Gå til innhold

Dualcore eller single core? Dilemma.

Anbefalte innlegg

Jada, jeg har nok sett dette spørsmålet før en gang og jeg vet at hvis du har flere prosesser på gang, så er dualcore best hvis ikke single osv.

Mitt budsjett på prosessor (AMD 939) er 3000 kr.

Jeg skal som regel bruke maskinen til spilling, men en jeg spurte, sa at dualcore fortsatt ville vært best fordi spill begynne å støtte Multithreading. Så da valgte jeg meg AMD Athlon 64 X2 4200+ .

Hadde først tenkt å kjøpe 3700+ single core, som og er billigere, men etter jeg hørte at Dual core er "fremtiden" osv, så ble jeg fristet.

Er veldig usikker... Og en annen ting.. Hvor mye ytelse er 1 av de to prosessor kjernene sammenlignet med 3700+ ? Hvor mye dårligere CPU får jeg når jeg bare gjør en enkelt applikasjon? Og så finnes det jo 3800+ X2 som ikke kostet så mye heller...

Vil jeg få en dramatisk senkning av ytelse/prosessor kraft på applikasjoner som ikke støtter dobbelkjerneprosessor i forhold til 3700+?

Jeg skjønner ikke helt disse tallene heller. Er det slik at 4200 er 2.1Ghz + 2.1Ghz?

Og 3700+ betyr jo tilsvarende en Intel 3.7GHz prosessor såvidt jeg har forstått det så betyr det at hver av de kjernene bare tilsvarer en 1.2GHz Intel prosessor hver?

At det blir elendig når jeg bare bruker maskinen til en ting?

Veldig forvirret akkurat nå.

Hva skal jeg velge??

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med forrige man. Har du råd til 3000,-, kjøp en dobbelt kjerne. Byttet min 3800+ til en X2 4800+, noe som har like klokke hastighet (mere L2 cache på X2). Og jeg merker stor forskjell, også på vanlig nettsurfing.

Samt at nyere spill vil utnytte dobbelt kjernene mer og mer. Eldre spill bruker kun 1 kjerne uansett om du har 2 eller 100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...