Gå til innhold

Er Microplex.no ett lurefirma ?


Anbefalte innlegg

Er den nye "superkjøleren" Silent Twin en norsk oppfinnelse ?

 

Ja på dinside.no påstår de att den er det.

sjekk selv reportasjen her:

http://www.dinside.no/page/artf/32480.shtml?&f=katnav

sjekk også her:

http://www.dinside.no/page/katnavf/210.shtml

___________________________________________________

Utdrag fra overskriften på repotasjen:

 

Norsk oppfinnelse i kampen mot PC-støyen

KAMPEN MOT PC-STØYEN: En FINURLIG løsning fra norske Microplex stopper bråket fra en av PCens verste støykilder, prosessorkjøleren.

_________________________________________________

 

Min kommentar:

En FINURLIG løsning som dinside.no sier att Microplex har funnet opp !

 

Her er ett utdrag fra selve repotasjen:

________________________________________________

Silent Twin er en helt ny prosessorkjøler, og ulik alt vi har sett tidligere. Istedenfor én stor vifte på toppen av den store kjøleren, er det montert to mindre vifter, én på hver side av kjøleribben. Begge blåser mot en vegg i midten av kjøleribben, og den totale kjølingen blir dermed svært god, til tross for at hver vifte går kun har halvparten så mange omdreininger pr minutt i forhold til en typisk énvifteløsning. Det gir en støy på rundt 19db, i følge produsenten. Det er ikke uvanlig at énvifteløsninger avgir 30db eller mer.

 

Ideen og utviklingen står det norske selskapet Microplex for. Selskapet trekker ikke bare frem at vifteløsningen er god og stillegående, den er også sikrere enn andre løsninger. Dette begrunner Microplex med at hvis én av viftene ryker, vil prosessoren fortsatt få kjøling nok til å unngå en totalkollaps og ødelagt maskinvare. Det påstås at det er en teoretisk fare for at dette kan skje, først og fremst på AMD Athlon-prosessorer.

_________________________________________________

 

Min kommentar:

 

Sannheten er att denne "FINURLIGE" løsningen med 2 vifter ikke er noen norsk oppfinnelse, ja Global WIN kom med en cpukjøler akkurat likedan lenge før microplex hadde lagd sin.

Sjekk selv her:

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet265.htm

 

Dere kan også se den på http://www.3dfxcool.no./

sine sider under kategorien: Socket CPU

 

Global Wins hjemmesider:

http://www.globalwinusa.com/

http://www.globalwin.com.tw/

 

Ja Global WIN TAK58 kom lenge før Microplex sin Silent Twin kjøler.

Så Microplex har vel bare "kopiert" Global Win Tak58 og forandet litt på designet tenker jeg.

 

Hmm merkelig att dinside.no sier dette er en norsk oppfinnelse når det ikke er det.

Den journalisten har nok gjort en dårlig research før han laget reportasjen ?

Også har vel kanskje Microplex gjort intrykk av att denne "FINURLIGE" løsningen er deres egen ?

 

Eller kanskje microplex har latt være og fortelle sannheten til journalisten/dinside.no slik att reportasjen ble slik den ble ?

 

ER det slik det har skjedd ?

 

 

Anyway, tenker ett så internasjonalt stort og seriøst firma som Global Win hadde saksøkt lille norske microplex hadde de fått mistanke om att Microplex gir intrykk av og være oppfinner av noe som Global Win har funnet opp før ?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 08:26 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok , men rett skal være rett :wink:

 

Ja jeg kan jo også kjøpe en kjøleribbe og en vifte og sette sammen og kalle det min "oppfinnelse,

 

tror du de skriver om det på dinside.no ?

 

Så sannheten er vel att dinside.no har fått inntrykk av att denne "FINURLIGE" løsningen med 2 vifter er noe microplex har funnet på , ja ellers hadde man vel ikke giddet lage repotasjen.

 

Ja jeg kan da ikke i min villeste fantasi tro att en seriøs side som dinside.no finner på og lyve slik uten att de har fått feil inntrykk/informasjon.

 

Hvem har skapt det inntrykket ?

Microplex ?

 

Nei her lukter det muffens og "brente karameller".

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 06:37 ]

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen guru på kjøling, men jeg ser ikke noen motstridning mellom at det er 2 vifter på kjøleren og at microplex har gjort et stykke nyvinning. Det er jo tross alt ikke antallet vifter som utgjør selve det geniale på en kjøleribbe. Det er ting som f.eks materialvalg, hvor "smooth" kontaktflaten mot cpu'en er, hvordan varmen transporteres fra undersiden av kjøleribben og ut til finnene, overflate og design på finnene osv. Et lurt trix er jo f.eks å få så stor overflate som mulig på finnene. Sikkert andre aspekter jeg som kjøle-noldus ikke kan, men jeg vet iallefall at det er mer enn akkurat antallet vifter som utgjør en kjøleribbe...

