Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I dag så jeg en grønn russ ....

 

Jeg synes svart-russ er noe unødvendig, men hva i allverden er grønn-russ for noe?

6009634[/snapback]

 

 

Tror det er 10. kassinger.

6009639[/snapback]

 

Han gikk sammen med rød-russ og så like gammel ut som de...

6009647[/snapback]

 

 

Hmm, rart, er ganske sikker på at det er 10. klassinger, hvertfall vanlig på bondelandet.

Lenke til kommentar
I dag så jeg en grønn russ ....

 

Jeg synes svart-russ er noe unødvendig, men hva i allverden er grønn-russ for noe?

6009634[/snapback]

Nei, si det. Jeg har selv ikke peiling på hvorfor vi har russ i flere farger. :ermm:

6009645[/snapback]

 

Vel, rød = almenn med almennkompetanse, blå= de som har hatt almenn økonomiske og administrative fag (litt annerledes) Om man tar almenn påbygning blir man blå eller rød avhengi av hva de andre på skolen din er.

 

De sorte har ikke studiekompetanse i det heletatt, så de kan bare gå å legge seg

 

Orangeruss er 10.klassinger (de kan også gå å legge seg)

 

Rosaruss er vel barnehagen :p

Lenke til kommentar

Grønnrussen var dem som gikk ut av det som var realskolen i henhold til det gamle skolesystemet. I dag tilsvarer det omtrent ungdomstrinnet i grunnskolen. Nå brukes det helst av avgangselever fra videregående landbruksskoler.

Det har vært/er også oransjeruss (9-årig grunnskole), rosaruss (barnehagen), blåruss (handelsfag), svartruss (håndtverksfag, men fargen - ikke begrepet russ - også ved immatrikulering til universiteter), hvitruss (velferdsfag) og rødruss (allmennfag).

 

Utbredelsen og populariteten av hver enkelt russetype har variert mye gjennom tidene. Svarte studenterluer er for eksempel nærmest for kuriositeter å regne nå.

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at

 

svartruss=yrkesfag

rødruss=sånn du får studiekompetanse av

 

hva er de andre da?  :hmm:

6009646[/snapback]

 

Tror de har gått litt bort i fra det.

 

Mekaniske fag på skolen min er rødruss. Økonomiske og administrative fag på Brekkeby er blå. Allmenn på Skien er røde. Helse og Sosial er røde. Og så videre.

Lenke til kommentar
Vel, rød = almenn med almennkompetanse, blå= de som har hatt almenn økonomiske og administrative fag (litt annerledes) Om man tar almenn påbygning blir man blå eller rød avhengi av hva de andre på skolen din er.

 

De sorte har ikke studiekompetanse i det heletatt, så de kan bare gå å legge seg

 

Orangeruss er 10.klassinger (de kan også gå å legge seg)

 

Rosaruss er vel barnehagen :p

6009661[/snapback]

He he. Hvis det er slik det så.

 

Svart-russ er altså yrkesfag med andre ord?

 

Så er det vel slik at man ikke blir russ når du går GK, men VK1?

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at

 

svartruss=yrkesfag

rødruss=sånn du får studiekompetanse av

 

hva er de andre da?  :hmm:

6009646[/snapback]

 

Tror de har gått litt bort i fra det.

 

Mekaniske fag på skolen min er rødruss. Økonomiske og administrative fag på Brekkeby er blå. Allmenn på Skien er røde. Helse og Sosial er røde. Og så videre.

6009668[/snapback]

Seljord: media røde og matfag svarte

Bø: idrett og almenn røde

Lunde: Elektro og mekk er svarte, men formgiving er røde og. vet ikke hvordan det er med helse sosial jeg :hmm:

Lenke til kommentar

He he. Hvis det er slik det så.

 

Svart-russ er altså yrkesfag med andre ord?

 

Så er det vel slik at man ikke blir russ når du går GK, men VK1?

6009673[/snapback]

 

Svart er yrkesfag ja. Og absolutt ingen er russ på GK. Men.... jeg er usikker på om du blir sort på vk1... lurer på om det kan være noe i at de som er svart-russ blir det når de går vk2 i yrkesfag... f.eks vk2 service-elektronikk.. Men her er jeg veldig usikker da...

Lenke til kommentar

He he. Hvis det er slik det så.

 

Svart-russ er altså yrkesfag med andre ord?

 

Så er det vel slik at man ikke blir russ når du går GK, men VK1?

6009673[/snapback]

 

Svart er yrkesfag ja. Og absolutt ingen er russ på GK. Men.... jeg er usikker på om du blir sort på vk1... lurer på om det kan være noe i at de som er svart-russ blir det når de går vk2 i yrkesfag... f.eks vk2 service-elektronikk.. Men her er jeg veldig usikker da...

6009691[/snapback]

kanskje det er at svart hvis man blir lærling i bedrift? :hmm

Lenke til kommentar
Ved oss er den ene skulen blå og den andre er rød.

Der den skulen hvor de blå går på er mest almennfag og slikt og den andre er mer yrkesfagrettet.

6009695[/snapback]

 

Slik var det hos oss også. 2 skoler i byen, en med almenn, og en med almenn øk og adm + yrkesfag... Derfor var jeg blå... gikk gk og vk1 salg og service og vk2 almenn påbygg..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...