markie Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Hei. Innlegget er litt langt, men håper noen tar seg tid til å lese det Dette er situasjonen: Jeg installerte for noen dager siden Linux Mandriva. Jeg installerte det på en del av C: ( installasjonsprogrammet opprettet en egen partisjon på ca 6 GB). Jeg fant ut at jeg ikke var klar for bytte av OS, så jeg valgte å glemme det. Jeg ville derfor slette det. Jeg formaterte like greit partisjonen den lå på. Når jeg restartet maskinen, fikk jeg opp en meny med "Linux - Mandriva" bakgrunn. Der kunne jeg velge mellom disse alternativene: 1: Linux 2: {Et navn jeg ikke husker, irrelevant} 3: Failsafe 4: Windows 5: Windows 1 6: Windows 2 Jeg fant ut etterhvert at verken alt. 1, 2 eller 3 fungerte.. Alt. 4 var et system som skannet pc'n min (laget av dell). Alt. 5 var vanlig windows, mens alt. 6 ikke fungerte.. Jeg ga litt blaffen i det der og da.. Jeg startet bare vanlig windows.. Jeg brukte så "Partition Magic" og spleiset sammen partisjonene (linux partisjonen tilbake til c:). Jeg opprettet samtidig en ny partisjon på C: som jeg kalte z:, og en ny partisjon på D: som jeg kalte X:. Da jeg restartet gikk noen programmer litt tregt, men etter at jeg restarte fra sikkermodus, ble alt bra igjen. Jeg fant ut at jeg ville utvide Z: 5 GB(fra 10 GB til 15), samtidig som jeg opprettet enda en partisjon(på ca 1,5 GB). Jeg hadde da 3 partisjoner på C:, og 2 på D:. Når jeg startet maskinen på nytt, fikk jeg opp en svart skjerm med dette på: "L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99....." ("99" helt til det fylte halve skjermen).. Det eneste jeg kan gjøre er å trykke CTRL+ALT+DLT.. Det fungerer heller ikke å trykke F8. Jeg kommer inn på "System Setup", men vet ikke om jeg får gjort noe som kan forbedre situasjonen her.. Noen som veit hva som kan ha skjedd? Tror dere det var partisjoneringene av harddiskene som har gjort det, eller at jeg ikke avinstallerte Linux riktig? Noen som kan hjelpe? (se signatur for spesifikasjoner av datamaskinen) mvh Fredrik Endret 26. april 2006 av markie Lenke til kommentar
jfw69 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hører ut som noe har skjedd under installasjonen. Ville du ta vare på noen filer? Om du skal det anbefaler hvertfall jeg å legge disse på en annen harddisk. HAr byttet til linux på en annen pc før og fikk noen problemer. Jeg fant ut at det beste er å slette alle mulige partisjoner som ligger på HD. Da bygges jo allt opp på linux, siden det er den cd'n du bruker. Fra derfra fikk jeg ingen problemer. Jeg vet ikke om dette blir det samme tilfellet, men det er min erfaring :!: Lenke til kommentar
jfw69 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Om du også har flere Hard Disker, sjekk jumperinnstillinger og hvilket OS som skal kjøre i bios.. Om det ligger igjen ting fra windows, kan dette gi problemer. Lenke til kommentar
markie Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Hvordan skal jeg legge de over til en annen harddisk, når jeg ikke kommer meg inn på den? Jeg kommer meg heller ikke inn i BIOS (tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå