Maroder_S Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Mangfoldet av musikkproduksjonsutstyr er stort, og det kan være vanskelig for nybegynneren eller hobbymusikeren å orientere seg. Les mer Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Mye nyttig lese stoff. Jeg har lenge hat lyst til å begynne med lydproduksjon på PCen. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Fin Fin nybegynner guide Håper det kommer flere guider om lydproduksjon...kansje nermere titt på 'Sequencere, multisporsprogramvare', da det er så mye som kan gjøres her Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Mye nyttig lese stoff. Jeg har lenge hat lyst til å begynne med lydproduksjon på PCen. 5991078[/snapback] Bare begynn....det er rett og slett deilig Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg bruker både Reason og Cubase og har gode erfaringer med begge og må si jeg er meget svak for mellotron-lydene på begge! Men foretrekker Reason fordi jeg synes det er enklere å jobbe med og arrangere delene. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Nå fikk ble jeg inspirert til å lage musikk på pcen.Og da ikke med e-jay. Håper det kommer guider på software siden også. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Bør rettes på side 2 i artikkelen: "Hvis samplingsraten er lavere enn det dobbelte av en lydbølges frekvens, ...". Med 44.1kHz sampling og 22.05kHz lydfrekvens vil en sinusbølge gjengis digitalt som en ren firkantpuls, så da er det opp til D/A-konverteren å jevne ut signalet... Ellers en grei innføring i hva man trenger for å starte et hjemmestudio, savner dog litt om MIDI mm. Men det er ikke lett å lage studioguider uten å bli produktspesifikk mhp software/lydkort, og det finnes allerede mange guider/forum for cubase, cakewalk, logic og andre programmer rundt på nettet. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Men en gang jeg så denne artikkelen fyrte jeg opp native instruments, traktor dj studio Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Takk for artikkelen. Tenker mye på å bytte ut min dedikerte opptaksmaskin med en PC-basert løsning, fordi jeg savner muligheten for å redigere med mus på en stor skjerm. Når redigering og instillinger blir så tungvinte er det lett for at man lar det være, med dårligere opptak som resultat... Geir Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Takk for artikkelen. Tenker mye på å bytte ut min dedikerte opptaksmaskin med en PC-basert løsning, fordi jeg savner muligheten for å redigere med mus på en stor skjerm. Når redigering og instillinger blir så tungvinte er det lett for at man lar det være, med dårligere opptak som resultat... Geir 5991340[/snapback] Jeg ville ikke anbefale å bytte ut en opptaksmaskin med en pc-basert løsning. Det aller beste er jo å ha begge deler! Og selvfølgelig midi-instrumenter koblet på maskinen! Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Fin artikkel. Holder selv på å lære meg cubase for tiden, men det er ikke så lett. Jeg lærer mer for vær gang jeg bruker det og det blir gøyere å gøyere! En artikkel om de ulike sequencerene hadde vært konge. Kanskje en litt in depth guide i cubase om hvordan lage en sang? hehe Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Fin artikkel. Holder selv på å lære meg cubase for tiden, men det er ikke så lett. Jeg lærer mer for vær gang jeg bruker det og det blir gøyere å gøyere! En artikkel om de ulike sequencerene hadde vært konge. Kanskje en litt in depth guide i cubase om hvordan lage en sang? hehe 5991799[/snapback] Cubase-guide® her Cubase-fora her Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 "Mange av de virkelig gode mikrofonene krever f.eks. ekstern strøm, kalt "phantom power" eller fantommating." Gjelder dette noe annet enn kondensatormikrofoner? AtW Lenke til kommentar
riktig Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Godt å se at dere kommer med slike artikler. Fint skrevet og godt forklart, syns jeg. Det er et enormt mangfold av hardware og programvare for sånt, så det er kjekt med litt veiledning for de som ikke har all verdens erfaring med det. Lenke til kommentar
dib Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 sikkert en god guide til dem som vil starte med musikk produksjon den er litt i videste laget da.. så den retter seg vel mot alle uansett musikk smak. btw technos for life ;D Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Mycket bra artickel! Hoppas dock det kommer fler delar. En 10-delad serie hae ju inte varit fel! Den kunde innehålla lite mer djupgående guider, som steg-för-steg om hur man kommer igång med olika program, genomgång av vad man behöver i hårdvara (t.ex. 3 olika budget-klasser, "studenten", "hobby-musiker'n" och "studio-proffset"!) etc etc. Hoppas på mer! //LD Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Spennende dette her! Det var mye snakk om VST, men det ble vel aldri forklart ordentlig hva det er. Jeg møter dette utrykket ofte, hadde vært fint å få det oppklart. Ellers så må jeg bare oppmuntre til flere slike artikler! Lenke til kommentar
stromloft Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 De som husker de gamle trackerne på Amiga og senere PC eller som rett og slett foretrekker å sekvensere vertikalt bør ta en titt på Renoise! Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Kvaliteten på et opptak blir bedre når samplingsfrekvensen øker. CD-er har en samplingsrate på 44 100 kHz, som altså er 44 100 intervaller i sekunder. Hver sample har informasjon om frekvensspektret. En fin artikkel, men noe av teorien på side 2 mener jeg er litt feil. Et sample sier ingenting om frekvensspekteret. Har du mange samples derimot, kan du få ut informasjon om frekvens. Det du sampler er bare verdien på amplituden til signalet. I tillegg som en annen påpekte her så sa Nyquist at samplefrekvensen må være høyere enn det dobbelte av signalfrekvensen for at ikke informasjon skal gå tapt. Men uansett så var det ellers en fin og lærerik artikkel! Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) VST, fritt etter hukommelsen (så korriger meg gjerne): "Virtual Studio Technology", Steinbergs system for lydproduksjon, programvaremotoren i Cubase-serien og etterhvert andre programmer som wavelab og V-rack (?). VST var såvidt jeg husker det første systemet som var en felles "suite" for softsynther, det vil si at man la (og legger) dll-filer i plugins-katalogen til cubase, og de blir da tilgjengelige som instrumenter (VSTi) når man åpner Cubase, til å spille på med MIDI-spor og direkte input. VST-systemet kan også hente inn andre plugins (VSTp) som feks fungerer som effektprosessorer på lydspor (eller på lydoutputen til VSTi'ene). Etterhvert ble det så mange VSTi og VSTp at det ble en populær standard, og mange andre programmer fra andre produsenter tok opp i seg muligheten til å hente inn og bruke disse filene, som Acid eller Fruityloops tror jeg. Andre produsenter som Cakewalk har tatt opp tråden og laget et konkurrerende system ved hjelp av DirectX: DXi. Cakewalk Sonar leser DXi, og kan konvertere VSTi og VSTp til noe den kan lese. Cubase VST og SX kan bruke DirectX-plugins (dvs effekter) men ikke DXi såvidt jeg vet (men de fleste store softsynther leveres uansett i begge formatene). VST er ikke det samme som ASIO. ASIO eller DirectX er driverne som kommuniserer med lydkortet, VST er kommunikasjonslinken mellom programmet og plugin'en. Endret 27. april 2006 av Onkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå