Gå til innhold

MSI K8N Diamond (varm nordbru)

SMR

Anbefalte innlegg

jeg har ett msi k8n diamond, som jeg bytta kjøleren på nordbrua til en passiv zalman blokk, pga. den gamle vifta begynte å ule noe sykt...

men nå har det seg sånn at jeg kjente litt på varmen på den blokka, og den er sinnsykt varm, tipper sikkert minst 65-70 grader....

er dette skadelig? og hva kan evt. skje?

takker for svar :)

Edit; målte nettop temperaturen til 80 grader+

Endret av SMR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kjente litt på varmen på den blokka, og den er sinnsykt varm, tipper sikkert minst 65-70 grader.... er dette skadelig? og hva kan evt. skje?

- "svivarme" ytterst på ribbene (du sier 'blokka', hva betyr det: klamme fingre griper tett nederst på kjøleribba, eller ytterst på fingern øverst?) er trolig skadelig - resultatet er etterhvert ustabilt system/ diverse blåskjermer og tilslutt svidd chip.

Lenke til kommentar

Dette hørdes ikke bra ut i det hele tatt, når du montert zalman kjølern husket ud kjølepasta i mellom kjølern og chipsete ? eller visst du har hatt på kjølepasta kanskje du har hatt på for mye? det skal kun være et lite "strøk" i mellom overflate og kjølern..

Endret av hifiman
Lenke til kommentar
Dette hørdes ikke bra ut i det hele tatt, når du montert zalman kjølern husket ud kjølepasta i mellom kjølern og chipsete ? eller visst du har hatt på kjølepasta kanskje du har hatt på for mye? det skal kun være et lite "strøk" i mellom overflate og kjølern..

5990715[/snapback]

hadde på kjølepasta, og har jo bytta kjøler på båda skjermkort å cpu fra før, så trur det var riktig mengde....

Lenke til kommentar

Har sett flere som har gjort samme erfaringen som deg.

Det er en grunn til at MSI har satt en vifte på Nforce4 chip'en. Den passive kjøleren klarer desverre ikke å få unna varmen raskt nok, i forhold til den orginale kjøleren.

Plasser en liten/saktegående vifte ved Zalman blokken, slik at du får noe sirkulasjon over kjøleren. Det bør løse problemet.

Geir

Lenke til kommentar
Har sett flere som har gjort samme erfaringen som deg.

Det er en grunn til at MSI har satt en vifte på Nforce4 chip'en. Den passive kjøleren klarer desverre ikke å få unna varmen raskt nok, i forhold til den orginale kjøleren.

Plasser en liten/saktegående vifte ved Zalman blokken, slik at du får noe sirkulasjon over kjøleren. Det bør løse problemet.

Geir

5990772[/snapback]

Helt ening og god tips, samme har jeg gjort selv der jeg har en 80MM vifte i døra og to bakerste i kabinette mitt som blåser direkte på chipsete...

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som om du har all verdens sirkulasjon heller, da?

5990792[/snapback]

jeg har faltisk ganske bra sirkulasjon, og vifta på gpuen blåser faktisk ned på nordbrua og....

5990990[/snapback]

De fleste GPU-vifter "suger" luft til seg og ikke blåser stort sett

Lenke til kommentar

Hmmm....for ca en time siden monterte jeg på en sånn zalman kjøleribbe på mitt MSI hovedkort og resultatet ble 34 grader idle mot 38 før, og 38 grader load mot før 48 grader. Det var en voldsom sus av viften som fulgte med så det er grunnen til at jeg skiftet den. Har imidlertidig god luftgjennomstrømning med kabinettet cooler master wave.

Etter min erfaring er dette en glimrende løsning...

Lenke til kommentar

80 grader er ikke uventet dersom du ikke har så mye luftsirkulasjon i kabinettet ellers... Passive kjølere er jo veldig avhengig av nettop andre vifter rundt omkring bidrar til at luften ikke står helt stille.

80 grader C på northbridge bør ikke medføre noen problemer. Begynner du å krype mot 100, så er det på tide å ta aksjon. La maskinen stå og stress-teste med noe tungt som 3Dmark i 3-4 timer, og se hva temperaturen stabilitserer seg på. Sjekk også at maskinen er stabil (ikke ha klokket CPU/GPU under testen selvfølgelig). Er den stabil så er den stabil. northbridge har ingen behov for å være iskald...

-Stigma

Lenke til kommentar

Har fjernet chipsetvifta på MSI K8N Neo4 Platinum og satt på en Zalman NB47 passiv kjøler i stedet. Er veldig fornøyd.

Når jeg måler temperaturen med Everest Home Ed. ligger den på ca 30º C, med romtemperatur en 6-7º lavere. Da dette er omtrent det samme som før (med vifte), regner jeg med at alt er som det skal være, og har heller ingen problemer med ustabilt system. Bare mye mindre støy....

Lenke til kommentar

Jeg har også et MSI K8N Diamond og stiller meg undrende til at noen av dere hører den vifta. I mitt Thermaltake Xaser III har jeg 7 vifter bare i kabinettet, en Zalman Cu7000, en hissig vga vifte pluss strømforsyningen. Om en liten vifte spinner på 7500rpm inni denne viftejungelen, merker ikke jeg en dritt til det.

Si meg, har dere mange vifter i kabinettene deres?

Lenke til kommentar
Forresten, ganske fett system du har, SMR :thumbup:

6002722[/snapback]

Takker, jeg har faktisk 8 vifter i kabinettet mitt, så i utgangspunktet hørte jeg ikke den lille vifta, men lageret eller noe røk, så den begynte å dure som bare det.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...