Gå til innhold

Stor suksess for Opteron

Anbefalte innlegg

Bolson, siden du gjerne kverulerer selv, må jeg få si at prosentpoeng og prosent er det samme, så ordkløveriet ditt er like ille som artikkelen sitt. Skal vi være helt tydelige bør ordlyden være "en differanse på nesten 6%" og "som utgjør en økning på 34,7% av markedsandelen til Opteron". Dersom man angir prosent økning bør man samtidig angi hva det er prosent av for å unngå misforståelser. Hvis man bare mener differansen av de to, er det vel like greit å bare skrive det.

6006159[/snapback]

Jeg var ikke ute for å kverulere. Og hadde du finlest ser du at jeg ikke sammenligner prosent og prosentpoeng, men prosentvis økning og prosentpoeng. Prosentpoeng har etter min mening en klar definisjon og forteller klart hva noe er, f.eks økningen fra 12 til 16 % andel av et marked er en økning på 4 prosentpoeng. Eller for å ta noen definisjonen.

...tall som angir den tallmessige endring i en prosentangivelse (en økning fra 5% til 10% er 100%, men 5 prosentpoeng)..

..prosenttall brukt som enhet: når gallupen viser at oppslutningen om et parti er øket fra 15 % til 20 %, er økningen 5 prosentpoeng

Så du ser at prosent og prosentpoeng langt fra er det samme.

Det var dagens kverulering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bare oekonomer hadde laert seg matematikk, eller i det minste litt fysikk, ville mange misforstaaelser vaert unngaatt. Prosent betyr bare delt paa hundre (eller per hundre om du vil). Prosentpoeng skal da vaere en differanse av slike? I saafall er det vel fortsatt hundredeler vi snakker om, sist jeg sjekket var fortsatt multiplikasjon distributiv over addisjon, saa to forskjellige benevninger paa hundredeler, men da skal altsaa ordlyden "poeng" fortelle deg at det er snakk om en differanse. OK, hvis du insisterer, men forvent ikke at jeg synes det er en logisk eller konsistent sjargong.

Lenke til kommentar
Hvis bare oekonomer hadde laert seg matematikk, eller i det minste litt fysikk, ville mange misforstaaelser vaert unngaatt. Prosent betyr bare delt paa hundre (eller per hundre om du vil). Prosentpoeng skal da vaere en differanse av slike? I saafall er det vel fortsatt hundredeler vi snakker om, sist jeg sjekket var fortsatt multiplikasjon distributiv over addisjon, saa to forskjellige benevninger paa hundredeler, men da skal altsaa ordlyden "poeng" fortelle deg at det er snakk om en differanse. OK, hvis du insisterer, men forvent ikke at jeg synes det er en logisk eller konsistent sjargong.

6027254[/snapback]

Flertallet av økonomer er særdeles oppegående i matematikk (mer tvilsomt om de kan fysikk), og Nobelprisen i økonomi er jevnt over delt ut til økonomer som har brukt avansert matematisk/statistisk teori (f.eks Kydland, Nash). Men dette er relativt off-topic.

Og begrepet prosentpoeng ble nok skapt for å kunne sammenligne verdier som som oftest oppgis i prosent og endringen i disse, f eks rente, markedsandeler med mer. Hensikten var å få et begrep som ikke kan misforstås, se definisjoner i min siste post. Og som du så rett konkluderer med, prosentpoeng adderes eller subtraheres, og ikke multipliseres (man kan faktisk ikke multiplisere prosentpoeng med prosentpoeng, ei heller dividere prosentpoeng med prosentpoeng). Det er derfor en økning av en markedsandel (utgangspunkt f.eks 10 % av markedet) på 5 prosentpoeng gir 15 % markedsandel, mens 5 % økning (multiplikasjon) gir 10,5 % markedsandel. Er utgangpunktet f.eks 60 % av market, gir 5 prosentpoengs økning 65 %, mens 5 % økning gir 63 %. Verdien av prosentpoeng kan heller aldri bli mer enn 100.

Derfor er det å oppgi %-vis økning når vi snakker om f.eks. markedsandeler , helt bort i natta etter min mening (forteller meg null og niks, mens prosentpoeng forteller meg svært mye).

Og prosentpoeng er altså en enhet, som kilo, meter, - "you name it"

Apropos misforståelse. Enig at dette er et område der det er mere misforståelse enn på de mange andre områder. Folk flest blander dette, blant annet når renta går opp eller ned. Vi snakker om at den øker med 1 %, når det i realiteten er en økning med 1 prosentpoeng. Samme hører vi når meningsmålinger blir kommentert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg må nok si meg enig med bolson, Del. Det bør skilles bevist mellom de to ordene prosent og prosentpoeng for å klargjøre hva man mener. Blandt annet i stortingsvalg og meningsmålinger brukes begrepene med tydelig forskjellig mening.

Hvis f.eks venstre fikk 50% flere stemmer ved en meningsmåling nå enn ved forrige valg så fikk de altså 50% større oppslutning. Hvis de f.eks fikk 4% ved stortingsvalget så betyr det at de fikk 6% nå. Differansen blir 2%poeng. Økningen på 50% utgjør altså 2%poeng.

Økningen i prosent tar basis i forrige oppslutning om dette partiet som 100%, mens økningen i prosentpoeng tar basis i alle partienes totale oppslutning som 100%.

Ellers er jeg enig i at man kunne ha skillt på det ved å kalle økningen i prosentpoeng for differansen i prosent og økningen i prosent for økningen i prosent. Det er litt dumt at språket har tatt i bruk to ord som ligner og er lett å forveksle i stedet for å skille på det, på en mer logisk forklarende måte med differanse og økning.

Lenke til kommentar

Jeg resignerer, hadde jeg vaert bedre motivert skulle jeg fortsatt (spesielt delen om konsistens). Til orientering var Nash matematiker, det finnes ingen Nobelpris i matte, og vet du hvorfor? Les selvbiografien til Nash her:

http://nobelprize.org/economics/laureates/...sh-autobio.html

Oekonomer flest er svaert svake i matematikk, og statistikk for den del. Hvis du ikke er klar over det betyr det en av to ting, enten at du ikke har lest saerlig mange oekonomiske publikasjoner, eller saa kan du ikke matte saerlig godt selv.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Del, økonomer bruker statistikk som fanden bruker bibelen for å bruke et velkjent uttrykk. Jeg minner forøvrig debattantene om en del tidligere diskusjoner vi har hatt om bruk av statistikk :cool:

Når det er sagt så bør det likevel ikke være itvil om at Opteron faktisk har stor suksess, og selger som hakka møkk for tiden for å bruke et annet velkjent uttrykk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...