Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger jeg antenne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et trådløst nettverk hjemme, med Linksys-routeren og trådløst nettverkskort av typen Linksys. Begge de samme produktene som Hardware.no anbefaler i sin anbefalingsguide. Men jeg får veldig, veldig dårlig signal av en eller annen grunn.

PC og router står cirka 20 meter fra hverandre innendørs. Samme etasje, nesten fri sikt mellom de to punktene, og det er overhodet ingen betongvegger imellom. Burde være helt ideellt. Både PC og router står på gulvnivå. Nettverkskortet har en antenne på drøyt 10-15 centimeter.

Men jeg får altså veldig dårlig signal. Av og til faller det ut, men for det meste er det svakt. Har jeg min bærbare PC rett ved routeren, får jeg glimrende signal.

Burde jeg kjøpe antenne? I så fall, kan noen fortelle hva slags antenne jeg trenger og om jeg må ha det til både router og nettverkskort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Du kan jo prøve å legge ned antenna i stedet for å lå den stå rett opp. Eller lage en antenneforsterker på routeren (se i nettverks FAQ).

Lenke til kommentar

geokri: nå forutsetter du at en router er en router, et kort er et kort og en vegg er en vegg. I tillegg utelukker du forstyrrelser fra TV-er, trådløse telefoner og lignende.

Mitt poeng: det kan være hva som helst, men jeg liker antenne-planen til TheBoz.

Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis noe annet som sender på 2,4Ghz frekvensen i nærheten.. f.eks trådløs telefon? Prøv isåfall å flytte en av delene. Det kan også være at router står for nærme en vegg eller andre ting som reflekterer signalet, da kan det være at den faktisk forstyrrer seg selv.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips! Men nei, jeg har ikke trådløs telefon (er en av dem som kun har mobiltelefon). Jeg har derimot en Xbox 360 med trådløs adapter, men det kan vel umulig ha noe å si? Begge tar i mot signalet fra router. Jeg kommer nok til å kjøpe to antenner av den anbefalt her, en til routeren og en til PC-en. Det burde gjøre susen.

Lenke til kommentar

Hei!

En ting du kan prøve er jo å justere opp sendeeffekten litt på Linksys routeren. Da må du legge inn ny firmware, men det er ikke så vanskelig. Jeg bruker DD-WRT firmware og er meget fornøyd. Har dekning i hele huset, router står i kjeller og jeg har vannbåren varme i gulvet i gulvet i overetasjen. Ingen problem med signaler opp en etasje og ca. 10-12 meter horisontalt. Jeg har også trådløs tlf. der basen står ca. 1 meter unna routeren.

Min anbefaling er å prøve noe billig som å flytte litt på router, stille antennevinkel, evt. ny firmware før du legger ut penger til nye antenner.

-Tman

Lenke til kommentar

Har du en sånn antenne som står rett bak på kabinettet. Har opplevd dårlige signaler på slike mange ganger. Løser seg ved å bytte antennen med en med kabel på. Slik at man kan flytte antennen bort fra kabinnetet. Antenner liker ikke så særlig å stå rett ved masse metall....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...