burnedmind Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg er nysgjerrig på musikk før Bach sin tid. Jo eldre, jo bedre. Kom med anbefalinger. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Eg høyrer ikkje på sånn musikk men eg kan kommer med noko: - Wolfgang Amadeus Mozart - Michael Praetorius - Antonio Vivaldi Det var det eg fant, men du finner sikkert meir vist su søker litt på google.no Lykke til Lenke til kommentar
burnedmind Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Både Mozart og Vivaldi lagde musikk på 1700-tallet. Jeg vil ha tips fra de som faktisk hører på gammel musikk, google klarer jeg å bruke selv. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Claudio Monteverdi (1567 - 1643) kan kanskje være noe for deg. Han var en italiensk komponist og blir regnet som en av de største fra den eldre barokken (eller overgangen rennessanse/barokk). Noen av hans operaer: L'Orfeo, Arianna og L'Incoronazione di Poppea. Endret 26. april 2006 av Lungemannen Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Monteverdi er nok den største i den tidlige barokken ja. Begynner å bli et par år siden jeg hadde om dette på skolen, men Palestrina (1525-1594) er vel den største renessansekomponisten, og skrev mye fint. Mange fine korverker fra renessansen (ca 1400-1600). Må si at jeg personlig er veldig glad i den polyfone stilen, uten at jeg kan anbefale noe veldig konkret. Endret 26. april 2006 av kakk Lenke til kommentar
iMono Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Josquin des Prez har mye bra. Polyfone verker. Ellers så er Giovanni Pierluigi da Palestrina nevnt. I år i koret på musikklinjen har vi sunget Thomas Morley (1558-1602), britisk komponist med litt attåt. Det spørs hvor tidlig og hvor sent. Det var mange komponister som Bach som ikke er nevnt, spørsmålet er hvor relativt det er for deg. Vil gjerne ha litt mer info. Lenke til kommentar
burnedmind Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Ok. Jeg er ikke så stor på så mye av opera/koring, selv om det er helt greit. Egentlig så vil jeg inn midt i middelalderen, men jeg er usikker på om det bare er koring. Men dere kan selvsagt anbefale koring. Og som jeg sa: Jo eldre, jo bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå