fra huset, man har ikke strøm, kanskje solpanel, og vannet skal hentes fra en bekk/vann i nærheten.

 

Først da snakker vi hytte. Alt annet over blir alternativ boplass, sommerhus og lignende. :)

6012211[/snapback]

 

Det er jo alt etter smak. Noen liker slike "villmannshytter" med utedass, fisking, vann fra bekken og parafinlamper. Andre ønsker gjerne et sommerhus eller en litt mer luksuriøs hytte der man har vann, strøm og ordentlig do. Selv heller jeg mer mot den siste :)

6012233[/snapback]

 

Er nå ikke sikkert at vi kjøper den hytta.

Har ikkeno imot en hytte med utedass og slik.

Det som er hytte ja ^^

Selv om strøm og innlagt vann ikke gjør så mye :p

Lenke til kommentar
Man kan vel starte enkeltmannsforetak når man er under atten? Mener ikke elevbedrift og slikt altså  :)

6012112[/snapback]

Nei, man kan nok ikke det.

 

Så lenge du er under atten, kan du ikke skrive under på en kontrakt alene. Du er ikke myndig. Og i økonomiske forhold mener jeg dette gjør det hele håpløst. Jeg stemmer for at man regnes som myndig i økonomiske og arbeidsrettslige(særlig arbeidsmiljøloven er jo håpløs om man er mindreårig) etter fullført grunnskole.

6012117[/snapback]

Nja, la meg presisere.

 

Selv om hovedregelen i vergemålsloven §2 sier at mindreårige ikke har en såkalt disposisjonsevne (dvs. ikke råde fritt over egne økonomiske midler samt binde seg rettslig) finnes det unntak.

 

Det du synes er håpløst er faktisk ikke så håpløst likevel, for etter vgml. §32 første ledd har mindreårige faktisk en viss rett til å inngå arbeidsavtaler så lenge vedkommende har fylt 15 år -- noe som tilsvarer jo fullført grunnskole sånn ca. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror du er i stand til aa skape mer enn de aller fleste her.

6012196[/snapback]

Det er ikke sikkert, men jeg tror faktisk ikke alle har samme ønske om å skape og bli noe. Og det er forsåvidt greit, alle kan ikke skape sine egne ting. For å lykkes, må man tørre å satse. Man slipper å satse noe for å bli førskolelærer, og jeg forstår at de tkan være fristendene. Men så får man heller ikke de store økonomiske gevinstene i ovennenvte yrke.

6012223[/snapback]

Det finnes yrker hvor man kan tjene penger som gress uten aa satse saa veldig mye. Allmennleger, for eksempel. Alle slags leger, egentlig.

Lenke til kommentar
Nja, la meg presisere.

 

Selv om hovedregelen i vergemålsloven §2 sier at mindreårige ikke har en såkalt disposisjonsevne (dvs. ikke råde fritt over egne økonomiske midler samt binde seg rettslig) finnes det unntak.

 

Det du synes er håpløst er faktisk ikke så håpløst likevel, for etter vgml. §32 første ledd har mindreårige faktisk en viss rett til å inngå arbeidsavtaler så lenge vedkommende har fylt 15 år -- noe som tilsvarer jo fullført grunnskole sånn ca. :)

6012262[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over dette, men f.eks. i forhold til arbeidstid begrenser arbeidsmiljøloven veldig for "mindreårige". Nå er det kanskje få som ville ansatt en sekstenåring som nattevakt, poenget er at det virker begrensende.

 

Problemet ellers er at en mindreårig ikke kan påta seg formelt ansvar, og således heller ikke kan sitte i eget styre. Daglig leder/adm dir-ansvar kan man vel i utgangspunktet ta på seg, det er jeg noe usikker på. En "mindreårig" kan heller ikke få gjort en dritt i en bank uten fullmakter i tre kopier. Det er håpløst, jeg tror faktisk de fleste seksten og syttenåringer kan klare å styre litt økonomi. Slettes ikke alle, men mange.

 

Hva ville blitt ødelagt om vi lot sekstenåringer få økonomisk ansvar?

Lenke til kommentar
Tja, en lege på et kommunalt sykehus har ikke noe særlig mer enn folk flest. I den private sektoren derimot kan man tjene noen spenn. Vil man ha de virkelig store pengene er nok det å starte noe eget eller drive med aksjer veien å gå.

6012278[/snapback]

Den siste setningen din er litt vill, "å drive med aksjer" er neppe noe som fungerer for 4,5 millioner nordmenn.

 

Men generelt mangler nordmenn litt av skapergleden, litt entusiasme. Man mangler tro på at ting går an. "Å søke lykken" kan se ut til å være ukjent for mange nordmenn. Det er synd.

Lenke til kommentar
Tja, en lege på et kommunalt sykehus har ikke noe særlig mer enn folk flest. I den private sektoren derimot kan man tjene noen spenn. Vil man ha de virkelig store pengene er nok det å starte noe eget eller drive med aksjer veien å gå.

6012278[/snapback]

Leger tjener mer enn folk flest. Baade kommunalt og privat.

Men ja, for aa tjene virkelig store penger maa man drive aksjer eller starte eget. Begge deler er svaert risikofylt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...