 

Greit nok at journalisten sannsynligvis tar feil når han sier at "Silent Twin er en helt ny prosessorkjøler, og ulik alt vi har sett tidligere." - Her budre han kanskje ha sagt "ulik alt _jeg_ har sett tidligere", men det synes jeg er flisespikking!

 

Min oppfattelse av microplex er iallefall udelt positiv, rask levering, god service, greie priser og gode karameller :smile:

 

Redigert pga skriveleif...

 

[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-10-02 07:08 ]

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med _BOFH_ der.

Selv om begge har 2 vifter så utgjør ikke det noen forskjell - TaiSol kom jo med sin kobberbunn, og dette var jo en ny oppfinnelse fra dem, selv om den bare hadde en vifte som så utallige mange kjølere før dems.

 

Og det å si at Microplex er en lurebedrift er å gå langt over streken - har du handlet hos dem selv? De har en personlig service som går langt over de fleste andre webshoper sine grenser, om du f.eks. ser på Espen Faale, som stadig er innom her på forumet og svarer på våre spørsmål.

 

Jeg har selv handlet fra Microplex tre ganger, og det har vært null problemer - levering dagen etter!

 

Vi må uansett ha i bakhodet at Microplex er en veldig liten bedrift, og det er kanskje det som gjør den så spesiell! La oss aldri håpe Microplex blir like store som Komplett, jeg har et inntrykk av at jo større de er, jo dårligere blir servicen..

 

**

Glemte selvfølgelig å nevne den geniale karamellen som følger med pakkene fra Microplex, hehe ;D

**

 

[ Denne Melding var redigert av: tobiaz på 2002-10-02 07:13 ]

Lenke til kommentar

Sitat hentet fra overskiften på dinsides repotasje om silent Twin

 

Sitat: En FINURLIG løsning fra norske Microplex !

____________________________________________

 

min kommetar:

 

Den FINURLIGE Løsningen med 2 vifter er IKKE fra norske Microplex som dinside.no hevder.

 

Og BOFH er du så "norsk" att du ikke klarer og se sannheten i øynene og prøver og bagatelisere hele saken ?

hmm hvor mange karameller fikk du i pakka fra Microplex ? :wink:

 

Ja her må alt det gode norske forsvares og alle de gode norske karameller , slafs slafs :smile:

 

Psss: Har fått karameller jeg også :wink: men jeg kan da være objektiv får det.

 

Desuten sier jeg ikke direkte att Microplex er ett lurefirma ,men jeg setter ett spørsmålstegn ved hele denne saken/microplex og hvorfor dinside.no har fått det intrykket av att 2 vifters cpukjøler er en norsk oppfinnelse funnet opp av Microplex.

 

Ja reportasjen var jo forsidestoff her for noen dager siden og var dermed en meget god reklame får microplex og silent twin da dinside.no har hundretusener av lesere hver dag.

 

Er virkelig denne gode reklamen berettighet ?

eller har microplex brent noen "karameller" får mye ?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 08:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 07:19, skrev Tidemann:


Og BOFH er du så "norsk" att du ikke klarer og se sannheten i øynene og prøver og bagatelisere hele saken ?


...


Ja her må alt det gode norske forsvares og alle de gode norske karameller , slafs slafs :smile:



 

Ærlig talt Tidemann - med det nicket kan du vel vanskelig klandre andre for å være "norske" :smile: hehe

 

Seriøst: Jeg gir vel blanke f... i om microplex er norske eller ikke, og jeg synes heller ikke at jeg bagatelliserer noe som helst. Pure facts - det er ikke antallet vifter som utgjør en komplett kjøleløsning. Dersom du leser innlegget mitt en gang til ser du at jeg skrev at microplex sannsynligvis _ikke_ var de første til å bruke to vifter satt opp på den måten, men så var heller ikke ferrari den første til å bruke 4 runde hjul på en bil.

 

OK!

Lenke til kommentar

_BOFH_ jeg kan da vel får f.. ikke får att jeg var så røyksugen i natt samtidig som jeg skulle regge meg her på forumet ,hehe

ja var fri får røyk og helt frustrert.

Ja da er det jo veldig naturlig att nicket ble Tidemann. :smile: hehe, ja siden jeg røyke Tidemanns rød nr 3.

 

Foresten kult nick , ikke sant.

 

Seriøst: "Norsk Ferrari" LOL

 

Ja jeg tror også på julenissen :smile:

Hvor mange "karameller" får jeg nå i "sokken" ? :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 08:57 ]

Lenke til kommentar

Tidemann anklager microplex for et lurefirma, forde dinside skriver en reportasje om Silent Twin, der de skriver "superkjøleren Silent Twin en norsk oppfinnelse".

