Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til stillere pc

Anbefalte innlegg

Pc'en min bråker en del "Hovedkortviften og 80mm viften i front" Viften i strømforsyning lager en slags flaffende lyd som om den ikke er helt sentrert eller rett. Er dette en garantisak? Jeg lurte også på strømregulator til en vifte og tips til vifteløse nb kjølere som passer under et skjermkort på mitt MSI NEO4SLI-F.

Hvis strømforsyningen ikke er en garantisak kan man da bytte vifte i den? Eller har noen tips til en strømforsyning gjennomsnittsmennesket ikke hører når den er i gang? Jeg har: Amd Athlon64 3500+ @ 2500mhz. 2x512mb ram cmx fra corsair. En 200gb samsung disk sata. Et 6600gt pci-e. 120mm vifte @ 5v bak og 80mm vifte i front. Jeg skal kanskje sette i en harddisk eller to til men utover det trenger jeg ikke så mye mer kraft enn det fra strømforsyningen. Kanskje et nytt skjermkort engang.

EDIT: Strømforsyningen er fra AOpen og fulgte med dette kabinettet, det er alt jeg vet om den

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo lydisolere kabinettet til en viss grad. Har du tenkt på det?

Om støyen i den strømforsyningen er normal, vet jeg ikke. Jeg kan anbefale http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311056 om du ser etter ny psu . Jeg har den selv og den er veldig stille!

Det å få plass til en vifteløs kjøleløsning på hovedkortet ditt er ikke så vanskelig. Du kan for eksempel se på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858 . Kutt av litt av de stengene som er i veien for skjermortet og denne bør virke helt ok så lenge du ikke tenker på og overklokke.

Hvis du vil ha en stille cpu kjøler ser denne ut til å være et godt valg http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302128

Med dette kan du lett få en kjempestille pc! :) (blir litt dyrt da :whistle: )

Lenke til kommentar

På min maskin har jeg:

HardDiskoppheng med O-ringer (takk til Petteram for god ide)

Zalman passiv kjøler på chipset (hos meg passet den ikke men den er veldig lett å tilpasse med kapping av pinner)

Zalman al-cu skjermkort-kjøler som går på 5V (kjøpte al-cu pga den var på lager, cu-versjonen er bittelitt bedre)

Har nå bestilt 2stk Nexus 120mm Real Silent (er kjent for å være stille og blir nok kjørt på lav volt)

Tagan PSU (versjonene med 80mm vifter er de stilleste PSUene jeg noensinne har hørt, bestilte en Hiper type-R 580W her om dagen, etter 2 dager gikk den i retur pga bråk, nå har jeg den gode stille Tagan PSUen i maskinen igjen)

Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC på CPU, som er sykt stille, men desverre ikke særlig til overklokking, der vil jeg nok heller se på Zalman kjølerne.

Har fått ganske mye skryt for lydnivået her, en kamerat var innom igår og han trodde maskinen var slått av ;)

Lenke til kommentar

Har allerede den skjermkortkjøleren :D. Har som sagt en samsung disk som er helt stille untatt når den jobber. Det jeg har lyst til er en pc som kan bli stillere uten å bruke for mye penger, har litt sparsomt av det. Litt jobb er greit. Har sett på en tagan til samme pris som den hiperen der, noen som vet om den er bra? Vil også gjerne få ned lyden på 80mm i front noen tips der?

Lenke til kommentar

Veldig!! Veldig!! takk for tipset med molex kontaktene, det hjalp på NB viften og CPU viften. Vet du noe om å skifte vifta på undersiden av en strømforsyning? Evt noen måte å dempe farten til den?

EDIT: Noen som har erfaring med easycon serien til tagan?

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Veldig!! Veldig!! takk for tipset med molex kontaktene, det hjalp på NB viften og CPU viften. Vet du noe om å skifte vifta på undersiden av en strømforsyning? Evt noen måte å dempe farten til den?

EDIT: Noen som har erfaring med easycon serien til tagan?

5999605[/snapback]

Google + "change PSU fan" = denne linken ;)

Du skal kunne både bytte ut og sette inn styring til viften i PSU om du vil.

Tagan easycon skal være stille men i-xeye fra Tagan med 2stk 80mm vifter er den stilleste PSUen jeg har opplevd (Hiper type-r 580w er skikkelig bråkete i forhold), og alle tagan opp til 480W skal bruke de samme viftene (versjonene med 2stk 80mm vifter)..

Lenke til kommentar

Tenkte litt over vifta, og tenkte: Er det noen måte å senke farta på vifta? Viftekontrolleren på den har to moduser, nesten max og max fart (selv om den er trinnløs er det bare to hastigheter).

EDIT: Det er PSU-viften. Alle guidene er med psu'er med viften i siden og ikke i bånn, noen tips til psu'er med viften i bånn?

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Tenkte litt over vifta, og tenkte: E det noen måte å senke farta på vifta? Viftekontrolleren på den har to moduser, nesten max og max fart (selv om den er trinnløs er det bare to hastigheter).

6004417[/snapback]

Hvilken vifte er det snakk om? PSU viften?

6004856[/snapback]

Ja. Alle guidene er med psu'er med viften i siden og ikke i bånn, noen tips til psu'er med viften i bånn?

Lenke til kommentar
Det er bare til å følge guidene selv om viften ikke er på samme sted, de består hovedsaklig av å bytte ut vifter så plasseringen har ikke mye å si..

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA får mye skryt angående støy, den har desverre ikke modulære koblinger som de nye versjonene har (nye versjonene er etterhvert blitt kjent for å støye mer)..

Hvilken PSU har du nå?

6004939[/snapback]

Se EDIT på første post.....

Lenke til kommentar

Er ikke kjent med kvaliteten på PSUen som kommer med det kabinettet, men som oftest er de ikke av samme kvalitet som PSUer kjøpt løst (selvsagt av skikkelige merker) selv om de kan være ok.

Som jeg ser det så skal det ikke være vanskeligere å skifte vifte på PSU med 120mm i bunn enn en med 80mm bak..

Uansett om du bestemmer deg for ny som skal være stille så gå for Tagan eller Mist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...