Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justering av turbotrykk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke noen ekspert på Volvo-motorer, men det jeg veit er at originale motorer som regel ikke blir så blide når de opplever turbotrykk oppimot 1 bar. Toppakning, stempler, råder etc. er vel det første du vil merke det på, hvis ikke hele topplokket ryker da.

 

Jeg ville rådført meg med et Volvo-verksted om hvor mye de tror motoren tåler, og evt. hva som børt byttes! :)

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

jeg kjørte på 0.8 bar på min b230at motor,var på grensen til at den fikk nok bensin,skulle helst hatt litt mer,selv om den gikk på over 2l på mila.

enste problemet mitt,er at toppakningen ikke tålte trykket,så jeg blåste den etter liten stund,så vil anbefale å skifte toppakning

Lenke til kommentar

Ville nok ha satt på en justerbar bensintrykksregulator. For å justere trykket kan du ta akkumulatoren på wastegaten (stanga som går opp fra tuboen, den som justerer hvor mye wastegaten slipper ut). Det kan du gjøre ved å rett og slett ta noen skiver under stanga slik at den blir høyere og dermed slipper ut mindre. Vanskelig å forklare hvor den stanga sitter hen. Men hver forsiktig, små forandringer kan ende fatalt.

En annen ting du kan er å ta av slangen som går på wastegaten, ta på en lenger en, og ta den inn i bilen, så kobler du en ventil på denne og tar en ny slange og setter tilbake på wastegaten der hvor den forrige slangen gikk inn. Er mange måter. Denne ventilen må være uhyre følsom. Den beste metoden er vel kanskje den over... hvis du skal ha det billig med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...