 

Dra deg heller på microplex sin hjemmeside, og se om du finner noe som står der at silent Twin er en oppfinnelse fra microplex!

Lenke til kommentar

Jeg anklager ikke , jeg stiller spørsmål.

 

Husk det er som regel ved en reportasje gjort ett "intervju".

 

Og det er sannsynligvis da, dinside.no har fått inntrykk av att dette er en oppfinnelse som microplex har funnet på.

 

Hvordan dette kan ha skjedd vet jeg ikke men har mine mistanker.

 

"smøre litt på¨"får reklamems skjyld slik att dinside.no har missforstått er mitt tips

 

Ja dinside.no har jo som sagt hundretusener av lesere hver dag. (god reklame det)

Lett og overdrive da ,eller la vær og si sannheten og la dinside.no leve i den tro att microplex fant opp 2 vifters prinsippet.

 

Husk denne reportasjen var på forsiden på dinside.no får flere dager siden (5-7) og ennå er den i kategorien data.

 

DVS att microplex enda ikke har sagt i fra om den virkelige historien til dinside.

 

er dette PGA reklameeffekten ?

har de "tatt sjansen" ?

 

Fortjener ikke en såpass god side som dinside.no og få høre sannheten slik att de kan dementere "nyheten om den norske oppfinnelsen" ?

 

Og dermed sleppe og "flaue" seg ut.

 

Jeg bare spør ?

 

Og til etteretning Arch så har jeg lest alt som står om Silent Twin på microplex.no sine hjemmesider.

 

Hilsen Tidemann.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 10:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 08:39, skrev Tidemann:


_BOFH_ jeg kan da vel får f.. ikke får att jeg var så røyksugen i natt samtidig som jeg skulle regge meg her på forumet ,hehe

ja var fri får røyk og helt frustrert.

Ja da er det jo veldig naturlig att nicket ble Tidemann. :smile: hehe, ja siden jeg røyke Tidemanns rød nr 3.


Foresten kult nick , ikke sant.



 

Du er vel knapt nok gammel nok for å røyke tobakk tenker jeg, hvertfall når du ikke kan stave Tiedemann riktig. Synes uansett hele saken her er helt idiotisk. Microplex kan vel regnes som den mest seriøse webshoppen her til lands.Ingen over, ingen ved siden.

Lenke til kommentar

Min kommentar:

 

Hmm når man begynner og argumentere med noe så irrasjonelt som alder og staving har man ikke mye konstruktivt og legge inn i debatten.¨

 

Til din informasjon er jeg 40 år gammel.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tidemann på 2002-10-02 09:46 ]

Lenke til kommentar

bah!

tidemann spar oss da..

den silent twin greia er egentlig en lett modifisert kjøler fra ett eller annet merke jeg ikke husker...

originalen ser nesten PRIKK lik ut men microplex har gjort noen designmessige forandringer og byttet ut viftene for å lage et produkt _DE_ ville ha :mad:

 

så i bunn og grunn kan du si at silent twin _ER_ en norsk oppfinnelse

Lenke til kommentar

1. Nok en gang: Microplex kan da ikke klandres for det journalister skriver. Burde ta utgangspunkt UTELUKKENDE av de utsagn som står på microplex sine egne sider. Alt annet kan være fixa og pussa på (fra hvem er det vel du lurer på, men uten å vite nå kan man ikke ta det i betrakning). Send en epost til han i dinside og finn det ut da vel.

 

2. Microplex er helt suverene på service. måtte bare si det selv om det ikke handler om det.

Lenke til kommentar

Vil bare minne på at det IKKE er Microplex ene og alene som har stått for Silent Twin! Danske Studiedata har også vært med å utvikle Silent Twin. Derav navnet MIST (MIcroplex - STudiedata] Silent Twin..!

 

Det er nok de på DinSide som ikke har gjort hjemmeleksen sin. Hvis du vil ha info om ST, hvor tror dere man går til først? DinSide, eller utviklerene Microplex (eller Studiedata)..?

 

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-02 10:12 ]

Lenke til kommentar

microplex kunne vært virkelig smarte og lagd hele heatsinken av kobber!

 

.... de kunne i værste fall satt en vifte på toppen av ST også......... tre vifter altså.. kjølingen hadde vel kanskje blitt litt bedre....

 

 

men ellers er jeg ikke helt enig, jeg synes microplex er et kjempefirma, testerne derimot er jeg mindre fornøyde med..... ordentlig kundeservice i microplex ja, med godteri og hele pakka.... Men jeg synes virkelig de kunne gjort en bedre jobb med ST ja......

 

 

 

MVH

alexio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...